Jump to content
Fiskersiden

Hvilke arter finnes i Langen (enebakk/ski)

Maritim
 Share

Recommended Posts

Primært gjedde og abbor du får der.

Finnerlønn til den som får ørret, men på papiret finnes det.

I tillegg til det Rage nevner ørekyt og kanskje flire og sørv.

Har du tenkt å isfiske der ?

Edited by geirm

Har isfiska der litt (har slekt på lille karlsrud) og fått de artene jeg nevnte. Har også hørt at det finnes lake, og prøvd etter denne uten hell, så tenkte det var greit å få en bekreftelse på at den faktisk finnes....

På den annen side, er det vel kansje like lite fruktbart å fiske etter laka, som ørreten?

Da er du vel litt kjent der. Har bare sommerfisket fra båt. Noe sier meg at du burde rope på han med nicket Perca. Hvis det er viktig nok, kunne jeg tatt kontakt med noen i Ski kommune. :unsure:

Setter pris på svaret geirm. Trenger ikke å gjøre no mer enn du allerede har gjort :)

Får se om det dukker opp noen som veit no mer om "laka i langen".

Takk igjen :)

Da fikk jeg en del info - mye interessant. Mer eller mindre sitering: Langen er blitt ett av de reneste vannene på Østlandet, bl.a. krepsen er på vei tilbake. Man er faktisk overrasket over det lave kvikksølvnivået.

Vanskelig å si hvor laken finnes, men ut ifra topografien kan Jevikbukta være verd å prøve. Om vinteren kan den vandre like oppunder isen og i gamle dager, med gjennomsiktig stålis, kunne de ta lake ved å slå på isen rett og slett :D

Mesteparten av ørreten i nord som måtte vandre ut i Langen blir nok tatt av gjedda, men en og annen større kan finnes.

Men her kan det jo finnes mye tilgjengelig viten blant lokalbefolkningen hvis man er fri nok til å spørre.

Edited by geirm

Det er visst satt ut laks og sik i langen under krigen, men er nok borte nå. Men bestefar fikk en en lake i vågvann på 4 kilo for mange år siden, og fattern fikk en ørret på 2 kilo når han dorget etter gjedde i våg. En kompis fikk en micro lake i krepse teina i våg. Er nok ikke mye lake der, men den finnes. Jeg har prøvd men aldri fått en dritt.

• 13 years later...