Gå til innhold
Fiskersiden

Lakseinteressen som forsvant?


Stinger
 Share

Recommended Posts

Det nærmer seg sesongstart og det kribler i speyarmer, kravler i markspann og wobbler i knærne til mang en laksefisker her hjemme og utenfor våre grenser. Men aner vi ugler i fiskehatten før årets sesong settes i gang? I Trøndelagsregionen vil jeg påstå at interessen er på et rekordlavt nivå, men mulig jeg tar feil?

For det første har vi hatt en kraftig forgubbing og minimal rekruttering, noe som er utlignet med økt "innvandring" i takt med et bedre og bedre merkenavn som et av verdens beste områder for villlaks. Men er dette merkenavnet på kanten av stupet? Fjoråret ble dårlig, med dårlig oppgang og muligens et for høyt uttak av stamfisk. Året før var det kanskje enda værre, og nesten tomt med laks til gytingen. Laksestammen er utsatt for press fra mange kanter (som er en egen diskusjon), men stammen tåler nok noen dårlige år for sikkert å kunne karre seg opp igjen. Men tåler merkenavnet "laksefiske i Trøndelagselvene" flere dårlige år? Her er jeg usikker, og det er også allerede noen indikasjoner på at en nedtur er på gang.

Sportsbutikkene har mer eller mindre sluttet å føre fiskeutstyr fordi de ikke selger noe, og de som en gang livnærte seg på lakseutstyr selger nå mer utstyr til kveitefiske, bergkutling og gapeflyndre enn til laks, finn.no er smekkfullt av laksemuligheter som kommer opp igjen og igjen og igjen i det uendelige, Åfjord er glemt på kartet og jeg vil tro at som i fjor vil tålmodigheten til fiskere i Gaula/Orkla igjen vil være minimal dersom det ikke smeller på med bra fiske fra dag 1...

Tror det året her blir spennende på mange måter. Håper at pilen peker oppover igjen, men om den skulle peke fortsatt nedover vil jeg tro at de som rammes hardest i ettertid er grunneierne...

Skitt fiske i 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket her nord i Troms og Finnmark er det samme.Forgubbing og færre laksefiskere. Men jeg synes ikke det er rart. Prisene har økt voldsomt samtidig som fisket er innskrenket kraftig. Det er mulig at laksebestanden er svak enkelte steder lengre sør i landet pga lakselus, men her nord er det mye laks i elvene og folk blir frustrert av alle grunnløse innskrenkingene og gidder ikke betale 600kr for å fiske èn laks. Tendensen nå er laksedorging i sjøen. Jeg spår at dette blir den nye folkesporten her nord akkurat som kveitefisket har blitt det. Jeg har selv begynt å skaffe dorgeutstyr og tar det som en utfordring å lære seg noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forgubbingen er en forventet utvikling; alt for dyrt, ihvertfall i forhold til forventet utbytte. Og da snakker jeg ikke om antall kilo laksekjøtt, men om opplevelse. Og utviklingen har vært entydig negativ; fisket har blitt dårligere samtidig som det har blitt dyrere. Som et eksempel kan jeg nevne at jeg fisket i Gaula for drøye ti år siden for 200 kroner døgnet, en helt OK pris den gangen. I dag er prisen på den samme strekningen ti ganger så høy, og fisket er MYE dårligere. Ikke noe rart at folk rømmer elvene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittalderen på fiskerne i lakseelva har vel ikke øket de seneste årene. Ser masse folk jeg som er i 30-årene og oppover. Særlig fra 40 år og opp. Er ikke gubber dette da hehe. Laksefiske har jo aldri vært for unge folk, de har jo aldri hatt råd til dette. Laksefiske er liksom ikke det man starter med når man er fiskeinteressert. Det var litt billigere før riktig nok, i forhold til lønnsnivået da. Man fikk sesongkort for 4000,- og døgnkort til 200,- Det er bare de forbaska såkalte ekslusive valdene som man ynder å kalle det i dag som har priset seg ut. Med full pakke for de med fet lommebok, og som er villig til å betale skjorta for hele pakken og for å trimme laks i evighet. Det er kun pengene som rår i Gaula etc. og det er synd at man ikke legger mere til rette for ny rekruttering. TOFA er meget flink på dette, med familiedager, barnas dag og handicapfiske. Men dette er visst vanskelig å få til i Gaula f.eks. Grunneiere skal ha i pose og sekk uansett hvor dårlig fiske det er. Nå sliter de riktig nok med å fullbooke hele sesongen. Men er det så synd på grunneierene da ? Synes ikke det, de har sopet inn mere enn nok penger de siste årene på å leie ut valdet sitt. Mange av disse har faktisk jobb ved siden av, og kortsalget er bare en biinntekt, solid en også ! Blir for øvrig spennende å se om ett par dager (hvis det blir opprettholdt) om det kommer noe fisk i nota ute på Agdenes.

http://www.nina.no/Forskningsogfagtema/Arterogartsmangfold/Fisk/Lakseinnsigtilfjordene.aspx

Interessen er dalende i år ja virker det som. Forventet dårlig sesong i fjor og i år. Kanskje til og med enda verre i år ? Pluss forventet sildrebekk i Gaula hvis lite regn utover. Men får man ett år med godt fiske, da blinker det i øynene på fiskerne igjen og alt er som før :-)

Ellers tar jeg gjerne på meg gratis guiding av gutter/jenter under 16 år hvis de skulle stikke innom der jeg fisker. Grunneiere på Borten/Losen er greie sånn. Så får man gjort noe fornuftig også når man først er i elva. For årets kvote kan man ikke risikere å ta før den første uka er gått i alle fall :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er jo ein slik artfisketulling, som gjerne fiskar både bergkutling og gapeflyndre. Men eg kunne likevel gjerne tenkt meg ein dag og prøvd å fiska laks. Men om det stemmer (som nevnt over) at det kostar 2000kr for eit døgn i ei fisketom elv, så trur eg heller eg investerer i 3 døgn med rorbu, båt, bensin og mat/drikke på Frøya gitt... Trur eg får meir av både fisk og natur pr. krone på den måten også, så det er vel ikkje rart at fiskeinteressert ungdom finn laksefiske som mindre attraktivt.

Trur vi kan sei at fisking er ein fin kombinasjon av action og sjelefred. Desto eldre ein blir, desto meir tolmodig blir ein, og sjelefred (fri frå kjerringa), blir viktigare enn action. Sidan ein gjerne då har vaksne ungar og ein stødig økonomi, er kanskje ei halvgrei lakseelv ein fin måte å få sjelefred på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung laksefisker (22år) har jeg brukt mye tid på å fundere om hvorfor det er så få på min alder som fisker laks.

At det er så svinaktig dyrt som mange skal ha det til er jeg fullstendig uenig i.

Man får meget godt fiske for 1000,- nok i døgnet og det er plenty av fiskemuligheter for 500,- nok i døgnet. Jeg tror ikke det er pengene som er hinderet her. Dette handler om prioriteringer. Unge folk på mellom 20-30 år har ingen problemer med å bruke en masse penger på sydenturer og ikke la meg en gang nevne hvor mye penger den gjennomsnittlige 20-30 svir av på byen i løpet av et år.

Personlig mener jeg at det ikke det er noe galt med prisene, men heller det at fiskeinteressen er laber blant ungdom. Samtidig som allmenheten har et inntrykk av at man vå være steinrik, eller grunneier for å bedrive denne fantastiske hobbyen, det er ingen tvil om at dette virker avskrekkende på folk.

Et tilltak jeg gjerne skulle sett var såkalte "ungdoms uker" type de ASR har, men muligens med gratis fiske og kursing. Jeg tror ikke det ville vært så vanskelig å fått støtte til et sånt prosjekt om man snakket med de rette folka.

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det er en kombinasjon av priser og fiskeregler som er årsaken til at mange laksefiskere har sluttet å fiske.

Har snakka med flere som har fiska i Orkla og Gaula i årevis,Men på grunn av priser og strenge kvoter så har mange sluttet i år.

Når det gjelder ungdommen så er det vel andre interesser som er mer givende kanskje..

Det er nok ikke bare i lakseelva at folk forsvinner, her på nordvestlandet er akkurat de samme tendensene når det gjelder sjøfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er bergkutling- og gapeflyndrefiskerne som stjeler oppmerksomheten til laksen tror jeg muligens er litt feil fokus - og dessuten ganske usannsynlig scenario. Det er jo ingen normale folk som i det hele tatt har hørt om de artene.

Laks er fremdeles størst og gjevest og selger mest.

Debatten har bedre av å rette flere unge inn mot sportsfiske generelt, synes jeg :)

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgjengelighet er stikkordet. På alle områder synes laksefiske å bli stadig mindre tilgjengelig i forhold til andre fritidssysler.

Hvordan skal man lokke til seg ungdom? Tjaaaa..

Hvor får man leid fiskeutstyr for en dag, ei helg eller ei uke i Stjørdalselva, Gaula eller Orkla? Hvor får man hjelp til dette her med Catc&Release. Hvorfor er det millioner av forskjellige regler for hver elv, hvert vald.....hver uke , måned og betinget av hvilket utstyr man velger å fiske med!?!

neeh! ...ringe kompisen og spille litt BF4 heller.

For noen er også økende forventing om at man skal bedrive...og også i gitte tilfeller ufravikelige krav om catch&release nok til at de skygger banen.

Jeg har forståelse for de som drar i elva for å for å ta med fisk hjem til mat.

Som har moralske skrupler rundt det å fiske "utelukkende for lystens skyld" alene...

Jeg har størst respekt for de som faktisk slutter å fiske laks når forskere, fagmiljø og myndigheter sier at bestander er alvorlig truet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser mye av det som har vært skrevet om laks i media de senere årene får man inntrykket av at laksen sliter. Er det da virkelig et problem at det blir fisket mindre på den?

Dette er min tanke også. Restriksjonene innført er jo for å minke fiskepresset. Fisker sjøl mest i bortgjemte småelver i finnmark. Der har det omsider blitt regler for utak. Før traff jeg ofte fiskere totalt uten magemål. De fiska så mye de kunne bære, gikk til bygda og fikk frosset fangsten, gikk inn i elva igjen og fortsatte...

Slik holdt de på ei uke eller to, og var det godt fiske kunne de ta ut alvorlige mengder fisk.

Nå er regelen to pr. Døgn og ti i sesong. Jeg har snakka med flere som har brukt å fiske ei uke eller to, men som nå ikke gidder å ta turen for di de ikke får ta med seg nok fisk!?

Hva skal man med mer en ti laks i frysen egentlig?

Helt greit for meg at de finner på noe annet å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser mye av det som har vært skrevet om laks i media de senere årene får man inntrykket av at laksen sliter. Er det da virkelig et problem at det blir fisket mindre på den?

--------------

for så vidt godt poeng. Men dette er en felle. Les intervjuet med Morten Kraabøl i NJFFs avis "Under Overflaten", utgitt i forbindelse med Sportsfiskets år. Hvis løsningen er å stenge elver fordi bestandene sliter, da risikerer man på sikt å havne i en ond sirkel, der selve sportsfiskeinteressen i befolkningen etterhvert vil svekkes. Og DET er det siste norske fiskebestander trenger. For det at noen faktisk har interesse av å utnytte denne ressursen, ikke som mat men som rekreasjonskilde, er også den sikreste garantien for at bestandene blir tatt vare på. Å stenge elver som sliter er et farlig eksperiment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------

for så vidt godt poeng. Men dette er en felle. Les intervjuet med Morten Kraabøl i NJFFs avis "Under Overflaten", utgitt i forbindelse med Sportsfiskets år. Hvis løsningen er å stenge elver fordi bestandene sliter, da risikerer man på sikt å havne i en ond sirkel, der selve sportsfiskeinteressen i befolkningen etterhvert vil svekkes. Og DET er det siste norske fiskebestander trenger. For det at noen faktisk har interesse av å utnytte denne ressursen, ikke som mat men som rekreasjonskilde, er også den sikreste garantien for at bestandene blir tatt vare på. Å stenge elver som sliter er et farlig eksperiment!

Jeg skal ikke kverulere her, du har et godt poeng, men jeg tror ikke fiskeintressen i Norge akkurat forsvinner om bremsene blir satt på litt når det gjelder laks, det er tross alt ikke der det begynner for de fleste av oss. Men for all del er man hekta på laks, da er man hekta på laks og da er jo dette en kjedelig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kverulere her, du har et godt poeng, men jeg tror ikke fiskeintressen i Norge akkurat forsvinner om bremsene blir satt på litt når det gjelder laks, det er tross alt ikke der det begynner for de fleste av oss. Men for all del er man hekta på laks, da er man hekta på laks og da er jo dette en kjedelig utvikling.

-------------------

fiskeinteressen totalt sett vil nok ikke bli særlig svekket om man stenger norske lakseelver for fisking. Det er fortsatt mer enn nok av utfordringer å gi seg i kast med, selv om sikkert en del "laksebomser" melder seg ut. Men dilemmaene med å stenge vann for fiske gjelder ikke BARE laks. Det er mange norske fiskebestander av mange forskjellige arter som ikke tåler beskatning noe mer enn de mest sårbare lakseelvene, og skulle man stenge ALLE disse, da ville fiskemulighetene fort begynt å bli ganske innskrenket.

Til og med i saltvann (kveite) har man jo diskutert om man skal stenge fisket i sommermåndedene, de månedene det både er værmessig mulig å fiske kveite, og hvor turistene potensielt kommer, slik at altså den lokale turistnæringen i Nord-Norge har mulighet til å tjene penger. Og hvis man stenger fisket mister man den muligheten at sportsfiskere kan være med på å merke fisk for eksempel, noe som kan hjelpe vitenskapen, og i ytterste konsekvens bidra til å redde bestandene. Å stenge fisket fordi bestandene er sårbare er derfor en dårlig ide både for næringslivet og sportsfisket som såden.

Derfor handler ikke denne diskusjonen primært om laks, den handler om hele innstillingen til aktiviteten sportsfiske. Og det handler om hva som er den lureste strategien for å få til en mest mulig optimal bestandsbevaring. Uansett hva man måtte mene om C&R, er det så nært et faktum man kan komme at et strengt regulert sportsfiske, med bag limits og C&R, er den aller beste måten å ivareta ALLE hensyn, særlig når det gjelder å bevare bestandene. Og det er dette budskapet vi sportsfiskere må bli flinkere til å selge både innad i egne rekker, og overfor omverdenen. Hvis vi ikke lykkes med dette risikerer vi at et blir fiskeforbud stadig flere steder, og ikke bare i lakseelver. Da blir vi alle tapere!

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det har skjedd ENORMT mye med holdningene til svært mange sportsfiskere, er det fortsatt en overvekt av sportsfiskere som ønsker å ta med seg fisken hjem. Laksefiske (i elv) har vært en "gubbeting" så lenge jeg har vandret langs lakselevene, og "gubber" er ikke de som vender om og gjør nye ting raskest. Ja, det finnes andre laksefiskere, til og med noen under 30 år og kanskje en og annen uten hårvekst i ansiktet, men majoriteteten er godt voksne menn. Laksefiske er gjerne noe man begynner med i voksen alder, delvis fordi det koster penger og delvis fordi du skal være mer enn bare "litt interessert".

Da har du en kombinasjon som er lei å gjøre noe med:

- høy pris

- tidskrevende

- lite endringsvillig brukermasse

- dalende fangster

Mitt laksefiske har både bestått i å leie "eksklusive" vald og i køfiske på "folkelige" soner. Begge deler har sin sjarm, og har gitt omtrent like mange drag i tubeflua. Selv har jeg i praksis sluttet å fiske laks i elv, jeg er til og med en gubbe selv. Det tar for mye tid, for mye penger og gir rett og slett ikke nok action i forhold til innsatsen. For min del er det ikke nok med en fin elv, dramatisk landskap og hyggelige folk i gapahuken, jeg vil kjenne draget i snøret også. Samtidig har jeg annet fiskeutstyr og andre arter som kan fiskes på, som koster (litt) mindre penger, tar mindre tid og gir minst like gode opplevelser. For meg taper laksefisket i elv, og jeg har litt vondt for å se at det kommer til å snu med det første.

Sviktende rekruttering til sportsfiske generelt er en kilde til bekymring, og vil slå ut på laksefisket. Ikke fordi folk flest har sin inntreden til sportsfiske via laksefiske, men fordi manglende rekruttering gjør at det blir færre som tar steget videre til laksefiske fra hva det nå enn var de startet med. Jeg tror Piscator (og andre) har et meget godt poeng i at sportsfiskere driver mye av bevaringsarbeidet, ikke bare for laks men for fisk generelt, og med færre sportsfiskere vil andre gruppers interesser på sikt få stadig større innflytelse. Eksempler på slike grupper som fort får medvind blandt de stemmeberettigede er næringslivet (les; yrkesfiske og oppdrett) og dyrevernere av den litt mer ekstreme typen. Førstnevnte har vi masse erfaring med allerede, sistnevnte vokser frem som en svulst i alle samfunn hvor avstanden fra fjøset og til tallerkenen blir stadig lengre mentalt sett.

Sporsfiske har gått igjennom store endringer i Norge de siste årene. C&R, baglimit, maksmål, minstemål, hviledøgn etc er alle gode tiltak så lenge de brukes riktig og revurderes jevnlig. Men for mange er fortsatt det å skulle begrense uttaket noe de har problemer med, de er mest opptatt av å maksimere fangsten. Den nødvendige holdningsendringen vi er inne i VIL GI FRAFALL. Du kan ikke snu ting fullstendig på hodet i forhold til hva som er gjort før, og forvente at alle vil være med videre. På den annen side har vi ikke så mye valg, hvis vi vil ha (stor) fisk å fiske på i fremtiden må uttaket endres på, så i mine øyne er ikke nødvendigvis dette frafallet ensidig negativt. Derimot gir det et behov for at også det som er rundt sportsfisket må endres. Ikke minst er det et stort behov for (fornuftig) informasjon rundt hva som gjøres og hvorfor, delvis for å beholde rekrutteringen og delvis for å motvirke effekten av andre gruppers vekst i sin rekruttering, grupper som har motstridende interesser i forhold til feks undertegnede.

Den desidert viktigste delen av denne informasjonen må komme fra den enkelte sportsfisker. Vi kan annonsere så mye vi vil om våre gode intensjoner, men det er hva DU sier til de rundt deg som gir størst effekt. Hvis DU sitter i middagsselskapet og sier at alt er bare sorgen, så kommer neppe de resterende gjestene til å dra på fisketur dagen etterpå. Kommuniser positivt, og kanskje viktigst av alt, inviter med folk rundt deg på tur. Vis de hva dette handler om og hvorfor du holder på med akkurat sportsfiske.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.