Gå til innhold
Fiskersiden

En rå flat en


TommyB
 Share

Recommended Posts

Hjerte dundrer enda, og smilet går nesten rundt hode mens jeg skriver denne rapporten. Har akkurat kommet hjem fra en tur som har gitt årets høydepunkt så langt. Hvor mange ganger jeg har sett denne flate fisken, fisket på den, sett den svømme bort, kan ikke telles. Jeg har til og med krøket den 1cm fra munnen, men idag ble den kroket riktig

Jeg bestemmer meg i 11 tiden på kvelde for og ta en tur inn til Stavanger og bedrive litt kikkfiske i mørket. Target arten er en fisk jeg har spottet mange ganger før på denne plassen, men irritert meg grønn over hver gang den har snudd seg rundt og svømt vekk. Da jeg ankom plassen, møtte jeg en velkjent bil som sto parkert der, og ikke uventet fant jeg Florø´n der. denne gangen i kompani med SMS som hadde tatt turen dit fra Trondheim. De var begge på vei til å pakke sammen da jeg begynte og losse ut av bila. Ble litt jabbing på kaikanten før de bestemte seg for å reise, og jeg kunne endelig begynne fiske.

Betongkanten ble møysommelig kjekket cm for cm bortover, for denne fisken er en mester i kamuflasje. Slik ligger de ofte, men somregel bedre skjult, og noen ganger hengende vertikalt på veggen

IMG_1198_zps3f2e4ab3.jpg

Med meg hadde jeg ei stang med 8# krok og reke, og en Pen rod med 11# og reke. Kveldens første flate ble spotta på en liten sandflekk mellom tangen, men var ikke særlig begeistret for lys, og stakk. Turen gikk videre bortover, og raskt fant jeg en ny en. 8# kroken ble møysommelig plassert forran munnen på fisken, lykta skrudd av og jeg gikk meg en tur. Fristen for å lyse ble for stor, og da jeg lyse begynte fisken å bevege på seg. Jeg bevegde raskt agnet, og plasserte det på nytt forran munnen på fisken, som svarte med å svømme frammover. Da jeg på nytt skulle flytte agnet, fikk jeg motstand, og fisken begynte å bevege seg oppover! Den ristet hele veien opp mot overflatem, og idet jeg skulle løfte den klar av vannet, datt den av.... F... i H..... Nå var det bare og begynne på nytt. Jeg spotta raskt 2 nye lengre borte, en liten og en stor, men klarte og skremme begge to. Ikke så det ut som om kokt frosne reker var noe slager heller... Jeg slapp begge stengene ut mellom noe steiner, og begynte å fange strandreker med hendene for å prøve nytt agn. og etter 5 minutter klarte jeg endelig å få en opp, som skulle bli prøvekanin.

Jeg gikk med ei stang med kokt reke på i hånda på vei mot der jeg hadde sett de andre, og spotta enda en. Panikken grep meg, rakk ikke å agne om, så slapp bare kroken rett forran nesa på fisken, la stanga ned og gikk bort. i mellomtiden agnet jeg microstanga med 11# krok med den levende reke, såvidt krokt igjennom ryggen og begynte å lyse videre. Helt på enden av steinkanten, fant jeg igjen den største av de flate jeg hadde sett. Jeg skrudde ned lyset, slapp strandreke rett forran tryne på den og ventet i spenning. Reka levde, og begynte å hoppe forran fisken, og gjett om det gjorde susen, selv om jeg lyste på den. Fisken skøyt fram, slukte reka i et jafs, og jeg gjorde tilslag. Bevegde så vidt på fisken, før den la seg ned igjen og en tom krok kom opp.... Farsken, det var den eneste Reka jeg hadde....

Jeg fikk rask agna om kroken med en rekehale fra ei frosen reke, slapp ned forran fisken på nytt og bevegde agnet opp og ned. Jeg kunne ikke tro mine egne øyne da fisken bevegde seg mot agnet som jeg ikke klarte å se bak tanga. Jeg venta litt, løftet stanga og kjente motstand. Fish on! Fighten var nervepirrende, og fisken svømte i alle rettninger. Så kom det kritiske punktet, få den på land. Jeg tok tak i snøre, heiv den opp og suksessen var et faktum! Helt rått! Der lå den, en stor hårvar, med kroken min godt planta ned i svelget rett forran meg, på land!!! Art 81 Her har jeg før idag sittet på kne i 3 timer i strekk og blanka på tangkutling, og så nailer jeg denne... er det lov?

IMG_1232_zpscc9403eb.jpg

IMG_1230_zps0f54febe.jpg

Hjerte dunket, andrenalinet flommet, og jeg kunne ikke tro det. Første som slo meg var bilder, de ble tatt, så var det veiing. Fisken ble veid til 191,2g (offisiell N.rek er på 140g), og jeg var fornøyd. Desverre ble gleden kortvarig...Fisken var kroket dypt, og blødde fælt. Jeg prøvde og sette den ut på grunnt vann, men fisken havnet med undersiden opp, og ble liggende. Jeg snudde den på nytt, ventet i 5 minutter, men desverre døde den. Ok, nå var den død, ingen ting å gjøre med det, så jeg kunne like så godt ta den med meg hjem, kontroll veie den, måle den, fryse den ned og melde den inn til villmarksliv. Selv om det er tatt større, er de ikke meldt inn, så nå får jeg endelig sjansen til å prøve å melde inn en N.rek :) Specimen var den forøvrig også...

Selv om denne fisken endelig ble tatt, klarte jeg ikke å gi meg. Jeg hadde jo spotta 5 stk i kveld, og jeg spotta raskt en til, fikk plasser agnet forran munnen på den og gikk bort og sullet litt i bila. Etter noen minutter gikk jeg tilbake igjen og lyste. fisken ble urolig og begynte å svømme bort. Mens jeg følger med på fisken, ser jeg at snøre beveger seg ved siden av meg, og jeg griper stanga. Fisken får panikk, svømmer som en gal mellom tanga, og kroken glipper. Men, hey, shitt happens. Var så glad at jeg ikke kunne ha brydd meg mindre om å miste en hårvar, og ønsket den lykke til videre. Kvelden var allerede en suksess

En hard satsing er over, men jeg har sett større der, og en slik utrolig kul fisk er vanskelig å legge i fra seg.

To be continued

(beklager eventulle skrivefeil så sent på natta)

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! :)

Artig liten krabat og få, og håper jeg har knekt koden ved kikkkfiske på den ved å bruke levende strandreke.. men det må flere turer til for å bekrefte det :P

EDIT: håper jeg har knekt koden ved å bruke død strandreke med tilgjorte hoppebevegelser :P

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du skal være glad n.rek.'en tok på rekebit.. Er ikkje levande agn ulovleg og dermed grunn nok til diskvalifisering frå noregsrekordane? Er vel berre meitemark som er unntaket? Korriger meg gjerne om eg tek feil her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med meget stilig fangst!

Når det kommer til levende reker, hva sier lovverket her? Ikke meningen å være kjip på noen måte altså, er bare nysgjerrig. Ser for meg at feks levende krabbe kan være en killer til havabbor. Men er det lov? Faller skalldyr innunder samme bås som diverse mark, som en jo bruker som levende agn?

Edit: Kroken kom meg tre sekunder i forkjøpet.

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensa går ved tifotkreps (Decapoda), som innebefatter storkrepsene, altså krabber, kreps OG REKER. Dvs, alt som er høyere systematisk enn tifotkreps får man ikke ha 6 med eller bruke som agn (sitat).

Ref:

http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html

EDIT: Man må altså slå reka i hodet før man bruker den som agn :rofl:

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærte jeg noe nytt idag, takk for oppklaringen dere :) da skal reka avlives neste gang, så kan jeg lage hoppe bevegelsene med stangtuppen :P sikkert effektivt det å.

Neste gang skal håv være med, raske disse rekene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.