Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2011


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her må jeg arrestere deg litt. NMU er åpen for alle, det finnes ikke noe kvalifikasjonskrav.

Jeg er medlem, men en høyst middelmådig meiter. Du ville plukket bra med poeng i specimenkonken på mange av fiskene du har fått. Dog må man ha tid til å fiske mye og vite hva man driver med for å vinne (tror jeg).

For prisen av 3 dypper og en eske bly får du et års medlemsskap, som bl.a gir deg tilgang til norges antagelig største ferskvannsdatabase. I dare you!

Du er flink, det ser man lett på karpa du fikk i år :)

Å vinne konkurranser er generelt sett ikke lett :P

Jeg er klar over at databasen er innholdsrik og bra, men en slik tilgang nærmest forplikter at man bidrar med informasjon selv. Det ønsker jeg ikke å gjøre. Jeg jobber med å finne nye plasser, noen leverer litt og andre ikke en dritt. INGEN jeg ikke kjenner skal få vite hvor jeg fisker!! Det blir ***** meg fullt av folk så fort det er lagt ut en liten rapport fra en plass. Besøk av NMU er i mine øyne noe av det mest negative som kan skje med en fiskeplass. De er flinke til å behandle fisk og ødelegger dermed ikke fisken og de utgjør dermed ikke en trussel for bestanden. Når det gjelder bevisstgjøring rundt dette synes jeg de NMUerne jeg kjenner har mye fint å bidra med. Derimot er det slik at plasser blir preget av fiskepress og er det noe de er gode til så er det å utøve et stort fiskepress på kort tid :P

De kan godt få pengene mine, men opplysningene mine får de ALDRI! Vi har sett mer enn nok av konskvensene av det.

Støtter beerbellybob fullt ut her! NMU er åpen for alle, man blir medlem for å lære, ikke minst av specimendatabasen. Meld deg inn!

Jeg har passert 30 med såpass god margin at jeg neppe lærer noe mer her i livet.

Ferdig, utdatert vrakgods.

Siden mitt mål er å holde meg trygt under specimenkravene er nok ikke specimendatabasen noe for meg :lol:

Karussen jeg tok den 25. var til en konkurranse. "Gjett vekta på karussen". Ingen var spesielt nære. Vekta var 465 gram, beste tips kom fra en Ungarer bosatt her i området. Et spennende bekjentskap jeg håper å treffe ved et vann en dag. Han fortalte at han hadde vært mange av de samme stedene og fisket som jeg har vært og erfaringsutveksling med denne karen tror jeg man kan få endel ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags metoder var det de brukte som var så umulige for deg å få til Nana? Er det ikke NMU-treff der oppe for å fiske brasme. Hva er det da som kan være så vanskelig; bruk av methodfeeder, markører for å fóre presist eller noe annet??

Du begynner vel å bli en ganske så habil meiter du Nana!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags metoder var det de brukte som var så umulige for deg å få til Nana? Er det ikke NMU-treff der oppe for å fiske brasme. Hva er det da som kan være så vanskelig; bruk av methodfeeder, markører for å fóre presist eller noe annet??

Du begynner vel å bli en ganske så habil meiter du Nana!?

Men jeg er ganske habil på spontan surmuling også :lol:

Sikkert tåpelig å surmule på åpne fora, men jeg har for vane å skrive det jeg tenker her enten det er jubel eller surmulig.

Jeg er jo rimelig overrasket over bruken av boltrig til lettfisket fisk som brasme og vederbuk, også fikk jeg sjokk de jeg så de svære haikrokene de bruker.

Egentlig gjorde de ingenting umulig, men for meg så det veldig ut som karpefiske. (Og nei, jeg har sluttet å tro at karpefiske er superumulig etter at jeg var med deg)

Jeg trodde karpefiskemetodene var for ventefiske med få napp, noe vederbuk- og brasmefiske ikke bør være.

Vurderer dog seriøst å teste plastmais(synkende) på feederstanga neste gang (bare trer den rett på kroken), poenget vil da være at den sitter bedre og ikke lar seg stjele av småfisk og aldri faller av ved bomtilslag. På den annen side er det ikke et naturlig agn og føles derfor feil.

Jeg bør nok helst regnes som rimelig inhabil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor vel ikke langt unna gode brasmemuligheter, så det er vel bare å teste ut det ene og det andre. Da finner du jo fort ut hva som funker best. Uansett er det jo viktigst å fiske med de metodene man liker best, og er komfortabel med :)

Se bare på fluepiskerne, stort sett ekstremt ineffektivt kontra meite, men folk må jo få fiske med det de vil hehe ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bare på fluepiskerne, stort sett ekstremt ineffektivt kontra meite, men folk må jo få fiske med det de vil hehe ^_^

Sant nok, men på noen typer forhold må det nok med tungt hjerte innrømmes at de bedriver det mest effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan godt få pengene mine, men opplysningene mine får de ALDRI! Vi har sett mer enn nok av konskvensene av det.

Jeg er også generelt sett enig i at man ikke skal ta ifra folk gleden av å finne sine egne fiskeplasser,men synes det er naturlig at de aller ivrigste av oss deler litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også generelt sett enig i at man ikke skal ta ifra folk gleden av å finne sine egne fiskeplasser,men synes det er naturlig at de aller ivrigste av oss deler litt.

Jeg er veldig åpen ovenfor de jeg kjenner og de som ahr fisket endel med meg kan stort sett se av hva jeg skriver hvor jeg har vært, men jeg prøver å være sparsom med opplysninger om hvor jeg har vært her på forumet. Hvis noen tar kontakt og spør er ting annerledes. Det har med det å selv velge hvem man gir opplysninger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo i starten av din meitekariere og opplever forskjellen mellom konkuransefiskere og pleasure aglers, førtegruppen ekstremt fangstorjenterte og den andre gruppen mer metodeorienterte. Slik jeg ser det Nana står du i et veikryss mellom gruppene, på en side ønsker du å fange mest og størst fisk, på den andre siden ønsker du ikke å ty til metoder som boltrig og plastmais. Om noen år har du sikkert prøvd alt samme og fått en mer bestemt rettning i din fiskekariere, det ser man med de fleste flittige brukerne av forumet. Jeg satser "pengene" mine på at du blir en slik "gærning" med centerpin, splitcane stang og håndmalte fjærstammedupper :lolu: Men klart du kan jo også bli typen med fire alt for stive stenger, 120gr boltrigg og en varebil full av boilies eller han med 20m TA stang ruller og all "møkka" som hører med :money: Hva jeg selv ender opp som er ikke godt å si, men jeg ser at surf og flueutstyret samler støv i boden mens hav og div spinnutstyr får kjørt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig åpen ovenfor de jeg kjenner og de som ahr fisket endel med meg kan stort sett se av hva jeg skriver hvor jeg har vært, men jeg prøver å være sparsom med opplysninger om hvor jeg har vært her på forumet. Hvis noen tar kontakt og spør er ting annerledes. Det har med det å selv velge hvem man gir opplysninger til.

Veldig enig med deg her Nana,selv deler jeg helst fiskeplasser jeg har funnet selv og ikke plasser jeg får av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det ser sikkert gæærnt nok ut å sitte på den bratteste plassen man finner og fiske rett ned fra stangtuppen med ei 5'6" stang med duppen under vann iført solbriller enten det er overskyet eller regn.

:lol:

Det så sikkert ikke bedre ut den gangen jeg måtte ty til rosa barnebriller, selv om jeg brukte ei lenger stang den dagen.

Hvor får man kjøpt håndmalte fjærstammedupper? Det må jeg søke etter :wub:

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan sies, men em liten nett-kverulant er du nana :)

Hvis det er like dårlig vær på gjøvik som det var meldt, skjønner jeg godt at det brukes litt botrig, da kan man jo sitte tørr inne i bivvyen og ta seg en liten en, fremfor å bli klisdvåt utenfor med feedern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert i England et sted, kan skjønne man må ha en egen duppmaker :cigar:

OI! Fant masse nydelige dupper på engelske nettsteder :wub:

Spesielt på de sidene hvor de fotograferte duppene sine pent dandert på centrepinsneller var det mye flott :wub:

Heldigvis fant jeg ikke den duppen jeg bare måtte ha! Penger spart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo kjøpe deg methodfeedere, store kroker og tunge søkker og ikke femi dupper nå vel :lol:

Jeg har minst en methodfeeder, har noen meningsløst digre kroker som ble innkjøpt til de karpeturene jeg ikke har fått tatt i år også.

Men istedet for å trenge meg inn i boltrigens irrganger har jeg brukt mye tid på å lære meg å bruke dupp. Nå har jeg begynt å få litt dreisen på duppfiske rett ned fra stangtuppen og har luktet litt på toppknyttfiske med dupp, om et par år skal jeg begynne med sånn duppfiske som innbefatter kasting. Etter det en gang skal jeg KANSKJE sette meg litt mer inn i boltrig og slik.

Mye kan sies, men em liten nett-kverulant er du nana :)

Hvis det er like dårlig vær på gjøvik som det var meldt, skjønner jeg godt at det brukes litt botrig, da kan man jo sitte tørr inne i bivvyen og ta seg en liten en, fremfor å bli klisdvåt utenfor med feedern.

Været har vært strålende i dag, med unntak av en knapp halvtime eller så hvor det regnet.

Det jeg sier er at jeg var overrasket over at de brukte boltrig og sånn. Jeg har hørt at de har sagt det før, men jeg trodde de kødda.

Jeg synes fremdeles at det er en merkelig metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det merkelig? Boltrig fungerer jo optimalt til fisk som suger opp agnet, sånn som suter, karpe og ikke minst brasme.

Det er merkelig fordi jeg trodde boltrig kun ble brukt i situasjoner der det var strengt nødvendig, slik som i fiskesituasjoner med så langt mellom nappene at man ville bli gal om man skulle sitte å følge med på stanga/duppen/whatever hele tiden. Med boltrig og varsler kan man lese bok, se film eller leke med ipaden sin og fremdeles få med seg nappene. Når man bedriver et fiske hvor det normalt ikke er altfor langt mellom nappene skjønner jeg ikke at man vil ta fra seg gleden ved å treffe med tilslagene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig fordi jeg trodde boltrig kun ble brukt i situasjoner der det var strengt nødvendig, slik som i fiskesituasjoner med så langt mellom nappene at man ville bli gal om man skulle sitte å følge med på stanga/duppen/whatever hele tiden. Med boltrig og varsler kan man lese bok, se film eller leke med ipaden sin og fremdeles få med seg nappene. Når man bedriver et fiske hvor det normalt ikke er altfor langt mellom nappene skjønner jeg ikke at man vil ta fra seg gleden ved å treffe med tilslagene osv.

Vel, da er vi inne på personlige preferanser igjen. Selv ville jeg brukt 3 stenger til et slikt fiske, og å skulle følge med på 3 stangtupper samtidig er ikke alltid like enkelt. Da synes jeg det er mer effektivt å bruke en eller annen form for bolt system. Og da kan man jo sitte å nyte naturen, eller en god bok mens man venter. Eller legge seg nedpå for noen timers søvn etter en hard uke på jobb. Selv synes jeg også at det ikke finnes noe mer spennende enn å høre alarmen hyle. Riktignok litt mer spennende i et vann hvor man vet det går digre karper enn slimete 2-kilos brasmer, men det får nå alltid i gang hjertepumpa litt ekstra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har vi forsvunnet og vi kommer ikke tilbake igjen i år. Hvis du vil dra å fiske ligger det sikkert 20 kilo partikler og diverse (tipper buken har gjort sitt men..)

En ting jeg lurer på, når ble en size 8 og size 10 haikroker? Og hvorfor fikk vi brasmer som hadde småkroker på spadeend og ultratynn fortom i kjeften? Ikke så kult for de store brasmene som svømte rundt med det hengende på slep.

Det regnet helt for j****lig på fredag, derfor fisket vi methodfeeder. Når jeg skal sitte der en helg så gidder jeg ikke sitte med pissbløte klær og dra på meg forkjølelse fordi jeg skulle være så sta at jeg måtte sitte og glo på en quivertip.

Jeg fisker etter forholdene, feederstanga ble tatt frem når det slutta å hølje ned utpå lørdagen, og etter hork nr 5 på like mange minutter gikk jeg og la meg...

Liker å fiske quiver jeg, og ingenting er kulere enn å kroke en stor fisk på nappet du selv ser.

Regnet begynte igjen ca 4 timer etter det sluttet og varte til kl 1020 idag, så da var det bare å prøve å få tørket utstyr og pakke det ned i bilen siden vi skulle fiske til 1200 og samles fra 1300 for grilling, premieutdeling og diverse.

At vi fikk mye fisk har sikkert med mengdene vi fóret med, vi prøvde jo å kun holde oss til partikkelforing, og methodmix på methodfeederene og i fórkurvene. Tror (?) ikke at noen har prøvd taktikken der oppe som vi prøvde der i helgen. For å sitere Sverre: "Detgjelderåtenkenytt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.