Gå til innhold
Fiskersiden

Størrelse og sånn..


Fjesingsen
 Share

Recommended Posts

Kanskje en merkeligere problemstilling for en del her:

Hvorfor er det om å gjøre å få størst fisk?

Jeg personlig vil heller ha en pen fisk med fast fint kjøtt som er lett å håndtere og kan nytes fullstendig dagsfersk uten at det blir liggende pose på pose i fryseren med gammelt kjøtt.

Hvorfor oppleves det som mer stas å drasse opp en torsk med rundt 50kg gammelt daut kjøtt, enn en spretten ungtorsk på rundt kiloen?

Helt seriøst spørsmål faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok litt på mestringsfølelse vertfall, stor forskjell på vanskelighetsgraden på å få en 50kilos torsk og en på kiloen. Alltids gøy å ha mål å strekke seg etter, og ikke minst å oppnå de. Det om å få størst fisk stammer nok i fra langt tilbake i tid hvor det var konkurranse om å være alfahannen i flokken, noe man kan se på seg selv som om man er flinkere en alle de andre en kjenner. I tillegg er det jo også konkurranseinstinkt. Det var vertfall det jeg kom på på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste svaret er at det er langt færre av de store fiskene. Alle kan få kilostorsk, men det er svært få som får torsk på 50 kg på stang. Det er ekslusivt med stor fisk. Vi er pattedyr, og dersom vi drar en stor fisk betyr det mat, ikke bare til oss selv men til resten av flokken. Det gir status, og status gir mulighet til å spre gener.

Dersom vi flytter oss høyere i behovshierarkiet og går fra hobbyfiske til sportsfiske gir en stor fisk mestringsfølelse. En har gjerne planlagt fisketur og utstyr nøye, og da er det kjekt at kunnskapen ens viser seg å gi resultater i form av stor fisk, om det er det en er ute etter.

For min egen del handler det om å finne ut av hva som rører seg under vannflaten, og at jeg får en følelse av mestring dersom jeg gradvis treffer på de større fiskene i et vann. Alle kan få flaksefisk gjennom å fiske nå og da, men dersom en går fra å, i mitt tilfelle kun få større fisk på slump til at det skjer regelmessig og de små uteblir er det kjekt. Nå snakker vi fiske som ikke har noe som helst med matsanking å gjøre. Skal det fiskes matfisk ser jeg helst at jeg tar opp relativt små individ av arten, så de store og verdifulle gytefiskene får være i fred.



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Precis så är det ju!

Klart att havsöring på 2-3 kg är fantastiska matfiskar, och lax runt 5-6 kg ligger också fint på tallriken, men klart man vill känna stången rista och skaka och höra ljudet av linan som fräser ut från rullen när en bamselax uppåt 20 kg kliver på.....

Som andra skrivit, kampen, segern, att överlista och besegra ett bytesdjur som håller min flock mätt och belåten, det sitter djupt rotat i våra gener, även om vi inte har behovet av att fiska för vår försörjning... utan mest för att få adrenalinet att pumpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er genetisk betinget. Mennesker har alltid jaktet på de største byttene de kunne hanskes med. Man kan følge vandringene til fortidsmennesker og se at de utryddet store dyr overalt der de etablerte seg.

Dette er noe mennesker deler med alle andre rovdyr som jakter på de største og sprekeste byttene de kan klare å nedkjempe. Store sterke byttedyr gir mer energi i forhold til innsatsen.

Tanken om at det kan være feil å utelukkende jakte på de største individene er et produkt av at vi har overskudd av mat her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe mennesker deler med alle andre rovdyr som jakter på de største og sprekeste byttene de kan klare å nedkjempe. Store sterke byttedyr gir mer energi i forhold til innsatsen.

Hvilke rovdyr (bortsett fra mennesket) er det som jakter på de største byttene? Alt jeg har sett på naturprogrammer på TV er at rovdyr som kommer over en flokk velger ut det svakeste dyret i flokken. Det kan være en kalv, et gammelt dyr eller skadet dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rovdyr (bortsett fra mennesket) er det som jakter på de største byttene? Alt jeg har sett på naturprogrammer på TV er at rovdyr som kommer over en flokk velger ut det svakeste dyret i flokken. Det kan være en kalv, et gammelt dyr eller skadet dyr.

Det er en myte som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Svake og gamle rovdyr må nok nøye seg med å ta hva de klarer å komme over men sterke rovdyr går alltid etter sterke dyr. Gjerne friske og spreke kalver og ungdyr.

Se litt bedre etter hva som faktisk vises i de naturprogrammene og ikke hør på hva programlederen sier så fremt han ikke heter Atkinson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Svake og gamle rovdyr må nok nøye seg med å ta hva de klarer å komme over men sterke rovdyr går alltid etter sterke dyr. Gjerne friske og spreke kalver og ungdyr.

Se litt bedre etter hva som faktisk vises i de naturprogrammene og ikke hør på hva programlederen sier så fremt han ikke heter Atkinson.

http://zbs.bialowieza.pl/g2/pdf/1595.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr og mennesker (unntatt idioter) vil alltid ha en primær preferanse for minste motstands vei.

Om jeg kan få 5 kg mat for samme anstrengelsen eller prisen som 1 kg mat, er ikke valget vanskelig.

Når det er sagt jakter jeg ikke den største fisken, men den beste matfisken og den fineste fiske og natur opplevelsen kombinert.

Når fisketuren er over er det kun minnene jeg sitter igjen med.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare tid til å skumlese første delen men dette så interessant ut. At løver har en størrelsespreferanse på byttet deler de med ganske mange inkludert fisk. Fisk kan svømme igjennom stimer av småfisk for så å gjøre et utfall mot enkeltfisk som har en mer hensiktsmessig størrelse. På samme måte så kan en løveflokk eller ulveflokk blinke ut et bytte som er inne i en flokk og som gjør at de passerer andre byttedyr for å få den som er mest interessant i deres øyne.

Syke og svake dyr vil alltid komme som sistevalg siden man selv risikerer å bli syk av å spise slike dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Svake og gamle rovdyr må nok nøye seg med å ta hva de klarer å komme over men sterke rovdyr går alltid etter sterke dyr. Gjerne friske og spreke kalver og ungdyr.

Se litt bedre etter hva som faktisk vises i de naturprogrammene og ikke hør på hva programlederen sier så fremt han ikke heter Atkinson.

Tror du jeg er blind? Jeg ser faktisk hva som skjer i naturprogrammene, og det er ikke det du beskriver. Kalver er forøvrig ikke spreke, de blir hengene etter når flokkene flykter.

Jeg har ikke rukket å lese dette veldig grundig, men det ser ut til å gå ut på valg av art av byttedyr, ikke valg av størrelse av byttedyr innen samme art, som var det Fjesingsen begynte diskusjonen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare tid til å skumlese første delen men dette så interessant ut. At løver har en størrelsespreferanse på byttet deler de med ganske mange inkludert fisk. Fisk kan svømme igjennom stimer av småfisk for så å gjøre et utfall mot enkeltfisk som har en mer hensiktsmessig størrelse. På samme måte så kan en løveflokk eller ulveflokk blinke ut et bytte som er inne i en flokk og som gjør at de passerer andre byttedyr for å få den som er mest interessant i deres øyne.

Syke og svake dyr vil alltid komme som sistevalg siden man selv risikerer å bli syk av å spise slike dyr.

Det å jakte koster jo en masse energi. Så det ville jo ikke være unaturlig byttedyr som gir mye skrik men lite ull ikke er det som foretrekkes i utgangspunktet av rovdyr. Men så klart de fleste(alle) rovdyr sier ikke nei til et billig måltid hvis det skulle dukke opp heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du jeg er blind? Jeg ser faktisk hva som skjer i naturprogrammene, og det er ikke det du beskriver. Kalver er forøvrig ikke spreke, de blir hengene etter når flokkene flykter.

Hvis du ser godt etter så vil du aldri se syke dyr på naturfilmene fra Afrika. Syke planteetere er enkle å se. Hengeører, hodet lavt og kul på ryggen.

Dette er ikke ville dyr ute i vill natur men halvtamme dyr i en dyrepark.

Når det gjelder kalver så er det ikke lange tiden de er trege. Gi dem noen uker og de vil springe fortere en sine egne mødre. Bare se på sauer om våren. Mødrene har ikke noen mulighet til å springe like fort som lammene. Allikevel er det ungdommene som blir jaktet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvene har ikke motstående tomler, derfor kan de ikke drive med sportsfangst, ettersom de ikke får lagt ut bilder av sære arter.

Selv takker jeg ofte nei til å jakte store fisk til fordel for hågjel. Men hvis jeg ikke hadde hatt noen passe store på samvittigheten ville det vært langt mere fristende å skulle ha ihvertfall en trofefisk.

Klart det er morsomt å kjenne krefter, men da kunne man egentlig fisket etter sel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvene har ikke motstående tomler, derfor kan de ikke drive med sportsfangst, ettersom de ikke får lagt ut bilder av sære arter.

Selv takker jeg ofte nei til å jakte store fisk til fordel for hågjel. Men hvis jeg ikke hadde hatt noen passe store på samvittigheten ville det vært langt mere fristende å skulle ha ihvertfall en trofefisk.

Klart det er morsomt å kjenne krefter, men da kunne man egentlig fisket etter sel

30.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser godt etter så vil du aldri se syke dyr på naturfilmene fra Afrika. Syke planteetere er enkle å se. Hengeører, hodet lavt og kul på ryggen.

Dette er ikke ville dyr ute i vill natur men halvtamme dyr i en dyrepark.

Når det gjelder kalver så er det ikke lange tiden de er trege. Gi dem noen uker og de vil springe fortere en sine egne mødre. Bare se på sauer om våren. Mødrene har ikke noen mulighet til å springe like fort som lammene. Allikevel er det ungdommene som blir jaktet på.

Du kommer med mange påstander, men du har ikke vist til noen kilder som underbygger påstandene dine. Her er en kilde som underbygger mine påstander:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2841644/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av same grunn som jeg alltid ønsker meg mer penger, større bil, større båt, etc. Deilig egoisme.

større oppvask, større hemoroider, større hjernesvulst...

Det er ikke alt som er bedre jo større det blir, og fisk er ihvertfall ikke en av tingene.. (for min del) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernesvulst håper jeg vi alle unngår, men større oppvask og hemorider får de fleste av oss på et eller annet tidspunkt. Om du ønsker deg det er egentlig irrelevant. ;)

Jeg tror at fenomenet har med vår natur å gjøre. Som for mange andre flokkdyr er det fordeler med å være "best". Om det så har noe med fornuft å gjøre er en annen sak. Våre moderne helter er stort sett idrettsutøvere, og stort sett alle har det til felles at de i sin higen etter å bli best går til skritt som gir ymse ulemper. Langrennsløpere trener på seg astma, ryggproblemer og benskjørhet. Syklister doper seg, fotballspillere blir av en eller annen grunn stokk dumme, alpinister brekker ryggen eller nakken, formelen-førere kjører seg ihjel etc. Ingen av delene fremstår som fornuftig, men de kjører på og heies frem hele veien.

Så i all denne galskapen anser jeg at jeg egentlig er like tullete som de andre. I godt selskap. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.