Gå til innhold
Fiskersiden

Samlerapport fra helga, avsluttet med en Team Agntyv suksess!


veg
 Share

Recommended Posts

Fiskehelga for min del startet allerede på Torsdag ettermiddag, når jeg bestemte meg for å teste en potensiell steinbitplass i nærområdet. Været var flott med solskinn fra blå himmel, men med sur vind og bølger som slo ble det ikke helt fredelig ute på neset. Ikke kjente jeg så mye som et napp heller, men med god musikk på øret var det godt å være ute.

7076222267_0437475712_z.jpg

Waiting for a bite. by Vegar Seljestokken, on Flickr

Sunn ettermiddagsaktivitet

Dagen etter (fredag) tenkte jeg å ta ett pass etter kloskata på Storsand. Som sagt så gjort og en time før solnedgang var jeg på plass på kaia. Noen polakker som sto på kaia var stadig bortpå fisk så jeg rigget opp ei stang med 2x paternoster og reke. Etter tre kast med aktivt fiske og tre sandflyndrer rigget jeg også opp karpestanga med en 2/0 sirkelkrok agnet med sild som ble dengt så langt det lot seg gjøre sammen med ett 110g breakaway gripesøkke.

Denne stanga ble stående i fred en stund mens jeg stadig mistet fisk på flyndretacklet. Til slutt fikk jeg kroket en liten hvitting som ble kakket til skateagn i tilfelle agntyver og slimål ble hissige utover kvelden. Mens det begynte å skumre runnet det tøft på karpestanga med sild. Fisken hadde åpenbart kroket seg selv mot søkket og jeg strammet opp for å møte god motstand. Fisken kjentes spennende ut og jeg ble skuffet når jeg kunne skimte ei noe som så ut som ei hyse komme opp mot overflata, men det viste seg å være ny hvittingpers på 1020g :)

6935167340_05b47f011d_z.jpg

Bleik by Vegar Seljestokken, on Flickr

Flott hvitting på 1020g. Ny pers!

Mere fisk ble det ikke den kvelden, men jeg hadde to spennende run som ikke ville sitte. Fin kveld og ny pers, så var førnøyd læll! :-)

Planen var å satse etter skata også på lørdag, men når ingen ringere enn Carl Oscar (O.C) hadde plass til en dekksgutt i gummibåten ble det endring i planene og utpå ettermiddagen tøffet vi utover på jakt etter feite spetter og tøffe steinbiter. Utstyrt med slepetackler agnet med sild og blåskjell driftet vi over flere plasser. Jeg mistet to fisk pga. dårlig tilslag, men ellers var det dødt. I sjøen altså, på tur med en nkml'er blir det jo alltid både latter og sang. Mot slutten av turen napper det i stangtuppen til O.C og han svarer med et monster av et tilslag. FAST FISK!

6935167064_58ddb1e1ef_z.jpg

Hooked! by Vegar Seljestokken, on Flickr

Litt flex i staget ble det til slutt på Carl Oscar.

Det ble spekulert i alt fra flekket fløyfisk til storkveite, men i overflaten viser det seg å være noe vel så bra. Ei Hyse!

6935167048_46c5bb0b70_z.jpg

OC med pesshys by Vegar Seljestokken, on Flickr

Raphaug poserer med et ytterst vakkert eksemplar av Trondheimsfjordens nasjonalfisk. Det ble ikke noe "superkul med kniv" idag, så fisken fikk svømme videre.

Søndagen kom, med fortsatt fint vær, og Sigve slang seg med på rødspettesatsing. Væpnet med kystmeitestenger og sild, blåskjell og reker slasket vi oss ned til et random svaberg og rigget opp pulley og glidende tackler. Det tok ikke lang tid før det runnet pent på min stang med pulley og reke/makrell på krokstørrelse 1. Tilslag. Fast fisk!

6935113448_8f3e58bf51_z.jpg

Pesshys by Vegar Seljestokken, on Flickr

Det er ei hyse jo. *Jippiiiii*

6935114056_7479223b41_z.jpg

Pesshys by Vegar Seljestokken, on Flickr

Ei ganske sær hyse rett i overkant av 2000g.

Denne plassen er ingen standplass for fisk, de passerer på næringssøk. Derfor er det ofte veldig dødt, før det plutselig runner og napper på alt som er av stenger. Det siste er noe vi bare liker å tro, men det er veldig dødt her til tider. Bare avbrutt av enkelte smånapp og run som sjelden resulterer i fast fisk.

7081190201_55d3b2053d_z.jpg

Agnsjekk by Vegar Seljestokken, on Flickr

J***a agntyver! Sigve venter på at fisken skal ta agnet skikkelig.

Etterhvert blir det snakk om å ringe etter skyss hjem, men vi bestemmer oss for å fiske en time til. Plutselig napper det litt på stanga til sigve, men snøret blir slakt igjen og han tenker ikke mer over det før han skal sjekke agnet 5 minutter senere. Det er fin tyngde i andre enden og han kan fortelle om karakteristisk hoderisting. Flyndre!

7081191001_63532440fb_z.jpg

Fish on! by Vegar Seljestokken, on Flickr

Endelig ble det fast fiks igjen, denne gangen på sigve

Etterhvert kan vi skimte fisken nære land og Sigve får skjelven når han ser at han har kroket ei rødspette! Heldigvis får vi fisken trygt i håven og begge to kan puste lettet ut. Ny art på Sigve og den er jaggu ikke liten heller. Etter en liten seiersdans blir Sigve veldig sentimental og snubler nesten i tripoden min. Det er tid for veiing og fisken viser seg å være 1880g! Grattis nok en gang med en fantastisk flott fisk Sigve! :D

7081191995_fd0344f970_z.jpg

Spette by Vegar Seljestokken, on Flickr

7081192315_55a92776df_z.jpg

Spette by Vegar Seljestokken, on Flickr

Rødspette på 54(?)cm og 1880g. Grattis til Sigve med en fantastisk flott fisk, ny art er det jo og!

Takk for turen til Raphaug (Lørdag), Sigve(Søndag) og finværet. :jig:

Enda en grattis til Sigve for rødspetta! :bow: På tide du fikk en bra fisk på den plassen :cigar:

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Ooog takk til deg for tipsing om plass. Den leverer...

Joda det er greit. Men det var ikke meningen at dere skulle ta større spetter enn meg. Nå har dere vel ikke tatt noen store SØ der, og når de nå er fredet, så vil dere heller ikke gjøre det :ass:

Ps. Når marsvinene(dansk for niser) suser forbi, da kan det bli leven der. Jeg drømmer om å få en på kroken bare for å teste bremser og stenger..

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.