Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe diem


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Prolog:

Den romerske dikteren og litteraturteoretikeren Quintus Horatius Flaccus tok neppe i en fiskestang i løpet av sine 57 leveår, men han forfattet det voldsomme verket ”Odes”. En ode er kort fortalt et høystemt, lyrisk dikt som tar opp filosofiske eller moralske temaer, eventuelt hyller fremstående personer eller guddommelige. Quintus Horatius Flaccus skrev altså en hel serie av disse.

I ode nummer 11 dukket for første gang ordtaket Carpe diem opp. ”Carpe diem quam minimum credula postero” er den nøyaktige verslinjen, som nokså direkte oversatt fra latin betyr noe slikt som ”Grip dagen, stol så lite som mulig på den neste”.

Denne historien handler kanskje ikke så mye om akkurat dette, men den har i alle fall karpefisk i seg, derav K i stedet for C i overskriften. De som ønsker å lese om Magdi og Chirag er ellers på feil forum.

***

Etter noen uker med det som med litt godvilje kan kalles Syden-klima i Bergen og omland, var den klassiske Bergenssommeren tilbake for fullt denne helgen. Det begynte så smått å dryppe fra en mørk grå himmel allerede i 15.00-tiden lørdag, og da hønsene var parkert på vorspiel i sentrum to timer senere, hadde proppen for lengst blitt dradd ut der oppe. Alt lå med andre ord til rette for en fuktig aften, til tross for at jeg bare hadde Cola i sekken.

Klokken hadde passert Barne TV-tid da jeg trakket ned stien til det godt gjemte vannet, som ved hjelp av høyt siv og tjukt med vannliljer gjør sitt ytterste for ikke å bli fisket i. Det er bare denne ene, lille bergnabben det går an å fukte snørene fra tørrskodd, men det er nok. Her inne i skogen er en helt alene med dyrelivet. Og fiskelivet. Og i aller høyeste grad innsektslivet. Og det er fint.

Planen for kvelden var ambisiøs: Jeg skulle fiske meg en Bergenskarpe. Disse går det ikke akkurat tretten av på dusinet, men de finnes i den lille perlen jeg prioriterte ned Lenny Kravitz for denne lørdagen. Og der det er liv, er det som kjent håp.

Siden jeg ikke på noen som helst måte er noen karpefisker, ble det mye provisoriske løsninger på mitt første forsøk etter den høyt aktede skapningen. Jeg manglet vel egentlig alt av materiale for å få i stand en brukende bolt rig, så det første spetakkelet som ble sendt utover blant vannliljene var ikke som noe annet enn et glidetakkel med flyteperle å regne. Kroken var egnet med tre maiskorn, og troen var maksimalt sånn midt på treet. Men vi var i alle fall i gang.

Stang nummer to ble rigget mer tradisjonelt, med dupp, splitthagl og et par meter med fortom. Tre maiskorn utgjorde agnet også her. Duppen ble plassert bare noen meter ut fra land, på samme sted som svært bitevillig karuss gav meg noen morsomme timer bare en god uke tidligere. Så var det bare å ty til det karpefiskere kan bedre enn de aller fleste… Venting.

Mens jeg hadde vært opptatt med stangrigging, hadde regnet gått fra lett monsun til full syndeflod. Regnet i Bergen er som kjent både tyngre og våtere enn de fleste andre steder i kongeriket, og regntøyet gjorde bare jobben til en viss grad. Men siden det var mer eller mindre vindstille, og den tunge nedbøren skremte selv de mest standhaftige myggjævlene i ly, fant jeg liten grunn til å klage.

IMG_9935.JPG

Ekte Bergen-sommer.

Et kvarter gikk uten at noe særlig spennende skjedde. En karuss var oppe og snappet et eller annet inne i sivet, men duppen lå like fint. Så snerret det plutselig fra en baitrunner, og jeg gjorde tilslag for konge og fedreland, uten at det resulterte i noe som helst. Opp kom en tom krok, og det var det hele.

Jeg fikk kanskje ti sekunder å dvele ved hva jeg burde gjort annerledes før duppen, som fremdeles fisket rett utenfor land, forsvant på brutalt vis. Karussene jeg fikk forrige helg tok ikke i nærheten av like tungt som dette, og da tilslaget ble satt skjønte jeg da også at dette ikke var noen karuss.

Fisken dro noen meter snøre av Trioen på direkten, før jeg med et nødskrik fikk tvunget den klar av vannliljene. At det ikke var en kjempefisk forstod jeg kjapt, men på lett utstyr var den mer enn stor nok. Snart var den likevel klar for håven, og fangsten ble reddet uten nevneverdig dramatikk.

Fisken som nå lå i håven var i mine øyne 100 prosent karpe, men siden det også finnes hybrider i dette vannet - som jeg på dette tidspunktet ikke hadde anelse om hvordan så ut - måtte jeg ha en bekreftelse på at det faktisk var art nummer 63 jeg hadde fanget. Etter det som føltes som en liten evighet, takket være de fantastiske egenskapene til Edge-nettverket, kunne Lars-Ivar bekrefte det jeg allerede mente å vite: Jeg hadde fått min første karpe.

IMG_9945.JPG

Min første karpe, 1120 gram.

IMG_9949.JPG

Nydelig skapning, karpen.

Bergensværet hadde tydeligvis fått med seg EM-kampen mellom Ukraina og Frankrike, og funnet ut at det ikke kunne være noe dårligere enn sin slektning i Donetsk. Det regnet gamle trollkjerringer, og det var nokså uaktuelt å dra opp fotoapparatet. Derfor måtte min første karpe noen gang finne seg i et lite opphold i den store SavaGear-håven. Dette tok fisken på sporty vis, og forholdt seg rolig under hele karantenen.

Jeg for min del fortsatte fisket, og det tok ikke lang tid før karussen begynte å bite. Det ble noen bomtilslag før første fisk satt, men ting gikk seg raskt til. Fire fisker var på land før regnet omsider lettet, og jeg fikk rigget opp fotoutstyr. Etter et par knips og en kjapp runde på vekten, fikk karpen svømme tilbake der den kom fra. 1140 gram er ikke akkurat noe å stoppe pressen for, men betre meg for stilig fisk og tøff fighter karpen faktisk er. Det er ikke vanskelig å skjønne at folk blir hektet på dette fisket, spesielt med tanke på at kilosfisk bare er som snacks mellom måltidene å regne for de virkelig store.

IMG_9951.JPG

Release, selvfølgelig.

Med oppholdsværet kom myggen på ny ut fra gjemmestedene sine, og om jeg hadde fått velge mellom en million mygg og tolv milliarder regndråper, så tror jeg valget hadde falt på sistnevnte. Uansett, nå var det myggen som regjerte, og jeg var bare med som koldtbord. Det gikk tålig bra, for fisken var i støtet. Karussen bet bra på mais, og ytterligere fire stykker ble kroket, løftet på land og avkroket igjen. Det var likevel da jeg dro frem langebrødet fra sekken, og gikk over til dupp på begge stengene, at det virkelig ble liv i leiren igjen.

Den solide brødkulen jeg nettopp hadde pakket rundt kroken fikk ligge i ro i nøyaktig fire sekunder. Så forsvant duppen med den samme dødsforakten som tidligere på kvelden. Tilslag, og ville tilstander. Jeg trodde på karpe nummer to, men måtte etter en fin fight konstatere at dette var det som etter alle solemerker er en hybrid. Konfirmasjonsbarten denne bar med seg var i alle fall ikke i nærheten av de staselige skjeggtrådene kveldens første fisk kunne vise til. 1320 gram viste vekten, men hvilken art jeg skal notere den under er jeg faktisk ikke helt sikker på.

IMG_9957.JPG

Mye karpe i denne, men det er nok en hybrid.

Nå begynte det å gå mot kveld, og jungeltelegrafen fortalte at Lenny Kravitz nærmet seg ekstranummeret. Når så en andemor med tre små dukket opp, og etter beste evne prøvde å spise duppene mine, var det dags for å vende nesen hjemover igjen.

IMG_9971.JPG

Denne andefamilien fant duppene mine veldig interessante.

En siste fisk skulle det likevel bli, og da duppen gikk under var jeg sikker på ny karpe eller hybrid. I stedet viste det seg å være ny karusspers. Etter mye herjing i vannflaten måtte fisken gi tapt for en liten stund, og vel oppe på Wilfa-en ble den klokket til 403 gram, før den fikk svømme videre for å herje enda en dag

IMG_9955.JPG

Ny karusspers, 403 gram.

Fiskeren som 20 minutter senere satte seg i bilen var våt til skinnet, men fornøyd som en mår i et hønsehus med bonden på ferie. Det eneste problemet slik jeg ser det er at mye vil ha mer, og at en fisk aldri kan bli stor nok…

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott rapport! Ikke dårlig å sette pers på karpe, karuss og hybrid på en økt! Som du selv sier, bartene til hybridene er pinglete i forhold til de ekte varene, og man kan også se at hybridene har lysere skjell, og at ryggfinnen ikke er like utpreget konkav. Den gangen jeg prøvde dette vannet - faktisk for 20 år siden, utrolig som tiden går (!) - fikk jeg bare hybrider. Artig å se at bestanden av rene karper holder stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott rapport! Ikke dårlig å sette pers på karpe, karuss og hybrid på en økt! Som du selv sier, bartene til hybridene er pinglete i forhold til de ekte varene, og man kan også se at hybridene har lysere skjell, og at ryggfinnen ikke er like utpreget konkav. Den gangen jeg prøvde dette vannet - faktisk for 20 år siden, utrolig som tiden går (!) - fikk jeg bare hybrider. Artig å se at bestanden av rene karper holder stand.

Helt enig. Nå er det vel snart ti år siden jeg fisket der (men så er jeg da også bare halvparten så gammel som deg :P), men det virker som om de tar mer karpe der nå enn da vi fisket der. Vi fikk jo et digert lass med hybrider, og kun svært sjelden karper, så det virker som om de rene karpene har fått et lite oppsving. Også i vannet her nede som har endel hybrider virker det som om disse har blitt færre de siste årene... Men det er selvsagt bare min oppfatning.

Og ja, grattis med digg rapport og finfin karpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en meget leseverdig rapport, flott altså :)

...og ikke minst, grattis med ny art og pers på karuss !

Takk, takk!

flott rapport! Ikke dårlig å sette pers på karpe, karuss og hybrid på en økt! Som du selv sier, bartene til hybridene er pinglete i forhold til de ekte varene, og man kan også se at hybridene har lysere skjell, og at ryggfinnen ikke er like utpreget konkav. Den gangen jeg prøvde dette vannet - faktisk for 20 år siden, utrolig som tiden går (!) - fikk jeg bare hybrider. Artig å se at bestanden av rene karper holder stand.

Thanks. Virker i alle fall som om det er mye fisk i vannet. Er en del brukbare som er oppe og ruller her og der. Noen av de er garantert 3+, trolig større også :)

Flott rapport og grattis med vakre fisker. Virkelig flotte de karpene. :wub:

TY!

Gratulerer med flott karpe, lekker karuss og ikke minst en meget fornøyelig rapport! :)

Thanks!

Helt enig. Nå er det vel snart ti år siden jeg fisket der (men så er jeg da også bare halvparten så gammel som deg :P), men det virker som om de tar mer karpe der nå enn da vi fisket der. Vi fikk jo et digert lass med hybrider, og kun svært sjelden karper, så det virker som om de rene karpene har fått et lite oppsving. Også i vannet her nede som har endel hybrider virker det som om disse har blitt færre de siste årene... Men det er selvsagt bare min oppfatning.

Og ja, grattis med digg rapport og finfin karpe!

Takker!

Fin rapport, du får jo en ihuga saltvannsfisker til å få lyst å prøve.

Vel, har du lyst har du lov...

Btw, Magdi og Chiraq... Omar er muligens en kompis?

Rettet opp i :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport som vanlig og grattis med søt karpe! Hvor stor fisk er det tatt i vannet?

Takk, takk. Som Hunter sier: Ca 4 kilo. Snakk om en fisk på 5,4 også, men ubekreftet.

Grattis med #63, og karusspers. Misunner alle som har fritid, godt noen skriver om sin, thumbs up! :)

Thanks :)

Flott rapport med fine fiskar!

Ty :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport! Har ikke engang streifet tanken om å prøve etter disse artene...

Du fisker allsidig må jeg si! ^_^

Takker. Vi prøver å variere litt, det blir mest moro slik. Å bare sitte og stange hodet i den samme veggen er ikke så moro i lengden :P

Suveren rapport, der altså!

Og ikke minst stor grattis med pesrser og ny art - og at småkarpa er en nydelig sak kan ingen komme fra.

Thanks! Er jo et stykke til skikkelig gromkarpe, men en må jo begynne et sted. Med tanke på hvor sterk denne lille saken var (riktig nok på 2-10-grams Nexave, men, men...), kan en jo bare forestille seg hva en 10-plusser kan finne på :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.