Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2011


nanablag
 Share

Recommended Posts

For å sitere Sverre: "Detgjelderåtenkenytt!"

Det er Martin Lopez som må krediteres for det sitatet, jeg bare fjernet mellomrommene for å skrive det som fiskemetode under innmeldinger...

8-10 er ikke akkurat haikroker nei, til sammenlikning bruker jeg Mosquito 2 til mort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At vi fikk mye fisk har sikkert med mengdene vi fóret med, vi prøvde jo å kun holde oss til partikkelforing, og methodmix på methodfeederene og i fórkurvene. Tror (?) ikke at noen har prøvd taktikken der oppe som vi prøvde der i helgen. For å sitere Sverre: "Detgjelderåtenkenytt!"

Denge ut masse mat taktikken er totalt overlegen til fiske ved slike plasser hvor det går mengder med fisk godt over 1,5 kg, under perioder hvor fisken er "på". Grunnen til at de fleste ikke utfører dette er vell rett og slett fordi de ikke gidder å stå med spoden å dælje eller å dra med seg båt...

Når jeg er ute etter brasme er det ikke uvanlig at det går med ca 50 liter partikler og pellets som spres litt ut fra båt noen timer føre fisket starter. Etter at nattpasset er ferdig tar jeg som oftes turen over fôrplassen, og da er det som regel renska hvis det har vert trøkk der udner fisket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, når ble en size 8 og size 10 haikroker? Og hvorfor fikk vi brasmer som hadde småkroker på spadeend og ultratynn fortom i kjeften? Ikke så kult for de store brasmene som svømte rundt med det hengende på slep.

Det røyk to ganger for meg tidligere i år. Hvis dere fikk opp begge de er det veldig fint.

Slike brudd skal ikke skje, men det skjedde.

Jeg har brukt samme sena både før og etter og den har holdt som bare *****. Det kom antagelig av at den var utsatt for sollys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell det stemmer kanskje til en viss grad, men det finnes jo noen yttergrenser vi alle reagere på?

Og hvorfor fikk vi brasmer som hadde småkroker på spadeend og ultratynn fortom i kjeften? Ikke så kult for de store brasmene som svømte rundt med det hengende på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de fikk brasme med krok og fortom i kjeften var at jeg hadde fisket med sene som var eksponert for sollys.

Jeg hadde selvfølgelig ikke brukt den hvis jeg hadde tenkt over at den var netopp det.

Beklager.

Ved bruk av akkurat det samme (untatt sollyseksponeringsproblemet) tidligere i sesongen har jeg rettet kroken mm før sena har røket.

All erfaring tilsa at det var sterkt nok, dog når det ikke er utsatt for sollys.

Fiske etter forholdene og fiske med det man selv liker. Hva andre gjør og liker blander jeg meg ikke borti :)

Der er vi enige.

At jeg kaller et valg "merkelig" er ikke ment som kritikk, det betyr jo bare at det er et valg jeg sliter med å se grunnlaget for. Det har blitt svart en god del på dette nå og svarene er tildels gode og oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ment som kritikk av deg Nana, alle kan oppleve slikt. Var mer det at Rage mente han ikke brydde seg om hva andre fisket med, og at jeg ville poengtere at vi alle på en eller annen måte bryr oss om dette. Unødvendig flisespikkeri fra min side, men jeg mener at det er viktig å diskutere metoder mot hverandre, kanskje nettopp for å trekke fram hva vi kan bli bedre på med tanke på hva som er best for fiskens del. Hva som er beste metode for fiskerens del, det kan vi jo diskutere for morroskyld, men veldig viktig er det kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ment som kritikk av deg Nana, alle kan oppleve slikt. Var mer det at Rage mente han ikke brydde seg om hva andre fisket med, og at jeg ville poengtere at vi alle på en eller annen måte bryr oss om dette. Unødvendig flisespikkeri fra min side, men jeg mener at det er viktig å diskutere metoder mot hverandre, kanskje nettopp for å trekke fram hva vi kan bli bedre på med tanke på hva som er best for fiskens del. Hva som er beste metode for fiskerens del, det kan vi jo diskutere for morroskyld, men veldig viktig er det kanskje ikke?

Hva som er best for fiskens del er jo et interessant poeng.

Når jeg klarte å få det til å ryke på fisk er jo det langt fra det beste for fiskens del.

Men jeg kan lette såpass på sløret som å si at i den situasjonen ville også en tykkere sene ha røket.

Siden krokfortommen var tynnere enn hovedsena røk krokfortommen, hadde krokfrtommen vært tykkere kunne det vært hovedsena som røk og da hadde fisken måttet slepe rundt på en 30 grams feeder. Dette blir kanskje også noe hypotetisk, men jeg tror du ser poenget mitt.

Det beste for fisken hadde jo vært om det ikke røk... men hva var egentlig alternativet når det skjedde noe litt "voldsomt"?

Den kunne ha måttet slepe på mer sene og atpåtil en god del vekt.

Det kunne ha blitt et ufint sår...

Så når ulykken først var ute var en bitteliten krok og litt sene blant de mindre av mulige onder.

Dog tror jeg at det blir tykkere krokfortom neste gang. Hadde jeg knytt krokfortommene selv ville jeg valgt tykkere, men jeg fikk tak i ferdigknytte fortommer som fungerte meget bra og testing av dem tilsa, som sagt, at de tålte det de trengte å tåle. Hadde jeg brukt tykkere sene ville den jo også vært mer robust ovenfor skader av ulike slag.

Når noen får fisk med krok i kjeften og sene stikkende ut av munnen er det bare rett og rimelig å spørre om hvorfor dette har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å skrive noe helt galt i forrige innlegg.

Den hadde selvfølgelig ikke måttet slepe rundt på en feeder da jeg fisker glidende :blush:

En tur har det blitt siden sist, fisk ble det dog ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn du fanger stygg brasme mangla jo ett øye og :D

Skyld på havtryta. Det var han som fikk den.

Havtryta fikk ei normal brasme også den turen. Det var i grunn bra, for det er ikke mye morsomt å få sånn fisk som den der...

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger derimot all skyld på guiden. Jeg er helt sikker på at du visste at den enarma styggen bodde akkurat der jeg blei bedt om å fore opp.

Poæng!

Det var derfor jeg ventet med å fiske selv også, ville at du skulle ta ut alle de utarmede først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31.august:

I dag var planen å fiske ørret.

Ikke helt det jeg egentlig prøver å skrive om i denne tråden, men siden det skulle fiskes med mark var det jo meiting.

Jeg fant fram ei stang type telefonstolpe, ei snelle med sene egnet til å løfte biler med, kroker størrelse ûberhai pluss og mark størrelse huggorm.

Turen nedover elva ga ingenting. På tur opp igjen fikk jeg øye på en ørret i den nest øverste kulpen. Jeg fikk marken til å seile pent og naturlig ned strømmen og rett forbi den 4 ganger før ejg satt fast i bunnen og tydelig laget nok støy til at jeg skremte den. I den øverste kulpen skjedde det ingenting før jeg plutselig så en klar 2+, fisket en stund, men den ville ikke ta. Null interesse. Ørretens rykte som norges dummeste fisk foreslås avkreftet.

Etter dette dro jeg for å fiske sik. Duppemite med mark er vel ikke det beste, men det kan funke.

Første kast ga en harr, andre kast ga en harr. Tredje akst ga ingenting, fjerde kast ga en harr. Så begynte bomtilslagene før det stilnet helt. Jeg flyttet meg og fortsatte med bomtilslagene, før det endelig satt en fisk. En ørret, for sikkerhets skyld. Årets minste ørret. 4 fisk før første agnbytte er jo helt greit. Plutselig hører jeg et skikkelig plask og i forfjamselen kaster jeg opp i et tre. Agnbytte blir da nødvendig. Jeg får en harr og en ørret til før jeg flytter meg på nytt. Den siste plassen gir to hork, hvorav den ene er stor for plassen. Hvis jeg hadde fått en harr eller sik som hadde den samlede vekten av disse 8 fiskene ville den vært i nærheten av helt ok.

Jeg bestemmer meg så for å fiske litt steinsmett. I det jeg ser den første smetten, ser jeg også noen fisker jeg ikke kalrer å artsbestemme og fisker på dem istedet. Den første og beste tar agnet med en gang, men det hele blir sittende fast i noe gress og jeg mister den, deretter ville ignen av dem ta. Jeg fisker på steinsmetten og den biter både 3 og 4 ganger, men kroken var for stor for den. Jaja... Jeg får etterhvert øye på en steinsmett til men den er ikke i slag og vil ikke ta. Jeg begynner å lure på om jeg har mistet grepet helt og fortsetter å kikke etter steinsmett. Jeg lyser rett på en fin fisk av helt annet merke og skremmer den. Batteriene i lykta var såpass dårlige at jeg ikke så den helt godt nok, men det var antageligvis en sik av en størrelse jeg ville satt pris på. Ingen flere steinsmett ble sett.

Jaja, jeg fikk meg i det minste en tur ut.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

4.september:

Klubbmesterskap i moderne meite.

Det var stille som i graven for meg kjempelenge, mens de andre hadde fått litt.

Jeg anklagde dem for juks... 5 minutter etter det hadde jeg to brasmer og ledet med det konkurransen.

Deretter gikk det nedover. Det ble ei brasme til og en totalvekt på 8,1 kg, noe som heldt til 4.plass av 7 deltakere. Den tredje brasma hadde absolutt ingenting å si, jeg hadde blitt nummer 4 uten den også. En fjerde ville derimot brakt meg til 1. eller 2. plass.

Etter denne fadesen bestemte jeg meg for å fiske litt til, men det ble bare verre og hele meg og alt utstyret ble dritbløtt.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9.9:

Jada.. alt man gjør ender i meiting.

Dagens plan var å fiske harr med flue og dupp, men da harren ikke vaket og jeg så en vederbuk helt inne ved land var valget enkelt.

Jeg hadde ikke pakket bilen for meiting, men det lå nå en ferdig oppmontert feederstang der oglitt for.

Jeg foret opp og ventet og ventet. Etter lang venting hadde jeg endelig en bevegelse i quivertipen, den satt ikke og agnet var borte. Agnet på nytt og historien gjentok seg. Etter enda litt venting satt den endelig, en liten mort. Neste kast le jeg på nytt plaget med agntyveri, før det satt en til. Så ga det seg før jeg fikk en liten vederbuk på land. Kastet etter det satte feederen seg i bunnen og jeg dro av hele sulamitten. Jeg hadde ikke pakket bilen for meiting og hadde dermed ikke noe ny å knyte på. Underveis hadde ejg mistet litt for helt nede ved beina mine og i det jeg pakket sammen kunne jeg se 3 vederbuker som koste seg og spiste av dette. Den som hadde hatt med seg en liten toppknyttstang.............

Jaja, de er vel der inntill vannstanden har gått ned en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.9:

Et forsøk måtte gjøres på bakgrunn av gårsdagens observasjoner!

Jeg pakket med meg toppknyttstenger og tackler.

Valget falt på 6 meter, men jeg klarte å dra av toppen før jeg fikk startet fisket, jeg ble dermed dømt til 4 meter.

Det fine var at alle tacklene jeg hadde fått med meg var for 7 meter, men men slikt kan kappes.

Fiskene jeg hadde sett dagen før var godt innenfor rekkevidden med 4 meter, så jeg hadde et slags håp om fisk.

Noe hadde forandret seg fra dagen før og det tok lang tid før den første fisken dukket opp.

Å få den til å bite var heller ikke fort gjort. Vekta viste 1855 gram, noe som i det minste er min største fisk på toppknytt sålangt. Det ble med den ene fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.9:

Nytt forsøk!

4 metern ble valgt i dag.

Foret besto av en blanding av milo vip light og milo black magic bremes med litt mais i.

Jeg kastet ut baller og løsforet med mais.

Det var stille en god stund før jeg endelig registrerte en bevegelse i duppen.

Kort tid etter dette kunne jeg håve en mort på 555 gram.

På neste kast gikk duppen igjen under med en gang og en vederbuk på 1640 kom opp.

Etter dette ble det igjen stille en stund før jeg fikk en vederbuk på 1700 gram .

Da jeg fikk kastet ut igjen gikk duppen under med en gang. Jeg kjente det var mer tyngde nå og etter en morsom fight kunne jeg håve en vederbuk på 2080 gram. Etter min mening en meget bra fisk på 4 meter toppknytt!!!

Etter dette skjedde det ikke mer.......

Fornøyd med turen :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra greier, du fisker jo en del da, det er lov å si :)

Ja, det blir visst litt, men stort sett bare småturer.

Gratulerer, mange fine fisker du får Håvard :) Mort på 555 er bra :)

Denne gangen var det nok først og fremst metoden som gjorde meg veldig fornøyd!

Synes det var en fin fisk, men det er litt mer spesielt å få den på grunnt vann helt inntil land enn på langdistansefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.9:

Den som intet prøver, intet feiler!

Her skulle det prøves på nytt, samme metode, samme plass.

Monterer opp 4 meter og forer i vei. Ingenting skjedde. Det var tysst som i graven.

Det var veldig klart og stille i dag så jeg tenkte at dette kanskje kunne være grunnen til at fisken ikke kom så tett inntil land.

Jeg skiftet derfor til å fiske med 7 meter. Med en gang ejg fikk kastet ut beit det, men jeg bommet tilslaget. I det jeg skla til å kaste ut på nytt ser jeg en buk helt inne ved land og finenr derfor fram 4metern igjen. Den tar med en gang, vekten var 1775 gram. På neste kast prioriterte jeg å sette fast duppen i et tre så jeg fikk dratt av sena. 7 metern ble da finnet igjen og jaggu bet det ikke med en gang jeg fikk akstet ut. Overgangen fra den lette, myke 4 metern til den tunge stive 7 metern var ganske stor og jeg strevde litt med trær og det som verre var, men fikk til slutt håvet buken som viste seg å veie 1810 gram. Etter dette ble jeg sittende en god stund uten at noe skjedde før duppen gikk under på nytt. Denne gangen var det en mort, en ganske liten en på 335 gram. Så ble det enda stillere, inntil jeg tullet det fullstendig til med et kast så duppen landet rett foran meg, et godt stykke lenger inn enn 4 meter-plassen. Duppen reiste seg aldri og jeg lurte på om det virkelig kunne være så grunt.... Sanneheten var at en vederbuk hadde tatt on the drop, og denne klarte jeg selvfølgelig å miste. På neste kast hektet jeg borti 4 meters tacklet som hang i treet foran meg, alt ble bare krøll, men jeg fikk dratt ned begge tacklene, så jeg ihvertfall fikk beholde duppene. Jeg kjente at jeg var sulten og bestemte meg for at dette var et fint tidspunkt å dra hjem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.