Gå til innhold
Fiskersiden

Tips om opptrening etter lang tids sykdom?


Hunter
 Share

Recommended Posts

Etter å ha vært syk i 19 måneder ser det ut til at legene (kanskje) har klart å stille en diagnose. Det sier seg selv at 19 måneder med sykdom for en som alltid har vært travelt opptatt med jakt, fiske og friluftsliv tærer på kondisen.

Jeg venter på en ny innleggelse på sykehus for å få stilt en endelig diagnose og håper at jeg i nærmeste fremtid kan begynne å bygge meg opp igjen. Det er i første rekke kondisjonen jeg vil ha på plass igjen og i den forbindelse hadde det vært fint om noen av dere hadde noen tips å komme med (treningssenter/studio er ikke aktuelt).

Kondisen er som sagt helt i kjelleren og jeg vet det vil ta tid før jeg merker forbedringer. Alle tips blir mottatt med stor takk.

Håpet er å være i noen lunde bra kondis igjen til 1. september og åpningen av årets hjortejakt.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak den. Samtidig gjelder det å ha grunnlaget i bunn før du stresser med intervaller. Kombinasjonen korte joggeturer og overgang til kjapp gange som gjør deg god og svett er en en grei start.

Grete Waits var nylig intervjuet på radio om temaet. Hun anbefalte spesiellt korte, men hyppige intervall-sesjoner for å bedre kondisjon.

Du starter der du klarer og så øker du litt på lengde, men først og fremst på antall repetisjoner underveis.

Lykke til med treningen og god bedring.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres gørr kjedelig ut hehe. Ville heller tatt med meg fiskestanga og gått til skogs. Deretter økt avstand til fiskeplass og type terreng/stigning etter hvert som kondisjonen blir bedre.

Uten at jeg er noen ekspert på feltet ville jeg tro at min egen motivasjon for intervalltrening/jogging hadde dabbet rimelig fort av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er helt nede i kjellern i form så begynn å gå. Gå et hakk kjappere enn vanlig og ta lange steg i oppoverbakke. Gå slik at du kjenner at du må puste litt. Sykling er og en grei ting i starten da det er mindre belastende på ledd etc. Etter en til to uker så kan du begynne å jogge rolig. Når du føler at kroppen har begynt å respondere så kan du begynne men evnt intervall trening, men du har ikke tjans på dette føre du har fått opp basisen. Viktig å starte lungt så muskler, sener og annet tilpasser seg et økende aktivitets nivå. Da slipper du beinhinnebetennelser og annen skit. Hold deg unna asfalt, og gode sko er viktig. Gradvis økning er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervaltrening som er nevt er bra, sats på 3 stk i uka. Varm godt opp, gjerne 10 - 15min hurtig gange. Start med 3x3 (4x3). Løp på middels høyt tempo i 3min, gå i middelshurtig tempo i 3min, så løp på litt høyere tempo i 3min, gå middelshurtig i 3min, løp på høyt tempo i 3min, gå i høyere tempo i 3 min, (løp så fort du klarer i 3min, gå på middels høyt tempo i 3min) og deretter ca 5 - 10mi nedkjøring. Etter som formen øker, øker du også intervallene litt. Først temo og terskelen, deretter 4x4 og videre til 4x5. Når dette er lek kan du begynne med motbakkeløp i intervaller, tungt men latterlig bra trening. Innemellom disse intervallene burde du har greie joggeturer på lavi - middels ntensitet to ganger i uken (30 - 60min) og en lengre tur på 1-.1,5 time på lavintensitet. Det er ikke flaut å gå innemellom om det blir for tungt å løpe. Vil anbefale deg å løpe på mølle eller i skogen. Aller helst sykle, mye snillere mot knær!!! Pulsklokke er egentlig ett must, kjøp en nå likesågodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel lurt å trene litt styrke også hvis du har vært inaktiv over en lengre periode. Hvorfor ikke treningsstudio? Der er det fullt av fine damer du kan nyte synet av mens du trener. Må da være bedre det enn å bare se på trær og steiner i skogen mens du løper :showoff:

(Leit å høre at du har vært syk så lenge forresten, bra at det ser ut til å bli mulighet for bedring - lykke til!)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at kondisen er HELT i kjelleren, så Remys forslag ligger nok langt fram. Tror jeg skal begynne med 100-meters intervaler på flat mark for å så å gå over til korte intervaler i motbakke. Med andre ord,jeg må begynne helt fra bånn av igjen. Skal i alle fall prøve å holde meg unna asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele poenget med intervalene er at du trener på det nivået som DU er på. ALLE klarer å løpe i 3minutter, men alle på forskjellige nivåer. Derfor er sjelden slike treninger noe man gjør felles, med mindre man løper på mølle og justerer nivået etter hvor god form man er i. Du merker resultater etter 2 uker. Og langturene må ikke løpes hele veien, hurtig gange fungerer fint det og innemellom. you can do it!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Fyll bærbar avspillingsenhet med god musikk.

2. Ut og gå, gjerne hver dag. Tar ikke mange dagene før du føler at du kan gå fortere. Bruk gjerne terrenget, og kjør eget tempo.

3. Begynn å småjogg. Når gåingen ikke lenger er en utfordring. Du har ikke så mye å dra på, så det kan gå nokså fort. Jogging er, som vi alle vet, utrolig kjedelig, men med riktig musikk glemmer en mye.

4. Intervalltrening er effektivt, men tungt. Du bør være oppe av gropa før du begynner med det, ellers ryker motivasjonen raskt. Begynn med korte intervalløkter, og utvid etterhvert.

5. For ditt eget ve og vel sin del: Bruk skog, mark og fjell. Kombiner gjerne med fiske.

6 Og apropos fiske: Her kan styrketreningen gjøres. Tungt og dypt med riktig rygg/bein/arm-stilling kan være en god treningsøkt.

Lykke til, Svein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som anbefaler kystmeite-intervall-trening?

- Hiv ut, legg stanga i pod'en, og snøret i nappvarsleren.

- Gå i hurtig tempo vekk fra stanga, og når det begynner å hyle etter 0,1-10min, så springer du tilbake og drar opp den j*vla hvittingen.

- Gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du har fått en diagnose, da kan man jo begynne med behandling.

Vil anbefale deg svømmetrening om du har mulighet til det, veldig bra for hele kroppen og veldig oppkvikkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du har fått en diagnose, da kan man jo begynne med behandling.

Vil anbefale deg svømmetrening om du har mulighet til det, veldig bra for hele kroppen og veldig oppkvikkende.

hei, hunter

Trist å høre dette. jeg var selv gjennom en slik periode for 5-6 år siden, det var en skade som var vanskelig å finne ut av.

Jeg støtter forslaget til fiskerinnen, i alle fall som en begynnelse. Svømming er en treningsform som gir mye igjen på kondisjonssiden og øker blodsirkulasjonen dramatisk uten å gi særlig belastninger på muskler og ledd. Det er en veldig bra måte å forberede tyngre trening på. Men snakk med legen først, han kan sikkert gi noen tips om hva du bør og ikke.

Håper det ordner seg for deg, og at du er tilbake i form til hjortejakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var igjennom en triple by pass operasjon for 10 år siden. Etter et slikt inngrep er den fysiske tilstanden tilbake på scratch... Men, jeg skulle fungere igjen i løpet av sommeren, og i løpet av 2 måneder var jeg på fjelltur.

Jeg begynte helt i det små med spaserturer så langt man orket. Det er ikke langt til å begynne med, men allerede etter kort tid kan en forlenge disse betraktelig. Allerede etter 14 dager var det ingen problemer med 5 km. i rask gange. Hater å løpe, så for meg ble det kun rask gange. Da fjellturen vår skulle avvikles hadde jeg ingen problemer med å henge på de andre. Nå hadde jeg i tillegg fysisk hardt arbeid, så det hjalp nok også på....

Nå er jeg dessverre på nytt rammet av en sykdom som gjør at jeg enkelte dager må være helt i ro. Ikke gunstig, men de dagene jeg kan være aktiv så gjelder det å bruke de godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå er jeg så vidt kommet i gang med opptreningen. Jeg begynte lørdag 28.april med en tur i fjellet. Etter 5 timer og 15 minutter med rolig gange var det slutt på krefter og energi.

Nå fremover vil jeg prøve med rask gange mellom 5 og 10 km noen ganger i uken. Jeg har troen på at det er veien å gå. Etter ca 3 uker vil jeg begynne intervaltrening løp/jogg i en periode. Målet er å være i rimelig brukbar form innen 1. september.

Dagsformen svinger enda. Den ene dagen er formen sånn passe og neste dag helt i kjelleren igjen. Fremdeles venter jeg på ny utredning, det kan ta sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har gjennomført med hell når det gjelder folk helt uten kondis er følgende.

Gå 5 min som oppvarming. Deretter 1 min gange og 1 min lett jogg i ca 30 minutter. 3 x i uka.

Neste uke flytter du 10 sekunder fra gange over til jogg slik at det blir 50 sek gange og 70 sek jogging. Etter noen uker jogger du hele tida.

Variasjon er også bra. I motbakke kan du gå rakst 1min i stedet for å løpe. Å bytte ei økt med sykkel er også fint. Bare ikke start for hardt, da får du fort en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle forslagene før meg, men litt tips: Anbefaler å sjekke opp en orienteringsløype, iallfall gå/løpe i variert terreng og tempo.Samtidig får du brukt hode og stedssans. Hater denne asfaltjoggingen, dette er mye sunnere. En annen allsidig sport vil være å spille squash. Har du tilgang til robåt e.l. er det supert.

Det aller viktigste er å finne noe mest mulig lystbetont, da er det lettere å komme igang også. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har gått meg hus forbi.

Beste treningen jeg vet om er å ta med ungene ut i naturen og herje litt.

De har det gøy, du har det gøy, og du merker ikke at du trener før du skal begynne på hjemturen.

Ellers hadde jeg stor sans for kystmeiteintervalltreningsforslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.