Gå til innhold
Fiskersiden

Laketur til Engerdal


Rage
 Share

Recommended Posts

Har i mange år forsøkt å få en lake over 3 kilo fordelt på flere titalls fisketurer i løpet av disse årene, både fra land og på is. Når OP ringte og lurte på om jeg ville være med på guttetur til Galten Gård for å fiske etter lake takket jeg blankt ja. Med meg på laget hadde jeg Roger, OP hadde med seg kompisene Rune og Thomas.


Nå var jeg nødt for å revansjere fiaskoturen jeg hadde der i2 009 med kun ei lake!


Etter en seig kjøretur kom vi frem på hytta midt på natta, og kastet i oss et par pils før vi bikka og var klare for lakedyst tidlig om morningen dagen etter.

Var på plass på isen kl 0900 og satte raskt ut stengene. Vi hadde snakket om de svære ørretene som svømmer oppe i Isteren en god stund nå, så planen var at vi skulle fiske målrettet etter ørret med store brislinger som agnfisk på dagen, før vi dunket og meitet etter lake når mørket nærmet seg.


IMG_4583.JPG


Ørret satsingen gav ikke mer enn to run for Thomas og en halvkilos ørret som resultat. Like etter ørreten dukket opp fikk jeg ei lake på 1610g på meiting og stillheten senket seg i takt med det forsvinnende dagslyset.


For de som har vært i de traktene på vinteren er det mørkt, skikkelig mørkt. Kun avbrutt av et fjernt billys i ny og ne.



IMG_4589.JPG

Timene fløy sakte men sikkert avgårde og jeg bestemte meg for å fjerne is fra hullene hvor lakestengene var velplassert.

Den ene stangen fisket på en grunn flate på ca 3.5 meter,
den neste på 6m og den aller siste stod plassert i ei renne på ca 5m dyp.


Gikk til den ytterste stangen først og mens jeg er på vei
bort ser jeg et blått lys som indikerer napp. Setter meg ned og følger med på stangtuppen før jeg merker at noe er på gang, og klinker til.

Dette var da veldig lett? Kanskje ikke så rart, laka veide maks 300g... slipper ned igjen og går til neste stang.


Starter å rense hullet for is og må ta tak i fortommen for å få ut alt og etter å ha holdt i den et par sekunder er hånda på vei ned i hullet.. veldig til action på kort tid da?

Ikke noen stor lake dette heller, men en 1300 grammer med krok i magen som fikk bli med hjem i matposen til Thomas.


Får omsider sunket ned i stolen igjen som er strategisk plassert slik at jeg ser motsatt vei av der stengene mine står, så når Roger melder om en bikkje som kommer løpende med blått halsbånd begynner jeg å lure. Var det noe rart i pølsene vi spiste istad? Neida, nytt run!


Kommer bort til stanga og fisken virker litt sprekere og tyngre enn de to foregående. En tur over på matta for avkrokning og veiesesjon, og fisken er like under persen på 2540g. 2520g veide den og jeg er egentlig
fornøyd med turen allerede.



IMG_4596.JPG



Like etterpå runner det på nytt og en ny kilos kommer påisen.

Ned med ørret biten på nytt, og får nok en gang akkurat satt meg ned i stolen før varsleren skriker av full hals, og denne virket langt hissigere og tyngre enn de forrige fiskene. Kunne det være ny pers? Thomas står ved siden av meg mens jeg kjører fisken og når den dukker opp på isen er han helt overbevist om at jeg har nådd målet jeg satt for 5 år siden om en lake over 3 kilo.


Får fisken over i veienettet og spenningen er stor når jeg løfter på fisken. Neeeida... ny pers men ikke over målet. 2940g veide den, og er ny pers!



IMG_4613.JPG



IMG_4614.JPG



IMG_4615.JPG

Thomas lurer frem en flaske champagne som vi spretter i
mørket for å feire perser og et fint fiskepass i normalt sett kalde Engerdal.

Vi må ha sett ut som noen skikkelige tullinger der vi satt
og koste oss i mørket, kulda og lakeslim mens vi drakk champagne og fnisa som en gjeng småunger i sukkerrus..



Denne helgen traff vi for en gangs skyld på forholdene, sol på dagen og -3 på kvelden.


Topp stemning og takk for turen guttær!

( Sorry hvis formatet blir litt rart, har limt inn teksten fra Word - og forumet liker å endre tekstformatet.. )

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flott rapport Andreas. Vakre laker også. Er det mer farge på de lakene, eller er du bare god på fotoene ?

Det er mye mer farger i alle mulig rare varianter på de fiskene. Noen er nesten svarte, mens andre ser ut som den på det første bildet med ville marmoreringer. Kule fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta meiter etter ørret!! :P

huff å huff å huffameien

Grattis med lakapers. Prøvde dere noe etter laka i den sagnomsuste forrmiddagsperioden, eller var det kun prikkepettermeite det gikk i føre sola begynte å dale ned langs horisonten at lakan blei forsøkt etter?

Når det svømmer 10 kiloser i vannet så hvorfor ikke prøve? Hadde vært greit med litt ferskt agn også.. :lol:

Hjelper det hvis jeg sier jeg fikk alle lakene på ørret?

Fikk en fisk på formiddagen, ellers alle rett etter det ble mørkt. Laker altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det svømmer 10 kiloser i vannet så hvorfor ikke prøve? Hadde vært greit med litt ferskt agn også.. :lol:

Hjelper det hvis jeg sier jeg fikk alle lakene på ørret?

Fikk en fisk på formiddagen, ellers alle rett etter det ble mørkt. Laker altså.

Jommen du kunne ha kanskje ha fått flere laker om du ikke hadde fiska etter 10kilos prikkere. Tar vell en 3-kilos laka fremfor en 10-kilos prikkefant anyday??? :P

Akkurat. Ja laker er rare, hvorfor ikke bare eta like mye hele tida, det synes hvertfall jeg funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med pers.

Lake er en tøff fisk.Utrolig flotte marmoreringer på enkelte eksemplarer.

Ble det noe fisk på resten av gjengen?

Jepp, men har ikke sett bilder av de.. :)

Rune fikk en på 3.5kg, OP fikk på 2kg og 2.5kg. Ellers noen kiloser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg (ennå) ikke er helt der hvor jeg tar med drikkevarer annet enn vann på isen, men det er sikkert en idyll i å drikke champis når kulda begynner å klemme lett om skrotum på ettermiddagen. Fin rapport. <5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.