Gå til innhold
Fiskersiden

Dyphavsekspedisjon 28.-29. mai 2011


obbien
 Share

Recommended Posts

Kim, Marcus og jeg var så heldig å bli invitert med på langtur i helga. Det takket vi ikke nei til, særlig når formålet var fiske på dypt vann.. Makrell ble kjøpt inn og takler bundet og fintunet. Vi var klare til ekspedisjon.

I blankstille sjø begynte vi lørdag kveld på den lange turen utover. Midnattsola skinte i fjellene og bidro til flott stemning i vakre omgivelser.

DSC07482-ut.jpg?t=1306792190

Team Sluk er klare til dyst:

DSC07486-teamsluk1-small.jpg?t=1306792190

DSC07488-teamsluk-small.jpg?t=1306792190

DSC07489-stemning-vinkel-small.jpg?t=1306792190

Da storhavet lå foran oss så det slik ut:

DSC07493-sola.jpg?t=1306792190

Etter langt om lenge og lengere enn langt gjorde vi et testnedslipp på grunna like ved kanten. Det resulterte i fin torsk, en liten lange og en steinbit.

DSC07509-makrell.jpg?t=1306792190

Dagens agn. I tillegg hadde vi ferske reker.

Ved første ordentlige nedslipp la vi oss til på et moderat dyp rundt 200-250 meter. Bortsett fra brosmer ga ikke dette resultater, så vi kjørte dypere. Vi la oss til på 700 meters dyp for et langdrift opp mot 450 meter. Det er ikke så lett å kjenne om du har fisk når du er så dypt som 700 meter. Jeg kjente noen små vibrasjoner, men lot agnet få 30-45 minutter på dypet før jeg begynte oppsveivingen. Vi hadde gått opp i 1,4 kg bly og det var vanvittig tungt. Da jeg hadde et par hundre meter igjen merket jeg at det var mer napping, men lot være å si noe til de andre da det jo kunne være nok en brosme. Det var det ikke, og årets første nye art var i boks! En svært etterlengtet sådan.

DSC07513-blaakveit.jpg?t=1306792190

DSC07515-oyvindblaakveit.jpg?t=1306792190

Blåkveite!! 60 cm og 2,3 kg. Det var ellers enormt fine forhold med helt flatt hav og fin temperatur. Kan ikke være mange dagene det er slik her ute!

Vi ser også ved flere anledninger digre spermasetthvaler som er oppe og puster og freser. Ved ett tilfelle ser vi bare en enorm spord som forsvinner ned i dypet i det som ser ut som et dypdykk. Mektig.

DSC07522-kimfisker.jpg?t=1306792290

Kim venter på at noe skal ta agnet nede i dypet.

Vi fisker videre uten at det skjer så mye. Vi prøver et drift der planen er å legge seg på ene siden av kanten, for så å drive over ei holla og opp på andre siden. Når vi er på det dypeste er vi på 880 meter... Vi har heldigvis mer enn nok snøre på snellene og avdrifta er til å leve med. Spenninga er stor, hvem vet hva som kan bite på her nede? Blåkveite? Isgalt? Ulvefisk? Selv om det er dypt merker Marcus tydelig at noe napper i agnet. Å gjøre mothugg er liten vits, man får heller satse på at fisken kroker seg selv.

Etter drøyt 45 minutter finner vi ut at det er på tide å sveive opp. Vi gleder oss ikke så ekstremt til oppsveivingen når vi vet at det vil ta 30-40 minutter med over en kilometer snøre ute.. Igjen er det vanvittig tungt. Kim kjenner ingenting, men Marcus' har på en fisk som kjemper helt opp. Det viser seg faktisk å være 2 blåkveiter. På Kims takkel sitter det en brosme og en liten blåkveite.

DSC07526-kimblaakveite.jpg?t=1306792290

Kim med ny art! Ikke så stor, 1,25 kg, men hva gjør vel det. Gratulerer.

DSC07530-kimmarcusblaakveiter-crop.jpg?t=1306792290

Kim og Marcus med sine blåkveiter. Fiskene til Marcus var 1,65 og 1,8 kg. Forholdsvis små til arten å være altså.

Vi funderer på om vi skal fiske videre etter blåkveite m.m., men finner ut at vi har lyst å lete etter storuer. Den hadde merkelig nok ikke dukket opp enda. Etter en del leting hugger det nede på rundt 300 meter. Det blir flere fine matuer.

DSC07536-matuer.jpg?t=1306792290

DSC07537-uer19kg.jpg?t=1306792290

Jeg perser med denne på 1,9 kg. Senere forbedres den ytterligere:

DSC07552-uer23kg.jpg?t=1306792290

2,3 kg og jeg er allerede fornøyd med turen.

Det er tydelig at vi har kommet inn i et område med litt større uer, og Marcus får en ny fisk på 2,3 kg. På et lite område skråner det plutselig ekstra bratt fra 400 til 430 meter og alle i båten får kontakt med fisk. Og Marcus sine er som vanlig de største...

DSC07542-marcuspers.jpg?t=1306792290

DSC07545-finuer.jpg?t=1306792290

Flott fisk på 70 cm og 4,3 kg og ny pers for Marcus.

Senere får han en uer på 3,7 kg.

DSC07555-uer37kg.jpg?t=1306792290

DSC07557-uer37kg-2.jpg?t=1306792290

Kim har dessverre marginer imot og mister en rekke fisker, antakelig både blåkveiter og uer. En annen gang bruker vi nok utelukkende sirkelkroker.

Nytt varsel melder om økning til frisk bris og liten kuling så vi finner ut at vi skal kjøre til land. Det er jo tross alt et godt stykke inn. Det er fortsatt speilblankt ute i havet, men når vi kommer innaskjærs blir det mer og mer vind. Kan ikke si annet enn at vi var superheldige med været denne turen. Natt til mandag er vi tilbake i Tromsø, overtrøtte og med verkende armer.

Fisket var generelt litt tregt på denne turen, vi hadde håpet på både flere og større uer, blåkveiter og annet, mulighetene er enorme. Likevel er jeg personlig strålende fornøyd med ny art og perser. Men de store finnes fortsatt der nede... :rolleyes:

DSC07503-kim.jpg?t=1306792190

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasty! Gratulerer med nye arter og perser. Flott uer. Rart dokker ikke fikk isgalt på 800meter.

Herlige bilder :whistle:

Takk. Ja, det var egentlig litt merkelig. Men det kan ha med tilfeldigheter å gjøre. Mulig vi hadde for stor avdrift på båten, har lest at agnet helst bør ligge helt stille på bunnen over en tid for å få isgalt.

Hadde ellers glemt å nevne at vi ved flere anledninger så store spermasetthvaler som var oppe og pustet og freste. En gang så vi bare toppen av en enorm spord som forsvant ned i dypet. Mektig.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med å flytte til sydligere strøk forsvinner fra hodet når jeg leser fiskerapporter fra Norge, især deres. Dere er flinke :D Artig også å se på bildene at dere også bruker SvivelPN ++ til formålet :whistle: Ser at dere setter flere pilker i sammen for å få nok vekt. Det er enkelt å lage selv tunge vekter ved å bruke alurør til formålet. Da kan dere også lage slike når dere fisker dypt og disse "kutter" strømmen ganske greit. Borrelås rundt røret der dere skraper makrell eller rekker (brosme lever lokker veldig bra også grunnet høyt olje inhold)får det til også til at man lokker flere fisk til plassen

IMG_6275.JPG

Gratulerer med artige fangster. Fisker dere forresten så dypt uten å ankre ?

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsyk tur, grattis så mye med frekk dypvannsfangst!

Tanken med å flytte til sydligere strøk forsvinner fra hodet når jeg leser fiskerapporter fra Norge, især deres. Dere er flinke :D Artig også å se på bildene at dere også bruker SvivelPN ++ til formålet :whistle: Ser at dere setter flere pilker i sammen for å få nok vekt. Det er enkelt å lage selv tunge vekter ved å bruke alurør til formålet. Da kan dere også lage slike når dere fisker dypt og disse "kutter" strømmen ganske greit. Borrelås rundt røret der dere skraper makrell eller rekker (brosme lever lokker veldig bra også grunnet høyt olje inhold)får det til også til at man lokker flere fisk til plassen

IMG_6275.JPG

Gratulerer med artige fangster. Fisker dere forresten så dypt uten å ankre ?

Med all respekt Lopez, du kan ikke anbefale å bruke det greiene der til fiske på opp til 800 meter? Kan jo like godt fiske med en trehjulsykkel hva avdrift angår.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt Lopez, du kan ikke anbefale å bruke det greiene der til fiske på opp til 800 meter? Kan jo like godt fiske med en trehjulsykkel hva avdrift angår.

Neida Irving, akkurat denne hadde ikke jeg heller brukt.:) Det er konseptet ved å bruke blyfylt rør med borrelås til formålet jeg mener. Avbildet er på ca. 600gr. og brukes med hell og overraskende lite avdrift (1 slep) ned til 200 med mye strøm.

Konseptet lokker veldig ( du lot også deg lokke :goodjob: )

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Irving, akkurat denne hadde ikke jeg heller brukt.:) Det er konseptet ved å bruke blyfylt rør med borrelås til formålet jeg mener. Avbildet er på ca. 600gr. og brukes med hell og overraskende lite avdrift (1 slep) ned til 200 med mye strøm.

Konseptet lokker veldig ( du lot også deg lokke :goodjob: )

Ok Marting, du mener altså at en blyfylt skistav surra inn med borrelås (!) har mindre avdrift enn et vanlig 1-/2-kroks paternostertakkel med blylodd i bunn? Jeg tviler nemlig på det. Da tar jeg høyde for at det kanskje ikke er strøm i sjøen der nede i Arendal? Selv har jeg nemlig ikke fiska akkurat der. Har observert mye strøm både i Risør, Tvedestrand og Grimstad, men kanskje det er mer rolig akkurat i Arendal? Og har du noen eksakte tall på hvor mye mer det lokker med brosmeleverinnsmurt borrelås i tillegg, kontra lokkeeffekten til krokagna i seg selv? Du har en veldig kreativ hjerne Marting, men noen ganger virker det som ønske om nyskapning er sterkere enn selve konseptet. Og til eventuelle mods med argusøyne, jeg var ikke først Off-topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Marting, du mener altså at en blyfylt skistav surra inn med borrelås (!) har mindre avdrift enn et vanlig 1-/2-kroks paternostertakkel med blylodd i bunn? Jeg tviler nemlig på det. Da tar jeg høyde for at det kanskje ikke er strøm i sjøen der nede i Arendal? Selv har jeg nemlig ikke fiska akkurat der. Har observert mye strøm både i Risør, Tvedestrand og Grimstad, men kanskje det er mer rolig akkurat i Arendal? Og har du noen eksakte tall på hvor mye mer det lokker med brosmeleverinnsmurt borrelås i tillegg, kontra lokkeeffekten til krokagna i seg selv? Du har en veldig kreativ hjerne Marting, men noen ganger virker det som ønske om nyskapning er sterkere enn selve konseptet. Og til eventuelle mods med argusøyne, jeg var ikke først Off-topic.

denne diskusjonen er vel i høyeste grad relevant for tråden? :)

vet ikke om det forandrer så mye fra eller til med dette borrelåskonseptet, selv om foring aldri så mye kan ha noe for seg. Den "viktige" diskusjonen her er om et langt tynt søkke generelt gir mindre avdrift enn et takkel der all tyngden er samlet i en "klump". Dette går vel an å skaffe seg erfaringsbasert kunnskap på? Men rent generelt er det vel slik at det er takkelets totale overflate i forhold til tyngden som bestemmer hvor lett det drifter? Hvis vi sammenlikner med elvemeite gir jo lange slanke søkker bedre drift enn blykuler (i tillegg til at de ikke setter seg så lett fast i bunnen), noe som vel indikerer at det blir mer drift med slanke søkker? Tilsvarende har jeg observert at jeg får finere drift på agnfisktakkelet under kveitefiske når jeg bruker en slank rørpilk (der krokene er fjernet) som søkke istedenfor de tradisjonelle havfiskesøkkene. Men for øvrig synes jeg konseptet ditt er interessant Martin.

og til slutt, grattis til gutta i nord for nok en flott fangst. Imponerende greier, og blåkveite er det ikke mange som har på artslista... :goodjob:

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dokker tatt bilder av spermasetten? Det er jo en enorm hval. Mye større enn de feminine vågehvalene vi har rundt båten :goodjob:

Fikk dessverre ikke tatt bilder av disse. De var oppe litt for langt fra båten (100-200 meter) og litt for kort tid av gangen. Hadde håpet at de skulle komme helt inntil båten.. Ja, de var store, mellom 15 og 20 meter er nok ikke å ta i.

Gratulerer med artige fangster. Fisker dere forresten så dypt uten å ankre ?

Takk. Ja, det var ikke mulighet for å ankre opp med den båten vi var med, så da ble det driftfiske. Men oppankring hadde utvilsomt vært spennende, og sikkert gitt resultater mtp. annet snacks som finnes der nede (isgalt, ulvefisk, store skater, blåsteinbit, lange, blålange osv.)

Brukte de ikkje seletøy?

Hadde det med, men glemte faktisk å bruke det. Lå i bagen :) . Kjørte bare med enkel stangkopp.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.