Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter Sjøørret i Oslofjorden !!


 Share

Recommended Posts

Hei

Det er ikke alltid ørrtetn tar sluk når den er inne på grunna på denne måten. Den er der på jakt etter sandreker og marflo, og er ikke alltid interessert i småfisk. Jeg har flere enn en gang skapt litt frustrasjon ved å ta ørret på en av de første kasta med flue rett foran nesa på folk som har fiska der i timesvis med sluk.

Spesielt hunnfisk kan være sær på dette punktet, de trenger proteinene som finnes i krepsdyr for å kunne produsere rogn til gytinga, og kan vøre ganske selektive på disse hvis det er noenlunde mye av de, som det gjerne er på seinsommeren og utover høsten før kulda kommer for alvor.

Det er også mere hunnfisk i sjøen nå, da disse som regel gyter annahvert år, mens habbfisken gyter hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Det er ikke alltid ørrtetn tar sluk når den er inne på grunna på denne måten. Den er der på jakt etter sandreker og marflo, og er ikke alltid interessert i småfisk. Jeg har flere enn en gang skapt litt frustrasjon ved å ta ørret på en av de første kasta med flue rett foran nesa på folk som har fiska der i timesvis med sluk.

Spesielt hunnfisk kan være sær på dette punktet, de trenger proteinene som finnes i krepsdyr for å kunne produsere rogn til gytinga, og kan vøre ganske selektive på disse hvis det er noenlunde mye av de, som det gjerne er på seinsommeren og utover høsten før kulda kommer for alvor.

Det er også mere hunnfisk i sjøen nå, da disse som regel gyter annahvert år, mens habbfisken gyter hvert år.

Mr. Bono bruker vel opphengerflue, og kan kanskje fortelle om fisken gikk på flua eller sluken? Min erfaring er at større fisk på opphengerflue er "risky bissniss" .... Det virker som det ofte kroker dårlig. Det kan ha noe med å gjøre at når flua blir trukket foran sluken med konstant stramt snøre, kroker den fisken ganske umiddelbart, og får dermed ganske dårlig hold. Mens når fisken ellers tar en flue, reker den ofte å vende, før den krokes. Jeg mista selv en fin fisk slik i fjor. Den gikk å vaket inne på svært grunt vann, og jeg hadde selvsagt ikke med fluestanga. Men jeg hadde noen fluer i slukboksen, og knøt en flue foran sluken, og tok den letteste sluken jeg fant. Fisken gikk på flua så vannet sprutet, men datt av etter noen sekunder ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

En laksefisker fra helgeland jeg traff en gang sa det så klokt:

"det står skrevet i loven om laksefiske ar de du skal få, de får du og de du skal miste, de mister du"

Litt viking-aktig, den tilnærmingen. Lagnaden ....;)

Men jeg vil jo mener at mannen som holder i stanga har en viss påvirkning. Fisker du laks med 0,15 snøre og 14 krok, bør det ikke komme som et sjokk om 15 kilosen stikker ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Bonavar skrev:

Det ble en kort tur i dag også selv om det blåste mye. Fisket ikke så lenge men det ble noen få napp inne langs land og en liten SØ. Vet det er barnslig av meg og poste disse bildene. Tror jeg gjør det mer eller mindre for og skape aktivitet på FS :P

 

20201025_155321.thumb.jpg.24fb507ae53e361ec95462c5d2adf3ac.jpg

Absolutt ikke barnslig - folket vil ha bilder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder er aldri helt feil

Det som er virkelig feil her er alle døgnfluene som spør etter hjelp og råd, for så å forsvinne igjen.

Fortsett med både rapporter og bilder, bonavar, det frisker opp ganske mye. jeg la sjøl ut en minitorsk og en mikrohvitting for ikke lenge siden, og noen bilder av solnedgangen sånn for syns skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ingen kjempe men det begynner og ligne på noe. Vi var 3 kompiser på tur å vi alle fikk SØ i dag. Utrolig gøy på tur når alle får fisk :D 

Det virket som opphengerflue var tingen i dag. Siden vi alle fikk fisk på flua og ikke sluken. Jeg fisket med Tobisen #6

 

20201031_100340.thumb.jpg.e58fdeb92a807e8b0cfdcbc88cc40ef1.jpg

 

Dette er jo en fin mat fisk for mange. Men med tanke på målet så tror jeg ikke den har vert oppe enda. Denne skal sikkert opp neste år og gyte for første gang. Det betyr mer for meg å fiske enn å spise det jeg får. Håper det er flere som tenker i samme baner. Da kan vi komme tilbake igjen og igjen å vite det er fisk der ute. Utrolig gøy og sette tilbake fisken å se den svømme utover igjen. 

 

20201031_100350.thumb.jpg.659e95e989299951d89c7475ef63893c.jpg

 

Det er også viktig og holde fisken litt før vi slipper. Jeg har gjort dette noe raskt ved noen anledninger før. Det kan resultere i at fisken dør. Når dem kjemper på vei inn bruker dem masse krefter. Derfor er det viktig og hjelpe dem før vi setter dem ut. 

 

20201031_100353.thumb.jpg.ef133966a1dc8f0e1754ae0e06da9afd.jpg

 

20201031_100359.thumb.jpg.7928974173c7ea871596331d6fd75eda.jpg

 

På grunn av vær og vind prøvde jeg ut engangshansker i dag. Jeg holder stanga i høyre og sveiver med venstre. Da blir jeg ofte våt og kald i stang hånda. Det var faktisk utrolig isolerende å kan anbefales.

 

20201031_140025.thumb.jpg.f943763dcd1e0d2d5d2bc6c0765c55f1.jpg

 

Ingen fisketur uten grillings :P 

Han ene kompisen har helt dilla på Chorizo pølser fra Jacobs. Det er faktisk noe av de beste pølsene jeg noen gang har spist. De må bare prøves så det er sagt.

 

20201031_123924.thumb.jpg.c347a1a4de9a531dc02a07c4912fdde4.jpg

 

20201031_123931.thumb.jpg.6e8e8c09ea5b3960b78149aa76e9ca1b.jpg

 

I dag var vi Team Savage Gear på tur :P

 

20201031_124817.thumb.jpg.3d4d8c1928ef8eecaf214b9dd89ed262.jpg

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. Den var jo fin! Hvor lang var den, tror du?

Så vidt jeg har lest, blir sjøørret hann kjønnsmoden fra 25 cm i småbekker til 35-40 i større bekkeR og elver, mens hunnen ligger mellom 35 og 45 cm. Det er vel mange som mener 35 cm er litt snaut som minstemål. 
 

Sto fisken grunt?

Chorizo er digg, men jeg synes du griller dem litt hardt ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TT skrev:

Se der, ja. Den var jo fin! Hvor lang var den, tror du?

Så vidt jeg har lest, blir sjøørret hann kjønnsmoden fra 25 cm i småbekker til 35-40 i større bekkeR og elver, mens hunnen ligger mellom 35 og 45 cm. Det er vel mange som mener 35 cm er litt snaut som minstemål. 
 

Sto fisken grunt?

Chorizo er digg, men jeg synes du griller dem litt hardt ... :P

Den var 40cm lang faktisk å PB for meg. vet dette sikkert høres teit ut for noen av dere. Men huske SØ er en helt ny art for meg nå i år. Synes det er utrolig gøy nå som jeg har lagt så mange timer i dette. 

Jeg tok fisken på relativt grunt vann ja. Men vi fikk også på når vi kastet ut mot dypere vann. Så ingen fasit på hvor dem sto i sjøen. Utrolig bra kondisjon på fisken nå må jeg si. 

Det var kompis som sto for grillinga. Så ja jeg er helt enig med deg der  :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, erik skrev:

Vi prøvde oss noen timer midt på dagen på lørdag, ruslet langs vestsiden av Holtekilen i retning Veritas. Ikke så mye som et napp, og jeg hadde på meg for lite klær, så når tåken kom ble det en enkel avgjørelse om å pakke sammen og komme seg inn i varmen.

Vi hadde en super dag på Lørdag men ikke så heldige i går. Det blåste 6m/s å regnet fra og til. Vi prøvde samme stedet som dagen før men fikk ikke napp vi heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute med gutta i går. Det var faktisk en helt utrolig dag langs sjøen. Til sammen fikk vi 5 SØ og diverse annet. Synd det er så mye sjø fugl langs kysten nå. Jeg fikk faktisk en av dem på kroken. Først ble jeg stressa med tanke på håndtering av fuglen. Men jeg tok den forsiktig i nakken/halsen og fikk til slutt ut kroken som satt i høyre vinge. Virket som fuglen ikke tok skade av hendelsen :D

Ble nok en oppgradering på meg i går. Men fremdeles ingen monster fisk :P 

 

IMG_11171.thumb.jpg.3048349efa630015143ae891f276afce.jpg

 

20201107_131749.thumb.jpg.c47065baef432464535df493dd6d0b49.jpg

20201107_131728.thumb.jpg.a2feeb2943be99cf4cd3088027f4a034.jpg

IMG_11841.thumb.jpg.4800f8bd03c3631cf8545f516a6a10c0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er utrolig gøy å sette seg inn i nye arter. I går beit det på sluk mens forrige helg tok den bare på opphenger flue. 16g sluk i farge grønn/rød/guld var sluken som gjorde susen i går med hvit fjær på treblekroken. De jeg fikk tok ganske langt ute så det ble en liten fight på vei inn  :D

Som sagt er det å fiske ette SØ noe helt nytt for meg å jeg lærer enda. For meg virker det ut som det trigger fisken å gjøre små bevegelser med hånda. Jeg bruker 1,2,3 eller 1,2 og 1 bevegelser i håndleddet. Virker som dette trigger den til å bite. Den biter som regel midt i en av mine bevegelser. Det er så klart ingen fasit på hvordan man skal fiske etter SØ. Men helt klart hjelper det å variere å finne på ting fremfor og bare sveive inn i samme tempo.

Er det noen andre SØ fiskere der ute med tips på lur ? så kom gjerne med dem. Sluk valget mitt er skje sluker med bøy på skjea. Dem beveger seg utrolig fint i vannet fremfor en rett sluk. Så liker jeg treblekrok med fjær på. På noen dager vil den sikkert ha en sluk med mindre gange også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bonavar skrev:

Må si det er utrolig gøy å sette seg inn i nye arter. I går beit det på sluk mens forrige helg tok den bare på opphenger flue. 16g sluk i farge grønn/rød/guld var sluken som gjorde susen i går med hvit fjær på treblekroken. De jeg fikk tok ganske langt ute så det ble en liten fight på vei inn  :D

Som sagt er det å fiske ette SØ noe helt nytt for meg å jeg lærer enda. For meg virker det ut som det trigger fisken å gjøre små bevegelser med hånda. Jeg bruker 1,2,3 eller 1,2 og 1 bevegelser i håndleddet. Virker som dette trigger den til å bite. Den biter som regel midt i en av mine bevegelser. Det er så klart ingen fasit på hvordan man skal fiske etter SØ. Men helt klart hjelper det å variere å finne på ting fremfor og bare sveive inn i samme tempo.

Er det noen andre SØ fiskere der ute med tips på lur ? så kom gjerne med dem. Sluk valget mitt er skje sluker med bøy på skjea. Dem beveger seg utrolig fint i vannet fremfor en rett sluk. Så liker jeg treblekrok med fjær på. På noen dager vil den sikkert ha en sluk med mindre gange også. 

 

 

Gjennomløpere er blitt mine favoritter til sjøørreten. Landingsprosenten min går opp og jeg synes også enkelkroker fungerer bra. Noe som er gull spesielt på våren hvis man finner områder med mye småfisk.

Savage gear sin sandeel fisker meget godt. Samme firma har noen andre bra gjennomløpere (line thru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lars p skrev:

Gjennomløpere er blitt mine favoritter til sjøørreten. Landingsprosenten min går opp og jeg synes også enkelkroker fungerer bra. Noe som er gull spesielt på våren hvis man finner områder med mye småfisk.

Savage gear sin sandeel fisker meget godt. Samme firma har noen andre bra gjennomløpere (line thru)

Hva slags enkeltbruker bruker du? 
Jeg har foreløpig bare brukt dette sporadisk, men kroka en mindre ørret stygt på sist tur, og tenkte faktisk da at jeg burde gi det en skikkelig test. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lars p skrev:

Gjennomløpere er blitt mine favoritter til sjøørreten. Landingsprosenten min går opp og jeg synes også enkelkroker fungerer bra. Noe som er gull spesielt på våren hvis man finner områder med mye småfisk.

Savage gear sin sandeel fisker meget godt. Samme firma har noen andre bra gjennomløpere (line thru)

Takk jeg vet det er populært i Danmark. Kjøpte noen fra ABU for 1 uke siden men har ikke testet dem enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TT said:

Hva slags enkeltbruker bruker du? 
Jeg har foreløpig bare brukt dette sporadisk, men kroka en mindre ørret stygt på sist tur, og tenkte faktisk da at jeg burde gi det en skikkelig test. 

Nå ble ikke jeg spurt men synes Owner S61 fungerer bra. Jeg fisker nesten bare med gjennomløpsluk. Hvis jeg kun går etter sjøørret (og ikke innbiller meg jeg skal få havabbor) så har jeg brukt Jens Bursells release connector som jeg er sikker på at konverterer flere napp til fast fisk. Denne brukes med strls 12 trippelkroker. Det virker veldig smått men jeg har landet sjøørret på opp til 2,9 uten problemer. 

e473f8fc1a6c53d41004b09eb74cffb4-image.jpeg

Disse kan feks kjøpes gjennom Salar Sportsfiske.

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TT skrev:

Hva slags enkeltbruker bruker du? 
Jeg har foreløpig bare brukt dette sporadisk, men kroka en mindre ørret stygt på sist tur, og tenkte faktisk da at jeg burde gi det en skikkelig test. 

Har brukt kortskafta kroker med vidt gap. Noe Kina krok jeg ikke har noe benevning på men også Guideline sine tubekroker. De kroker bra og er svært sterke i forhold til størrelsen.

Som Fiskemannen sier her så kroker også små trebler veldig godt og gir mye mindre skade enn store. Bruker mye Owner st 36 til tørrflufiske på Laks og krok 16-18 lander lett fisk på 7-8 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.