Fisk og rask Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 (edited) Siden det er første søndag i advent i dag drar vi en halvbibelsk sak i innledningen: Så tenner vi et lys i kveld Et lys for lubb og lange De lukter vondt, og spiser alt Og de er jævla mange Så tenner vi et lys i kveld Et lys for lubb og lange *** Fiskersidens julekalender 2012 2. desember: "Et knippe mer eller mindre minneverdige øyeblikk" Vi har verdens beste og mest givende hobby. Dette er udiskutabelt og hevet over enhver tvil. Fiskeinteressen har gitt oss alle opplevelser som kommer til å sitte i selv når hjernen er tilbake på treårsstadiet, og dagens måltider består av moste bananer og fiskeboller. Trolig vokser rekordfangsten med årene, og at tikilosgjedden nærmer seg dobbel størrelse innen vi blir gangpasienter ser jeg ikke på som usannsynlig. Dette er for så vidt uvesentlig. Det er nemlig følelsen av å lande kjempefisken som kommer til å sitte igjen til livbåtene våre blir låret i seks fot med jord. I alle fall velger jeg å tro at det er slik det kommer til å bli. Og håper… Med dette sagt er det nå duket for en aldri så liten bildespesial over seks kapittel. Felles for de alle er at de tar for seg mer eller mindre minneverdige opplevelser fra mine mange fisketurer de siste årene. En annen fellesnevner, i alle fall for majoriteten, er at de omhandler fangster det i utgangspunktet ikke er verd å skrive hjem om. Men nå gjør jeg det, likevel. Så da sier jeg som Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band: Hope you will enjoy the show! Kapittel 1: Grådighet Slik kan det gå: Lyr på sypike på brisling. Size doesn´t matter i havet. Eller slik: Halvkilos hvitting som rakk å gulpe i seg begge opphengerne før jeg fikk gitt tilslag. Hel brisling og hel, rå scampi: No problem, mate! Lange på sypike på makrell. It´s a sawage world! Torsken som hadde dette mageinnholdet veide under tre kilo. Brosmefoster fra 300 meters dyp, tatt på 6/0-krok og hel makrellside. 362 gram med sild på 100 gram med pilk. Alle kre krokene satt plantet i fiskekjeften. 90 kilo med slostril, tatt på 1,2 kilos Dolly-shad. Catch and release. 62-kilos østlending tatt på livebaitet hågjel. Fikk friheten tilbake da kondisjonen var i slappeste laget. Kystmeitet lyr tatt på pulley og makrell. Fisken hadde nettopp satt til livs en klump med asfalt. Lange tatt på frilinemeite med 20 centimeters dildo. Torsk tatt under kikkmeite med sammenbrettet rømmebeger som agn. Sistnevnte vant soleklart. Kapittel 2: Ubetydelig bifangst fra havet Hågjel, krabbe og 120 meter med Power Pro på samme kastet. Kinderegg, ta deg en bolle! Stankelbeinkrabbe, tatt på glidetakkel, 10/0 Mad Cat og hel makrell. Mini-trollhummer, tatt på pulley, 3/0 Mutu Lite og makrell. Solid isopode, tatt på havmusballe. Kilospigghud, tatt på glidende takkel med 8/0 Mad Cat og halv makrell. Ringbuk, tatt på synkende teinetau. Lysprikkfisk, tatt med tokiloslyr som fangstredskap. Rød blekksprut, tatt på paternostertakkel og kokt reke. Akkar, tatt på sluk. Jævelen gav meg også en facial, som heldigvis inneholdt mer saltvann enn blekk. Eller, heldigvis og heldigvis. En salt og klissete sprut i trynet skraper bunnen av min opplevelsesliste… Kapittel 3: Noen litt kjekkere bifangster (Kanskje mer verd å skrive hjem om) Torsk på 14 220 gram, tatt under gapeflyndrefiske med glidende takkel, 1/0 Owner SSW og halv reke. Hyse på 5140 gram, tatt under kystmeite etter flyndre med glidende takkel, 1/0 Super Mutu og makrell/reke. Brosme på 9320 gram, tatt under havmusfiske med glidende takkel, 1/0 Mutu Lite og makrell. Kapittel 4: Sentralnervesystemløse fangster Første del av aksjon ”Kom, så fisker vi oss en bil”: Dekk, tatt på paternostertakkel, 2/0 Sakuma og kokt reke. Andre del: Støtfanger. (Edit: Betre med for en trykkleif) Støtdemper, tatt på paternostertakkel, 2/0 Sakuma og kokt reke. Tredje del, signert broderen: Passat-felg, tatt på glidende takkel, 2/0 Mutu Lite og makrell. Forøvrig perfekt kroket i fjerde bolthull. Hågjel/krabbe/Power Pro-comboen er bra, men skrubbe/oppslått paraply-comboen leder fremdeles… Kappittel 5: Opplevelser som omhandler andre grener av det animalske riket Never give up! Pain is an illusion! Tonight… You die! I don´t need your pity. Or maybe... Agntyv er et vidt begrep… It´s idnight, and the oon is up. Og da våkner varkattene til live! Og er det en ting alle vet, så er det at varkatter liker sprengt lubb. Å få et ørneangrep inn på noen meters avstand kan anbefales på det sterkeste. Men det er nesten enda stiligere å komme på skuddhold av en oter og dennes slimete ålefrokost. Kapittel 6: Kontrastfylt livsstil Av og til er værgudene alt annet enn velvillige. Andre ganger er det vanskeligere å klage.. Andre ganger igjen er det ”gode venner” som gjør fisketuren til en minneverdig opplevelse. *** Avslutningsvis kjører vi et visdomsord som passer godt for oss fisketullinger, som bedre enn de fleste vet at overraskelser kan dukke opp når og hvor som helst: "Ingen veit kor haren hoppar, sa mannen, og sette snara si i marbakken" Opplevelser finnes over alt. Det gjelder bare å oppdage og verdsette de, uansett kvalitet og kaliber. Plutselig en dag har de blitt til gode historier. Med dette sender jeg de beste ønsker om en fin førjulstid, og ønsker fortsatt skitt fiske i årets siste uker. Husk at sesong er for blåbær og bedriftsfotball. Fiske er noe en gjør hele året... - Fisk og rask Edited December 3, 2012 by Fisk og rask Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oz Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 Nydelig Endre. Simpelthen nydelig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eivind Stensrud Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 Kult! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oz Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 Men øi! Hva fa** er det du fisker med på det siste bildet?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ahamm Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 Lækkert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veg Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 Rett og slett dritbra luke, Endre! Måtte 2013 bringe mere lubb, flere flotte opplevelser og ikke minst resten av den bilen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilengø Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 Tusen takk for kjempe fin luke! Du har gitt masse inspirasjon med alle de fine rapportene dine! Skitt fiske neste år også! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trondersvensk Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 Sweet! Dildolångan är helt klart bäst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigve A Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Ah, nydelig! Når du får så mye dritt(ikke fisken jeg snakker om) tyder det på at du fisker mye... Forresten, credz til at du satt og fulgte nøye med på klokken og la inn luka på slaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havtryta Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Splendid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carla Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Herlig luke!! og et fantastisk bilde av ørnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Glimrende luke. Takk for både den og alle de andre opplevelsene du har delt med oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heavy met....fish man! Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Flott luke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
don don Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Du har skjemt bort FS sine lesere med fine rapporter i hele år og dette er intet unntak. " Herlig" onepiece på det siste bildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Rasmussen Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Glimrende luke! Man får det ikke mer morro enn man skaper selv var det en som sa... Det er de spesielle øyeblikkene man husker best... Når man får noe rart eller uventet, enten det er i form av en trampoline eller det er en stor fisk tatt på microkrok/ liten fisk tatt på monsterkrok... Du skal ha en velfortjent skikkelig credit for å inspirere mange og å være en sterk bidragsyter til FS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin S Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Du kan kanskje fiske, og du er flink til å skrive, men bil - det kan du ikke. Jeg måtte lese konklusjonen fra akkaropplevelsen to ganger, og det var verdt kaffe i nesa Super luke! Du skal ha en velfortjent skikkelig credit for å inspirere mange og å være en sterk bidragsyter til FS! Word!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
halvorhg Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Dette var knall;) mange fine opplevelser som er foreviget på bilder her... dette inspirerer sikkert mange til å fiske mere, spesielt når man har EU-kontrollen nært forestående så man kan skaffe reservedeler:) snakk om å høste av havets ressurser;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian N E Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Fantastisk luke! Perfekt til søndagskaffekoppen :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aspen Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Har humret, og kost meg gjennom denne. Utrolige bilder og historie. Knallbra luke ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tørrfisken Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Ah, når man leser slik poesi får jeg en ubeskrivelig trang til å kutte kontakten med alle ubetydeligheter i livet, si opp jobben og leve som fiskeboms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomcon Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 (edited) Kjempeluke - Så langt lover dette veldig godt...! Tror ikke jeg vet om mange som fisker mer enn deg - dette viser klart igjen i både bilder og tekst. Tusen takk for nok en fin opplevelse..! Edited December 2, 2012 by Thomcon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Asfaltbit blir det neste fra SavaGear tipper jeg. Kongeluke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skrekkjager Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Artig lesning og noen fantastiske bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Rasmussen Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Asfaltbit blir det neste fra SavaGear tipper jeg. Asfalt er betydelig undervurdert.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrVolcom Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Sweet Endre lyset for lubb og lange e tent i stova <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts