Gå til innhold
Fiskersiden

Skal man hugge hode av alle, eller finnes det rom for bruk av fornuft.


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Skal vi alltid løfte sablen, eller er det lov å bruk sunn fornuft ?
C&R er i mange sportfiskemiljøer en frivillig selvfølge, i andre kan det være et påtvunget krav. Etter som jeg mest fisker gjedde og utfører selv C&R på denne arten vil jeg ta for meg den. Ingen tvil om at det er viktig å ta vare på de store eksemplarene og svært mange er klar over det og rigger sin fiskevekse eller båt med utstyr som gjør at C&R er mulig å utføre på en fornuftig måte. Det er i mine øyne ingen tvil om at man trenger litt ekstra utstyr for å kunne utføre C&R på gjedde. Tenger med langt nebb, avbiter, tenger med kortere nebb, hov, matte er jo ting en gjeddefisker har med seg for å kunne utføre C&R på best mulig måte, både for gjedda og fiskeren. Man kan trykt si at gjedda har skarpe lange tenner som kan faktisk skape stor skade på et mennekse, og med sine krokodille ruller er det fort gjort å få en krok i fingern. Tenk deg selv da om du er et ørrettfisker på Mjøsa, du troller med dine små wobblere, du har en hov som passer til størrelsen på fisken og du har tenger som passer til størrelsen på fisken. Bang sier det å det går på ei gjedde på 13-14-15 kg. Der står han da med en illsint gjedde ved båtripa som har en kjeft som kan skremme enhver fisker som ikke aktivt fisker gjedde. Skal han da prøve å hove den i sin ørrethov, skal han få den opp i båten og prøve å lirke ut en 8-9-10 cm wobbler men finga eller hva skal han gjøre ? For mange så blir det eneste naturlige å prøve å få livet av beistet for å i det hele tatt få ut wobblern. Hvilke andre alternativer har han ? Skal vi kreve at alle har C&R utstyr for gjedde når de f.eks er ute å fisker ørrret i Mjøsa. Er det riktig å heve pekefingeren og fortelle denne sportfiskerene hvor idiotisk han har vært. Nei jeg synes vi skal prøve å tenke oss litt om før vi bomanderer fiskerern med negative kommentarer, tror det eneste man oppnår er å bygge en større mur i mellom ørret fiskere og gjeddefiskere. Prøver vi å sette oss litt inn i en ørrefiskers utfordringer ved å få på en slik fisk, så tror jeg vi kanskje forstår litt bedre. C&R står sterkt i Norge og det er utrolig bra, og det er ingen tvil om at de som faktisk fisker f.esk. etter gjedde bør se på C&R utstyr som en del av utstyret, men å kreve at resten av sportfiske Norge også skal ha det, blir for meg litt feil. Og til slutt hvis en ørretfisker ser muligheten til å slippe ut gjedda ved båtripa uten i miste fingre og wobblere så tror jeg de rett og slett velger den løsningen. Så tenkt litt før du hever både sabel og pekefinger når du ser en død stor gjedde. Jeg tror en hvis ydmyk pedagogisk holdning er bedre enn å "ta" personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter,og prater med mange på livets fiskevei,og jeg har aldri hørt om en ørretfisker som ikke utfører c&r på gjedde fordi han ikke har utstyr til det!

Han kakker gjedda fordi den spiser ørret!

knappe to uker siden jeg snakket med en fra hedmarken som trollet ørret,og den samme gamle leksa gjentok seg.

Da jeg fortalte at store gjedder er ganske late,og vil bruke minst mulig energi,og at de store fiskene lever av sin egen art,og karpefisker/abbor,nektet han å tro det.nei sa han...de spiser nesten bare ørret.

Jeg synes det er på sin plass å si fra når store eksemplarer,som er særdeles viktig for å holde bestanden nede,samt snittstørrelsen oppe,blir kakket..og det som oftest til ingen nytte for andre enn reven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar mindre gjedder som mat og syns de er fine opptil 4-5 kg eller har ikke spist gjedde som er större for de har jeg omtrent ikke fått :D den ene jeg jeg har fått som var större glemte jeg jo igjen i kjöleskapet til fattern som reiste til bergen i noen uker så den lukta vist veldig godt når han kom hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å informere og lære opp sine medfiskere, det er nok den sikreste måten og sikre en god forvaltning av artene på i ett vann.

Derimot så er vel gjedda ett dårlig eksempel å ta opp i denne sammenhengen slik jeg ser det.

Det er svært liten tvil om at gjedda er den fisken som kanskje er utsatt for mest hat uten noen rettmessig grunn. Det er flere eksempler på at folk tar opp gjedda, plukker ut øynene på den og slipper den ut igjen etterpå. Det er så mye noen hater fisken. (Disse menneskene skulle det selvsagt vært skuddpremie på)

Det er også eksempler på at gjedda blir brukt som hevnaksjoner av misfornøyde sjeler som enten ikke får fiske i vannene eller som bare hater grunneieren.

Faktisk så er hatet mot gjedda så forankret i den norske folkesjela at det er den eneste fisken som det er lov til å jakte med hagle. Og som flere av oss kan tenke seg så må gjedda stå ganske grunt for at det skal la seg gjøre, så da må den vel antageligvis skytes i gytetiden da. (Dette kan selvfølgelig være helt feil, jeg har ingen erfaring med gjeddefiske med hagle og håper jeg slipper å få det)

Mens i de nærliggende land så blir den betraktet som en attraktiv sportsfisk, så blir den her skydd som pesten og i mine øyne uten grunn i stor grad. Gjedde kan nok bidra til uttynning av ørretstammer i ett vann det skal jeg være med på, men fortell meg ikke at sørv og mort ikke utgjør en større trussel mot ørreten enn gjedda for det tror jeg svært lite på. Jeg vet selv om vann der sjøørreten går for å gyte der de har stor gjedde uten at det virker til å påvirke sjøørretyngelen noe videre av den grunn..

Neida scampern, trenger ikke fiskekort i noen av de vannene som det går gjedde i her som jeg vet om hvertfall.. Tok selv en gjedde på 8,2 tidligere i år i Arendal by. Men.. Jeg anbefaler ikke å spise noen av dem egentlig med tanke på industri som er i nærheten.. Egentlig skal man vel helst ikke spise gjedde over 2-3 kilo mtp tungmetaller som samler seg i dem eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvorfor det skulle være så vanskelig å i det minste ha med seg ei lang tang og en avbiter når man fisker ørret i vann som også huser gjedde?

Og troller man etter ørret i vann som Mjøsa har man vel med seg en ganske voksen håv i utgangspunktet, det er vel storørret man ønsker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man vært så heldig/uheldig( :shifty: ), så må man jo tenke på fiskens ve og vel.

Kommer den med stor sannsynlighet og dø, så er det vel mest fornuftig og kakke den. Hva man gjør etterpå er vel opp til fiskeren.

Praktisere C/R for enhver pris ser jeg som uheldig for denne praksis. Slippe ei halvdau gjedde ut for siden og buksvømme er neppe noen god reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vanskelig og ha med en tang ? Nei det er det nok ikke, men skulle gjedde forsatt være kvek inne ved båtripa så er en 14-15 kg's gjedde noe man skal ha respekt for. Vi som fisker gjedde og er vant til det bruker jo store hover, flere typer tenger og mange bruker kevelar hansker. Jeg får en følelse av at man undervurderer skadene ei gjedde på 10+ kan gi her.
Jeg synes også det er tris å se bilder av døde store gjedder og det er nok mange av de som er kakket rett og slett for de det er en gjedde, men jeg sitter men en følelse at ting er på rett veg og at mange hvis de har mulighet slipper den ut ved båtripa i steden for å løfte den frivillig opp i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer selv med 1 innrømmelse her og grunnet "skremsels propaganda" fra uerfarne fiskere ( ment godt " folk fra bygda" ) og når det gjald gjedde. Mulig at de prøvde å gjøre narr av meg når jeg besøkte Norge for 1. gang som 17. åring og ønskede å fiske etter gjedda , selv om jeg hadde håndtert 1 god del betydelige fagligere fisk før. Men respekt , er respekt , især for det ukjente.

Når min 1. gjedde ble fanget av meg og etter å ha hørt alt som alle andre sa ( og trodd på ) tror jeg at jeg drepte gjedda minst 100 ganger før jeg turte å fjerne kroken.... Ja, alle vi har vært kalv før, derfor er det riktig å vise skjønn , og før man kapper av hodet til noen. Best å spre kunnskap en blod ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.