Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske Mjøsa


nanablag
 Share

Recommended Posts

Da isen hadde lagt seg på deler av Mjøsa tenkte jeg å prøve meg litt på laken der.

Jeg hadde ikke fisket lake på Mjøsa siden noen turer sammen med Morten B Stensaker på begynnelsen av 90-tallet, jeg hadde dessuten plukket opp noen tips om fiskeplasser ganske nylig og planla en liten satsing for å prøve å få den riktig store.

Det primære målet er å passere 2 kg, men håper selvfølgelig på den riktige store, helst 4,5 kg. Et optimistisk mål, men jeg kjenner til fangster av såpass store eksemplarer på Mjøsa.

Jeg hadde aldri veiet noen av lakene jeg hadde fått før, men persen lå nok omkring 1 kg.

Etter endel turer på Glomma i høst med link føler, lærte jeg endel om lakefisket der og jeg føler meg sikker på at dette kommer godt med i satsingen på Mjøsa.

Takk for turene og lærdommen, Link :)

Jeg debuterer med to blanketurer 3. og 12. januar. 3. januar fant jeg ikke plassen, den 12. var jeg mere på rett spor men fisket ikke langt nok ut.

22. januar prøvde jeg meg på ny, denne gangen hadde jeg kjenning med en fisk inne på 10 meter, men denne glapp. Jeg gikk så lenger ut og fisket på 20-25 meter men merket ikke noe. Etter en tid på isen kommer det en gjeng medisfiskere ut, disse valgte plass utfra at den eneste pilkeren på isen, meg, var akkurat der.... Etter få minutter drar disse opp en lake på nesten 3 kg og jeg kjenner jeg fylles av oppgitthet, de får også en mindre lake. Ikke lenge etter dette drar jeg opp denne:

98359_s.jpg

Feit som bare det!

Min første lake over 2 kg :D

63 cm og 2150 gram.

Lettelsen er til å ta og føle på! Endelig fisk etter så mange timer på isen ;)

Umiddelbart etter denne får jeg en mindre lake som avkrokes i hullet.

Denne dagen mistet jeg også et par laker, en av dem føltes STOR!

23,januar innledes med en lengre, mislykket abborsatsing. Vel hjemme spør ejg de andre gutta om de blir med og prøver laken, men de er lei av fisking for dagen og feiger ut, så ejg drar avgårde alene.

Etter ca 1 minutt, biter det og en lake som måles til 70 cm og veies til 3045 gram kommer opp og blir satt tilbake, håper den klarte seg....

Gleden over å ringe de andre gutta og fortelle om fangsten er stor! Der fikk de se at det betaler seg å satse :D

Etter dette kommer det en far og en sønn ut på isen, ingen avdisse har fått lake før og spør etter tips. Jeg foreslår for gutten å fiske i et hull ejg fikk fisk i dagen før og gir ham noen velmten tips.

Det er så dødt en stund, før både jeg og gutten mister fiske et par ganger.....

Jeg mistet mine fordi lykta var for dårlig..... Kanskje en teit unnskyldning men den lyste ikke sterkt nok til at jeg så laken komme og dermed dunket jeg den hardt i iskanten.... urutinert og unødvendig.

Så sitter den for meg og en lake på ca 2 kg kommer opp av hullet så gutten får se at det går an, denne er dessverre sprengt og må kakkes.

Like etter dette får gutten også en lake, en meget bra debut på mellom 1,5 og 2 kg, fisken ble ikke veiet på isen, men jeg tør å anta at det ble en veiesesjon da de kom hjem :)

Gleden var stor hos alle tre da fisken var berget :)

De syntes de hadde fått god hjelp og jeg håper jo selv at mine tips bidro til at de fikk fisk, men jeg vet ikke :)

Etter dette får jeg en mindre lake og faren til gutten får også en liten lake på godt under en kg.

24.januar er det tur til Bunnefjorden og et generelt mislykket isfiske der. En av kameratene mine fikk en torsk på 5 kg, men bortsett fra denne ene fisken er det labert, svært labert..

Heller ikke i dag orker gutta å være med på lakefisking på kvelden så jeg drar alene, denne kvelden ble det kun en lake på 2070 gram.

Sportsbutikken ble avlagt et besøk og ny lykt innkjøpt, da jeg kom på isen var dette en stor forbedring.

24.januar var det klart for ny satsing, igjen var jeg alene på isen og dennne dagen ble det 3 laker, den største 1800 gram.

26.januar gjennomførte jeg årets hittil siste tur, Det krydde av folk på isen, vi var 10-12 stk som fisket og på ca 3 timer ble det landet tilsammen 2 laker... begge av samme fisker, som dessverre ikke var meg.... Dette var pene eksemplarer på hhv 2 og 2,5 kg. Etter at alle andre hadde gitt opp for kvelden fikk jeg endelig fisk og endte opp med to laker, den største på 1750 gram.

Erfaringene fra turene mine er det vanskelig å si noe generelt om, når det gjelder tidspunkt har jeg fått fisk mellom halv seks og halv ti.

Agn er det også vanskelig å si noe om da jeg har fått fisk på abbor, krøkle, makrell og lake.

Det eneste jeg kan si å ha erfart er at det er aktivt fiske som gjelder, kun en av fiskene er tatt på passivt fiske.

Et noe merkelig fenomen er at nesten alle fiskene som har bitt, har bitt mens jeg har snakket i telefonen og seriøst jeg snakker ikke så mye i telefonen når jeg fisker. Kanskje gjør jeg helt ubevisst noe annerledes mens jeg snakker?

Jeg skulle gitt mye for å få vite hva denne forskjellen er :D

Da jeg fremdeles ikke har truffet på den helt store planlegger jeg å fortsette satsingen utover, men da bilen er på verksted kan det falle vanskelig de nærmeste dagene.

Nye plasser må prøves og nye varianter av tacklene må også testes.....

Senere i sesongen kan man nok være sikker på å få flere fisker, men det må nok påregnes at snittstørrelsen går betraktelig ned, så kanskje må den store vente til neste år.

EDIT: Endret noen datoer som var gale....

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mykje fin fisk altså? :) Gratulerer! Må jo ta bilete av alle...iallefall den største! :D

Har bilder av et par fisker til, den største og en av de minste, men det er ikke alltid man føler bildene sine egner seg for bruk her ;)

:) Laka over 3kg er jo megabra, nana, allikevel er du aktiv med blankeklubben din. :D Grattis med flotte fangster!

Til meg å være er det ikke verst.

Håper jeg snart får med meg noen som kan dette så jeg kan få litt fart i sakene :)

Statusen som blankekonge kan ikke utgå på grunnlag av én fisk, vi kan alle ha flaks en gang i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du er blankekongen Nana,jeg ser nemlig på størrelsen på avkrokiningsmatten(e) at du ikke hadde så store forhåpninger :)

Hehe :P

Har kjøpt og tatt i bruk ordentlig avkrokningsmatte nå :)

Den har vært med meg de to siste turene og har blitt benyttet på de fiskene jeg har fått, den er heller ikke så verst å sitte på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med pene laker! Over 3 kilo er mer enn småpent :P

Har egentlig siktet høyere, men jeg er jo selvfølgelig ganske fornøyd :)

Satser på at alt bedrer seg når jeg har fått dratt med meg noen av de som kan dette et par turer.

Jeg lærte mye av link, men det er forskjell på å fiske fra båt i Glomma kontra isfiske på Mjøsa. Når jeg får plukket med meg noen tips fra de lokale gutta her håper jeg det går bedre.

Fin logg det skjeggemann, grattis med både første over 2 og første over 3, og vellykket guiding! Fascinerende fisker det der.

Spent på om du bikker 4kilo før Mjøsen smelter igjen :)

Tviler på at jeg får den store i år, det har jo sett ut til å være en viss nedgang i størrelsen.

Dette kan være bare tilfeldigheter, men det kan også være at det er best fiske etter de store tidlig.

Kan nok tenkes at jeg må vente med den store til en annen sesong og kanskje en annen plass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med pene laker. ;)

Har aldri fått denne skapningen selv, til tross for at den finnes i et vann ikke langt unna her.

Det er bare å sende over noen tips til hvordan man skal fiske på PM hvis du har lyst.... ;)

Tar tipsene her, da kanskje flere kan ha nytte av dem.

Hvis du har søkke, krok og agn er du langt på vei :lol:

Det som gjelder, ihvertfall på Mjøsa og ihvertfall på denne tiden av sesongen er dunking.

Er du så heldig å finne en stein å dunke søkket/pilken mot er det en ren bonus.

Fisket mitt denne sesongen har foregått på 20-25 meters dyp, men dette er nok å regne for forholdsvis dypt. Andre steder hører jeg at beste fiskedyp er 4-7 meter og jeg har også hørt om gode resultater der det kun har vært 50 cm vann under isen.

I Mjøsa synes nærhet til elveos å være felles for de fleste kjente lakeplassene.

Jeg har benyttet glidetackler (med glidebom), paternoster og rett og slett bare en agnet pilk. Alt dette har gitt fisk.

Når det gjelder valg av krok har jeg benyttet litt ulikt, når jeg har fisket med agnet pilk har denne vært utstyrt med en owner st36 i str 4.

På paternostertacklene har jeg brukt en Mustad J-krok i str 4/0 og til glidetacklene owner mutu light 3/0 og 4/0. Glidetacklene er utstyrt med sirkelkrok da disse er beregnet for passivt fiske (på varslere), men jeg har benyttet disse til dunking også.

Da jeg fisket lake i Glomma sammen med Link hadde jeg en klart bedre krokingsprosent da jeg brukte sirkelkrok enn ved bruk av J-krok, her fisket jeg kun med glidetackler.

Mine valg av krok kan selvfølgelig diskuteres og kritiseres, men det har funket og lakene har vært svært pent kroket i alle tilfellere unntatt et.

Den dype krokingen skjedde da jeg brukte et paternostertackle med altfor lang fortom så jeg ikke merket nappet før det hadde gått litt tid. Klønete og unødvendig og samtidig kanskje en påminnelse om at detaljer som lengde på fortom og slik har betydning.

Som pynt bruker jeg en liten bit selvlysende slange. Dette ser ut til å ha effekt, det baserer jeg på langt mer enn mitt fiske i år.

Det eneste jeg kan si at jeg fraråder er bruk av blinkelys, dette har vært prøvd i mange timer og er det eneste jeg ikke har fått lake på i år.

Når det gjelder agnvalg er det mange som sverger til makrell og regnbuørret fra Peru.

Selv har jeg fått lake på alle agn jeg har prøvd denne sesongen.

Mange på dette forumet vet MYE mer om lakefiske enn jeg gjør, se tips til lakefiske for mer informasjon. Det CB skriver der prøver jeg å ha i bakhodet når jeg velger utstyr og når jeg fisker.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur 3.februar.

Jeg ankommer fiskeplassen omtrent klokka 6.

Det hele begynner helt greit med en tynn lake på 62 cm og 1,7 kg, etter denne får jeg nokså raskt en mindre lake.

Etter disse to blir det stille en stund før jeg i tur og orden mister 3 laker oppunder iskanten.

De to første kunne jeg trøste meg med at ikke var så store, det gjaldt ikke den tredje!

Etter dette får jeg den ufattelig dårlige idéen om å fiske en stund til for å redde stumpene.

Et par timer etter dette gir jeg tilslag på noe som enten var verdens største lake eller bunnen, jeg er villig til å vedde et trillebårlass med penger på det siste, selv om bunnforholdene er veldig fine. Jeg har ikke sittet fast i bunnen tidligere i år.

Like før klokken 11 piper det i den ene nappvarsleren :huh:

Denne laken skal ikke mistes! Isfiskekleppen tas fram og jeg er fast bestemt på å drite i alt som heter catch & release for et øyeblikk. Jeg kjenner fort at fisken ikke er stor og kleppen får avvente sin debut til en senere anledning.

Dette ble sesongens andre lake på passivt fiske, den første på tackle med blinker, den som hittil i år er tatt senest på kvelden og den desidert minste jeg har fått i år......

ikke lenge etter denne fisken pakker jeg sammen sakene mine for å gå inn til land igjen.

Da går det opp for meg at det kanskje har blåst litt, fotsporene mine er borte og veien inn til land blir mer slitsom enn planlagt, heldigvis var det ikke så langt, men det er stor forskjell på å gå i snø man faller rett gjennom og på den "stien" ut til plassen som jeg har hardtråkket.... Denne var helt borte nå.

Det som kunne (burde?) blitt en opptur ble istedet nok et helsvart kapittel i min miserable fiskekarriere.

2.november altså!

Å tape bowlingkampen i morgen og å bli grisebanket i bridge til helga blir rene festen i forhold!

Oppdateringer av tråden kommer senere dersom jeg gidder å fiske mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen kloke råd å gi for å slippe å miste fisk like oppunder isen?

Vente litt med tilslaget??

Skifte kroker? Anbefaling?

Annet?

Råd mottas med takk :)

Siden dette var noe så dumt som et spørsmål tar jeg meg selv i forsvar på forhånd!

Jeg kan ikke bare google dette! Det har ingen nytte! Det gir ingen fornuftig informasjon!

Så de som ikke har annet å komme med enn at jeg kan google det kan snurpe igjen smella si og finne andre å komme med nedlatende svar til!!!

Dette er faktsk min første sesong som isfisker. Jeg har 13(?) isfisketurer i vinter, noe jeg antar er omtrent det samme antallet jeg har i mine 30 første leveår tilsammen, en tur ca annethvert år. Selv om alle dere andre her sikkert er født eksperter er ikke jeg det. Beklager så mye at jeg må lære ting før jeg kan det og beklager enda mer at jeg ikke lærer alt første gangen. Jeg har isifisket lake 2 eller 3 ganger tidligere for ca 15 år siden.

Til de av dere som eventuelt svarer andre ting sier jeg tusen takk :P

Ha en strålende dag og skitt fiske til dere som har peiling på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen kloke råd å gi for å slippe å miste fisk like oppunder isen?

Vente litt med tilslaget??

Skifte kroker? Anbefaling?

Annet?

Råd mottas med takk ;)

Siden dette var noe så dumt som et spørsmål tar jeg meg selv i forsvar på forhånd!

Jeg kan ikke bare google dette! Det har ingen nytte! Det gir ingen fornuftig informasjon!

Så de som ikke har annet å komme med enn at jeg kan google det kan snurpe igjen smella si og finne andre å komme med nedlatende svar til!!!

Dette er faktsk min første sesong som isfisker. Jeg har 13(?) isfisketurer i vinter, noe jeg antar er omtrent det samme antallet jeg har i mine 30 første leveår tilsammen, en tur ca annethvert år. Selv om alle dere andre her sikkert er født eksperter er ikke jeg det. Beklager så mye at jeg må lære ting før jeg kan det og beklager enda mer at jeg ikke lærer alt første gangen. Jeg har isifisket lake 2 eller 3 ganger tidligere for ca 15 år siden.

Til de av dere som eventuelt svarer andre ting sier jeg tusen takk :D

Ha en strålende dag og skitt fiske til dere som har peiling på dette.

Jeg har fått to laker, faktisk, så jeg har plenty peiling :P

Slenger ut i løse lufta, krok med stort gap, krokbøyen fri for agn. Om kroken er festet nederst på agnet kan vel mothugget settes med en gang. Personlig ville jeg brukt J-krok til slikt kortdistansefisker - bortsett fra om du bruker mono og fisker på 30 meters dyp. Også selvfølgelig holde lina stramt under hele kjøringa, men det er jo veldig barnelærdom så det regner jeg med du gjør.

(se! jeg er ikke så grusom som du har inntrykk av!)

(PS. hvis du tror du har fått pepper fordi du stiller spørsmål per se, så har du misforstått, gode spørsmål er jo aldri feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen kloke råd å gi for å slippe å miste fisk like oppunder isen?

Vente litt med tilslaget??

Skifte kroker? Anbefaling?

Annet?

Råd mottas med takk :P

Siden dette var noe så dumt som et spørsmål tar jeg meg selv i forsvar på forhånd!

Jeg kan ikke bare google dette! Det har ingen nytte! Det gir ingen fornuftig informasjon!

Så de som ikke har annet å komme med enn at jeg kan google det kan snurpe igjen smella si og finne andre å komme med nedlatende svar til!!!

Dette er faktsk min første sesong som isfisker. Jeg har 13(?) isfisketurer i vinter, noe jeg antar er omtrent det samme antallet jeg har i mine 30 første leveår tilsammen, en tur ca annethvert år. Selv om alle dere andre her sikkert er født eksperter er ikke jeg det. Beklager så mye at jeg må lære ting før jeg kan det og beklager enda mer at jeg ikke lærer alt første gangen. Jeg har isifisket lake 2 eller 3 ganger tidligere for ca 15 år siden.

Til de av dere som eventuelt svarer andre ting sier jeg tusen takk ;)

Ha en strålende dag og skitt fiske til dere som har peiling på dette.

Et triks for å unngå å miste lake er å feste en liten fille/plastbit over takklet slik at du vet at fisken er rett oppunder isen,skarpe kroker og stort hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått to laker, faktisk, så jeg har plenty peiling :D

Slenger ut i løse lufta, krok med stort gap, krokbøyen fri for agn. Om kroken er festet nederst på agnet kan vel mothugget settes med en gang. Personlig ville jeg brukt J-krok til slikt kortdistansefisker - bortsett fra om du bruker mono og fisker på 30 meters dyp. Også selvfølgelig holde lina stramt under hele kjøringa, men det er jo veldig barnelærdom så det regner jeg med du gjør.

(se! jeg er ikke så grusom som du har inntrykk av!)

(PS. hvis du tror du har fått pepper fordi du stiller spørsmål per se, så har du misforstått, gode spørsmål er jo aldri feil)

Du skal ha at du har fått veldig liten lake på en måte som gjorde at det ble en veldig bra historie og min favorittfangstrapport :D

Den andre var sikkert en real sværing og noe helt annet enn det småtteriet jeg drar opp, kjenner jeg deg rett :D

Bruker krok med stort gap, synes jeg selv ihvertfall. men kanskje jeg skulle begynne å bruke agnsurretråd og feste agnet annerledes for å holde krokbøyen fri?

Bruker J-krok på stanga jeg fisker aktivt med og setter tilslag kjapt.

Fisket mitt foregår på 20-25 meter med mono, så kanskje...

Sena holdes stram ja :)

Har aldri hatt inntrykk av at du er grusom, triturus, kommentaren min var nok myntet på en annen :)

Et triks for å unngå å miste lake er å feste en liten fille/plastbit over takklet slik at du vet at fisken er rett oppunder isen,skarpe kroker og stort hull.

Etter misteproblemene festet jeg en slik plastbit, liten fille fra en plastpose passelig langt over kroken :)

Jeg hadde dog ingen napp etter at dette var gjort så jeg fikk aldri testet det.

Krokene mine virket å være skarpe nok.

Hullet er 155 mm.

Konklusjonen er at jeg skal prøve å feste agnet litt annerledes :)

Jeg får passe på å pakke med agnsurretråden neste gang.

Takker og bukker for info. Nå er det vel ikke annet å gjøre en å finne en plass på isen og fiske til den sitter. Kanskje man kan være heldig å få en gjedde som bonus. :P

Kanskje det :D

Der jeg fisker nå får man simpelthen ikke bifangst, men da jeg fisket i Glomma sammen med Link i høst fikk han et par gjedder, så metoden kan gi gjedde også :)

Skitt fiske! Litt usikker på avstandene men tror du har noen flotte lakeplasser innen rekkevidde.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter misteproblemene festet jeg en slik plastbit, liten fille fra en plastpose passelig langt over kroken :P

Jeg hadde dog ingen napp etter at dette var gjort så jeg fikk aldri testet det.

Krokene mine virket å være skarpe nok.

Hullet er 155 mm.

Ville vært forsiktig med å bruke så lite borr.. Personlig bruker jeg aldri under 200mm, og aller helst 250mm eller fire 155hull i en firkant.(Slår ut med bile-> hvis ikke isen er veldig tjukk da..) Skulle du være heldig å få på en skikkelig "plumbo"-lake butter det fort i 155mm...

Når det gjelder kroker, ser jeg du nevnte owner st36 i str 4. Selv bruker jeg 3-4/0 treble i bunn av pilken, med svirvel imellom. Dette er veldig grovt, men etter å ha mista en grov lake i hølet som rettet 1/0 st36 i år tørr jeg ikke bruke noe mindre solid. Muligens overkill, men nå bruker jeg murersnøre og stikke, slik at krokholdet får ett hardt press når lakan dras mot isen. På murerstikka, har jeg knytt på 70cm grov monosene nederst, slik at jeg får en forvarsel om når lakan nærmer seg hølet. Det fungerer utmerket, uten at følsomheten nedsettes.

Ser mange bruker tafs fra pilken til kroken også, og det fungerer visst bra visse steder, spesielt i stille vann. Nå veit ikke jeg åssen det er i Mjøsa, men i Glomma, hvor jeg fisker mest, virker det som om lakan tar agnet bedre når det henger rett under pilken. Når jeg har fisket andre steder (stille vann), virker det som om tafsen fungerer bedre. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker tafsen, er veldig enkel; høgget blir så utrolig kontant med pilk-oppsettet jeg bruker.. Det er 90% av opplevelsen bak hele lake fisket syntes jeg, uten forvarsel smeller det til i stikka slik at armen rettes skikkelig ut! Men som sagt er det nok ofte mer effektivt med tafs... Når det gjelder mothugget på pilken, gjør jeg egentlig litt begge deler, kliner til med engang eller venter. Hvis hugget er kontant og hardt kliner jeg til med en gang, men hvis lakan bare tafser i agnet venter jeg til pilken begynner og lèe seg opp og ned før jeg kroker. Fisken pleier å sitte godt da, men mister jo selvfølgelig også noen fisker. En av de som har fisket mest lake siden 90-tallet, Lars-Ove, sier det veldig greit: Når det gjelder de store (de over 4kg), mister man halvparten. Enten bare at man løfter på dem, eller at de detter av i hølet... Veit åssen det er å se krokholdet glipper på stor lake rett før den er oppe... Finnes få ting som er værre en det...

Dette er iallfall mine erfaringer med lakefisket, men om det er "riktig" veit nå ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd, Pål Sindre.

Det blir slitsomt å lage alle hullene mine nå :P

Håper jeg får til å plasere 4 hull ved siden av hverandre. Siden jeg skifter hull hvert 10. minutt når jeg ikke får fisk blir det mye jobb.

Det du nevner om treblekrok er interessant, jeg tenkte først å bruke owner st66 4/0, men så på dem og tenkte at det ikke gikk an i det hele tatt, så da falt valget på de langt mer normale krokene.

Treblekrok bruker jeg kun når jeg agner pilken direkte, det er ingenting som tyder på at dette er hverken mer eller mindre effektivt enn å ha en senestubb mellom piken og agnet. Jeg har fisket med et tackle som for sikkerhets skyld har begge deler og fiskene har sittet like mye på den ene kroken som på den andre. Jeg lurer litt på om dette tokroksoppsettet kunne være medskyldig i mistingen da det vil være mulig for treblekroken å hekte seg i iskanten og at fisken som henger på enkeltkroken da vil kunne få slakk. Jeg må nok revurdere dette tackelet, som uansett var mest laget for å se om jeg kunne se forskjell på effektivitet.....

Etter hva jeg forstår bør agning rett på være best tidlig på sesongen og "tafs" bedre sent i sesongen, men dette kan være galt.

Jeg tenker da på hissig lake før og under gyting kontra sulten lake på næringsvandringen etter gyting. Er det noen som har innspill ang denne tanken?

Jeg har fått noen advarsler mot bruk av multi på isen men det gjelder kanskje kun ved statisk ismeite når det er veldig kaldt?

Vil du anbefale meg å bruke den snella jeg har multi på istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.