erik Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 Utgangspunktet er at SØ-fiske fra isen faller inn under reglene som gjelder fra båt, dvs to stenger. På isen kan du dog bruke to stenger per fisker, versus to stenger per båt ved dorging. Her er det med andre ord en stor fordel å ta med kidza. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 20 minutter siden, erik skrev: Utgangspunktet er at SØ-fiske fra isen faller inn under reglene som gjelder fra båt, dvs to stenger. På isen kan du dog bruke to stenger per fisker, versus to stenger per båt ved dorging. Her er det med andre ord en stor fordel å ta med kidza. Ja, men så kommer det spesielle at fiske fra båt feks i Sandviksbassenget er forbudt store deler av året, så da må isfiske regnes som "fiske fra land". Det er kun tillatt å fiske laks og sjøørret med stang fra båt i tiden fra og med 1. juni til og med 4. august. Dorging etter laks og sjøørret er ikke tillatt. Men jeg mener som nevnt å huske at dette forholdet har blitt avklart tidligere, dvs at relevante myndigheter har avklart at isfiske er ok, men jeg husker ikke saken. Mulig den kan søkes fram her på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 (edited) Jepp, i sonen utenfor Sandvika kan man isfiske (med to stenger) etter SØ selv om det ikke er lov fra båt (i samme tidsrom). Det er også egne regler i Drammensfjorden. Edited January 27, 2021 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/73104-isforhold-i-sandebukta-januar-2017/page/2/#comments Her fant jeg den gamle tråden der dette ble diskutert. Se referanse til Fylkesmannen (Statsforvalteren ....) øverst på side 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted February 12, 2021 Author Report Share Posted February 12, 2021 Vet jeg har snakket mye om Parabellum serien til Savage Gear. Nå er den endelig inne på Skittfiske igjen. Selv kjøpte jeg mine stenger til 999,- kr på tilbud. Men må si pakke prisen med Omuka Ceymar XT 30 snelle til 1699,- er en ok pris. Dette er en helt rå stang til SØ fiske. Som jeg kan anbefale på det sterkest. Mye bevegelse i stangen som gjør den utrolig gøy å fiske med. Fisker du mye SØ å har stått lenge med samme stang burde du teste ut denne. Du kommer til å takke meg etter på. Skulle nesten tro jeg jobbet for Skittfiske https://www.skittfiske.no/savage-gear/212311/sg-parabellum-9-2--7-23g-ceymar-xt-30-pakke-med-stang-snelle 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted February 12, 2021 Report Share Posted February 12, 2021 1 time siden, Bonavar skrev: Vet jeg har snakket mye om Parabellum serien til Savage Gear. Nå er den endelig inne på Skittfiske igjen. Selv kjøpte jeg mine stenger til 999,- kr på tilbud. Men må si pakke prisen med Omuka Ceymar XT 30 snelle til 1699,- er en ok pris. Dette er en helt rå stang til SØ fiske. Som jeg kan anbefale på det sterkest. Mye bevegelse i stangen som gjør den utrolig gøy å fiske med. Fisker du mye SØ å har stått lenge med samme stang burde du teste ut denne. Du kommer til å takke meg etter på. Skulle nesten tro jeg jobbet for Skittfiske https://www.skittfiske.no/savage-gear/212311/sg-parabellum-9-2--7-23g-ceymar-xt-30-pakke-med-stang-snelle Den koster faktisk 200 kr mer uten snella, så det valget er en no-brainer, som det heter på utenlandsk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted February 18, 2021 Author Report Share Posted February 18, 2021 Den 12.2.2021 at 22.30, TT skrev: Den koster faktisk 200 kr mer uten snella, så det valget er en no-brainer, som det heter på utenlandsk. ja sant ,) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted March 1, 2021 Author Report Share Posted March 1, 2021 Vi har vert på tur i helgen for å fiske etter SØ. Det har vert utrolig stille må jeg si med lite aktivitet i vannet. Men gøy når man ikke gir seg å får fisk etter mange kalde timer. På bildet over ser vi kompis med dagens fangst og ett lite smil det gjør noe med humøret når man har fisket i 2 dager uten å få noe. Etter mange timer langs sjøen for å fiske etter SØ. Har jeg kommet frem til at det gjelder og fiske ca 2 timer før og etter høyvann. Vet det er mange teorier på når og hvor man skal fiske. Men de timene før og etter er magiske i mine øyne. Fisken beit på helt inne ved land og tok på sølv,blå sluk med hvit fjær på kroken. Kompis står i skumringen og koser seg men det blir ikke noe mer denne dagen. Snart er det pølser på grillen som gjelder å få varmen i kroppen før vi kjører hjem. Det blir noe kaldt og stå en hel dag og fiske nå i Februar måned. Det ble ingen pølser fra Jacobs i dag men av og til får gode gamle Gilde også være med på tur. Det blir nok mange fine turer fremover med fisking og grilling. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted March 1, 2021 Report Share Posted March 1, 2021 Nydelig! Null fiske på meg i helgen, men frøkna var ute lengre inn i fjorden i går etter SØ - null napp. Like greit når hun drar på fisketur uten meg... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted March 1, 2021 Author Report Share Posted March 1, 2021 Høres ut som du må stramme opp frøkna Erik,,.... ,) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted March 1, 2021 Author Report Share Posted March 1, 2021 Vi er 3 kompiser som fisker sammen hele tiden. Jeg er nok den mest ekstreme av oss men i dag 01.03.2021 ble Team Parabellum dannet. Jeg skal prøve å aldri snakke om denne stanga igjen. Men når det er tilbud som det er nå på skittfiske er det bare å kjøpe mener jeg da. Nå selges stanga alene til 999,- Vi kjører 9'2'' 7-23g som jeg har forelsket meg helt i. På dager jeg vil ha mer lekent fiske går jeg ned til 9'2'' 5-18g. Gutta knekker sammen når jeg får fisk på denne. Max bøy selv på små fisk noe som er gøy. Savage Gear har virkelig truffet med denne serien synes jeg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 2, 2021 Report Share Posted April 2, 2021 Da er sesongen offisielt i gang, og årets første kast sikret en suveren ledelse i Colibri-cup . I stedet for bilde av fisk på plastpose, får bilde av en av medfiskeren duge. Ganske typisk; jeg fikk fisk på første kastet, mens barnas etterfølgende 300 kast var resultatløse. Så burde kanskje de få kaste først? Jo’a, men jeg er gjerne den ivrigste etter å komme i gang ... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted April 2, 2021 Report Share Posted April 2, 2021 1 hour ago, TT said: Da er sesongen offisielt i gang, og årets første kast sikret en suveren ledelse i Colibri-cup . I stedet for bilde av fisk på plastpose, får bilde av en av medfiskeren duge. Ganske typisk; jeg fikk fisk på første kastet, mens barnas etterfølgende 300 kast var resultatløse. Så burde kanskje de få kaste først? Jo’a, men jeg er gjerne den ivrigste etter å komme i gang ... Gratulerer! Det er jammen ofte turens fisk kommer på et av de første kastene 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted April 2, 2021 Author Report Share Posted April 2, 2021 8 timer siden, TT skrev: Da er sesongen offisielt i gang, og årets første kast sikret en suveren ledelse i Colibri-cup . I stedet for bilde av fisk på plastpose, får bilde av en av medfiskeren duge. Ganske typisk; jeg fikk fisk på første kastet, mens barnas etterfølgende 300 kast var resultatløse. Så burde kanskje de få kaste først? Jo’a, men jeg er gjerne den ivrigste etter å komme i gang ... Så gøy da TT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 2, 2021 Report Share Posted April 2, 2021 Ser ut som medfiskeren har det ganske bra allikevel. Colibricup er igang ja, da blir jeg vel nødt å denge sluk 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted April 2, 2021 Report Share Posted April 2, 2021 6 minutes ago, Ølgylt said: Ser ut som medfiskeren har det ganske bra allikevel. Colibricup er igang ja, da blir jeg vel nødt å denge sluk Alt kan meites. Jeg har lagd meg en dedikert påskesluk. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted April 2, 2021 Report Share Posted April 2, 2021 10 minutter siden, Fiskemannen skrev: Alt kan meites. Jeg har lagd meg en dedikert påskesluk. Joa. Fikk sjøørret på en tidlig versjon av attraqua som hang halv meter over vannet i båthavna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted April 2, 2021 Report Share Posted April 2, 2021 1 minute ago, Ølgylt said: Joa. Fikk sjøørret på en tidlig versjon av attraqua som hang halv meter over vannet i båthavna Neste versjon blir så effektiv at du må gjemme deg bak et tre når du skal tre det på kroken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 2, 2021 Report Share Posted April 2, 2021 33 minutter siden, Ølgylt skrev: Ser ut som medfiskeren har det ganske bra allikevel. Colibricup er igang ja, da blir jeg vel nødt å denge sluk Måtte ut med «laget» en tur i dag også. Men i dag fikk vi bare slike. Selv om jeg plukka fram den sjukeste stanga mi 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted April 3, 2021 Author Report Share Posted April 3, 2021 I dag har jeg delt ut pokaler til påskesluker og smilefjes til medbrakte burgere Hva blir det neste ? Gøy å se folk kommer seg ut å nyter påsken. Vi har hatt noen turer selv men det har ikke blitt noen fisk. Blir nok mye fisking i sommer med tanke på covid19 osv. Ser ikke for meg en normal sommer i år heller. Bil tur i Norge langs kysten snakker jeg og kona om. Ønsker dere alle en fin dag og en god påske 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 4, 2021 Report Share Posted April 4, 2021 Fin start på dagen: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted April 4, 2021 Author Report Share Posted April 4, 2021 Fisker du med gjennomløper ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 4, 2021 Report Share Posted April 4, 2021 2 timer siden, Bonavar skrev: Fisker du med gjennomløper ? Det er godt observert! Jeg har ikke brukt det før, men må jo henge med i tiden. Så I dag fikk en sandål på 11 gram forsøke seg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bonavar Posted April 5, 2021 Author Report Share Posted April 5, 2021 Kjøpt en hel del av dem selv. Men synes ikke de spant så fint rundt på spinnstopp som alle sier. Hva synes du ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 5, 2021 Report Share Posted April 5, 2021 10 timer siden, Bonavar skrev: Kjøpt en hel del av dem selv. Men synes ikke de spant så fint rundt på spinnstopp som alle sier. Hva synes du ? Den sandålen er jo ganske rund, så den spinner ikke nevneverdig. Men jeg har noen andre jeg tror kan spinne mer, feks «Seeker» fra Savage gear. Jeg er imidlertid flinkere til å kjøpe nye agn, enn jeg er til å teste dem ... Den ålen var dog veldig leken og enkel å gi liv med stangtuppen. Den skal brukes mer! Favoritten til sjøørret, i alle fall på grunt vann, er Goby i 10 gram fra Westin. Den kan fiskes super-grunt og sakte. Den kan være vanskelig å få tak i. Sist gang jeg fant den var på Nordisk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts