Maritim Posted January 19, 2012 Report Share Posted January 19, 2012 Noen som veit hvilke fiskearter som finnes i langen? Veit at det finnes Abbor, Gjedde, Mort og Brasme. Har hørt at det også finnes Lake. Noen som veit om det er tilfelle, og om det evt. Finnes andrearter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted January 19, 2012 Report Share Posted January 19, 2012 Abbor, brasme, gjedde, lake, mort, ål, ørret, laue. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geirm Posted January 19, 2012 Report Share Posted January 19, 2012 (edited) Primært gjedde og abbor du får der. Finnerlønn til den som får ørret, men på papiret finnes det. I tillegg til det Rage nevner ørekyt og kanskje flire og sørv. Har du tenkt å isfiske der ? Edited January 19, 2012 by geirm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maritim Posted January 19, 2012 Author Report Share Posted January 19, 2012 Har isfiska der litt (har slekt på lille karlsrud) og fått de artene jeg nevnte. Har også hørt at det finnes lake, og prøvd etter denne uten hell, så tenkte det var greit å få en bekreftelse på at den faktisk finnes.... På den annen side, er det vel kansje like lite fruktbart å fiske etter laka, som ørreten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geirm Posted January 19, 2012 Report Share Posted January 19, 2012 Da er du vel litt kjent der. Har bare sommerfisket fra båt. Noe sier meg at du burde rope på han med nicket Perca. Hvis det er viktig nok, kunne jeg tatt kontakt med noen i Ski kommune. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maritim Posted January 19, 2012 Author Report Share Posted January 19, 2012 Da er du vel litt kjent der. Har bare sommerfisket fra båt. Noe sier meg at du burde rope på han med nicket Perca. Hvis det er viktig nok, kunne jeg tatt kontakt med noen i Ski kommune. Setter pris på svaret geirm. Trenger ikke å gjøre no mer enn du allerede har gjort Får se om det dukker opp noen som veit no mer om "laka i langen". Takk igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geirm Posted January 19, 2012 Report Share Posted January 19, 2012 Følg med - følg med, fikk nysgjerrigheten litt vekket igjen. Har snakket med noen før som nevnte testfisking med garn der, kanskje han vet hvor ørreten/laken eventuelt er å finne. Hadde vært moro å visst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geirm Posted January 20, 2012 Report Share Posted January 20, 2012 (edited) Da fikk jeg en del info - mye interessant. Mer eller mindre sitering: Langen er blitt ett av de reneste vannene på Østlandet, bl.a. krepsen er på vei tilbake. Man er faktisk overrasket over det lave kvikksølvnivået. Vanskelig å si hvor laken finnes, men ut ifra topografien kan Jevikbukta være verd å prøve. Om vinteren kan den vandre like oppunder isen og i gamle dager, med gjennomsiktig stålis, kunne de ta lake ved å slå på isen rett og slett Mesteparten av ørreten i nord som måtte vandre ut i Langen blir nok tatt av gjedda, men en og annen større kan finnes. Men her kan det jo finnes mye tilgjengelig viten blant lokalbefolkningen hvis man er fri nok til å spørre. Edited January 20, 2012 by geirm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maritim Posted January 20, 2012 Author Report Share Posted January 20, 2012 (edited) Hyggelig at det går riktig vei med forurensingen, overraskende lave kvikksølvverdier er jo fine greier, og krepsing er jo gøy! Får gi jevikbukta et forsøk neste gang... Takk for svar. Edited January 20, 2012 by Maritim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heavy met....fish man! Posted January 20, 2012 Report Share Posted January 20, 2012 Det er visst satt ut laks og sik i langen under krigen, men er nok borte nå. Men bestefar fikk en en lake i vågvann på 4 kilo for mange år siden, og fattern fikk en ørret på 2 kilo når han dorget etter gjedde i våg. En kompis fikk en micro lake i krepse teina i våg. Er nok ikke mye lake der, men den finnes. Jeg har prøvd men aldri fått en dritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maritim Posted January 21, 2012 Author Report Share Posted January 21, 2012 Er nok mange bedre steder når det gjelder lake, men hvis man først er der, kan det jo være vert et forsøk, lite anna som biter på natta midtvinters... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
staalel5 Posted January 23, 2012 Report Share Posted January 23, 2012 mye gjedder på 1 til 2 kilo og en sjelden gang på 10 kilo. og abboren ofte ikke så stor heller, men av og til store. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christerA Posted March 22 Report Share Posted March 22 Gammel tråd, men så nettop en video på nett hvor det var flotte ørret i langen. Noen som vet hvordan ørret tilstanden er i langen nå til dags? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted March 22 Report Share Posted March 22 Den er nok mest av typen «nålen i høystakken». Jeg har aldri sett snurten av ørret der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 22 Report Share Posted March 22 Nå er ikke jeg kjent der men når det er mye store gjedde pleier det å gå hardt ut over ørretbestanden og resultatet blir ofte at man kun har en liten bestand men gjerne har noen få store individer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts