Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter Sjøørret i Oslofjorden !!


 Share

Recommended Posts

Den 9.11.2020 at 16.26, lars p skrev:

Gjennomløpere er blitt mine favoritter til sjøørreten. Landingsprosenten min går opp og jeg synes også enkelkroker fungerer bra. Noe som er gull spesielt på våren hvis man finner områder med mye småfisk.

Savage gear sin sandeel fisker meget godt. Samme firma har noen andre bra gjennomløpere (line thru)

Jeg kjøpte noen i dag fra skittfiske.no i 13g 

Er det spinnstopp som gjør susen med de gjennomløperene ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Bonavar skrev:

Jeg kjøpte noen i dag fra skittfiske.no i 13g 

Er det spinnstopp som gjør susen med de gjennomløperene ? 

Spinnstopp er sjelden feil , og de kan også fiskes veldig sakte når det er kaldt vann. i tillegg glir de opp på fortommen(bruker alltid FC) når du rykker med stangtuppen og da roterer de rundt til lina strammer seg igjen.

Har gitt bra med fisk for meg både på Svenskekysten , i Oslofjorden og ikke minst Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, lars p skrev:

Spinnstopp er sjelden feil , og de kan også fiskes veldig sakte når det er kaldt vann. i tillegg glir de opp på fortommen(bruker alltid FC) når du rykker med stangtuppen og da roterer de rundt til lina strammer seg igjen.

Har gitt bra med fisk for meg både på Svenskekysten , i Oslofjorden og ikke minst Finnmark.

Hvor sånn ca er det du fisker på Svenskekysten? Jeg har (disponerer ...) hytte og båt mellom Fjällbacka og Hamburgsund. Noen sjøørreter har det blitt, men jeg så fram til mer "hardcore" satsing våren 2020. Det gikk i korona-dassen, og nå frykter jeg at våren 2021 ryker også ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lars p skrev:

Spinnstopp er sjelden feil , og de kan også fiskes veldig sakte når det er kaldt vann. i tillegg glir de opp på fortommen(bruker alltid FC) når du rykker med stangtuppen og da roterer de rundt til lina strammer seg igjen.

Har gitt bra med fisk for meg både på Svenskekysten , i Oslofjorden og ikke minst Finnmark.

Jeg gleder meg har hørt mye om gjennomløpere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TT skrev:

Hvor sånn ca er det du fisker på Svenskekysten? Jeg har (disponerer ...) hytte og båt mellom Fjällbacka og Hamburgsund. Noen sjøørreter har det blitt, men jeg så fram til mer "hardcore" satsing våren 2020. Det gikk i korona-dassen, og nå frykter jeg at våren 2021 ryker også ... 

Ikke langt unna deg da. Men litt nærmere Grebbestad . Men hele skjærgåden der kryr av flotte plasser.

Spesielt hvis man har kajakk og kan komme ut på småøyer og til ufiskede sund

 

Ja dette virusdritten ødelegger mye , vi får bare håpe at fisken vokser og trives til vi neste gang kan kan være der.

 

Ps : ikke dumt å legge en helg eller to der nede rett før fisket stenger på høsten heller, med skikkelig drittvær kan det være knallfisk inntil land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lars p skrev:

Ikke langt unna deg da. Men litt nærmere Grebbestad . Men hele skjærgåden der kryr av flotte plasser.

Spesielt hvis man har kajakk og kan komme ut på småøyer og til ufiskede sund

 

Ja dette virusdritten ødelegger mye , vi får bare håpe at fisken vokser og trives til vi neste gang kan kan være der.

 

Ps : ikke dumt å legge en helg eller to der nede rett før fisket stenger på høsten heller, med skikkelig drittvær kan det være knallfisk inntil land.

Jeg har båt, så jeg kommer til de fleste steder. Men jeg har opp igjennom vært altfor glad i å dorge. Særlig på våren står nok fisken veldig grunt, og da må det spinnfiskes. Man kommer rett og slett ikke grunt nok med dorging. Planene var som sagt lagt, og jeg vet om en rekke grunne bukter og sund som skulle avfiskes, men da må man få lov å reise .... 

Vi har ofte vært der i høstferien, men det er jo noen dager for seint for ørretstoppen 1. okt., så da har det bare blitt makrellfiske. Men i år drar jeg når som helst om det blir tillatt ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen blir det tur med gutta. Planen er å være ved sjøen rett før kl 08. Kjøpte noen gjenomløpere for noen uker siden fra ABU som jeg ikke har fått prøvd enda. Gleder meg til å teste dem ut i morgen. Har noen rosa perler som jeg skal prøve bak ved kroken.  Noen som har trua ? :D

 

2120621203_20201113_1950391.thumb.jpg.d2765f82cda971f490b0314f6c34f87c.jpg

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TT skrev:

Spennende x2!

Jeg er litt svak for innslag av hvitt nå som det er kaldt, og ville gått for nr. 4 og nr 1 i den rekkefølgen. Men det er mest basert på følelser ... :P

Planen var faktisk og starte med hvit på morgen å se hva som skjer. Biter det ikke er ikke jeg vond å be skal du se. Tror jeg er en av dem som bytter mest i løpet av en dag :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utrolig overasket over disse gjennomløparne. De gikk pent i vannet og oppførte seg utrolig fint under spinnstopp. Men må si jeg liker sluker som har noe mer motstand når jeg sveiver dem inn. I går ble det faktisk ikke noen ting. Vi var 3 gutter på tur å vi fikk ikke et eneste napp. Tror jeg prøvde alt fra wobbler til spinner og sluker i alle regnbuens farger. Men noen dager er bare helt døe. Noen andre som opplevde tregt fiske i går ? Når det blåser 1 til 0 m/s er det kanskje bare å glemme fiskinga. Dette gjentar seg gang på gang når det er fint synes jeg  :P

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på tur i går men det ble ikke mye å skryte av. Det er tungt å fiske i times hvis uten følgefisk eller napp. Det er kanskje en periode nå når det går mot vær skifte som er resultat av dette ? Kom gjerne med innspill jeg er åpen for å lære og synes alle innspill er lærerikt :)  Nå har vi vert ute 2 helger på rad å alt virker plutselig helt dødt. 

1185140106_20201121_1250371.thumb.jpg.d481be9ebefeb92a65496ab713795519.jpg

Der sitter grill sjefen selv. Må si det er utrolig godt og ha med seg noen kvalitets pølser fra Jacobs på tur. Vet jeg har nevnt dette før. Men dette er faktisk de beste pølsene jeg noen gang har smakt. Jeg er ketchu man å må ha ketchup på alt av grill mat. Men disse Chorizo pølsene fra Jacobs har så mye smak å er utrolig saftige så dem går fint å spise uten :P

976678613_20201114_1155491.thumb.jpg.a0e6f5ec9f7dc6bb5d0c14f858187dff.jpg

Chorizo pølser fra Jacobs må bare prøves. Det blir neppe siste gang du tar dem med på tur !

508791814_20201114_1200421.thumb.jpg.84d8286254be1d5ea64d9966f8845b87.jpg

Der står stanga mi en Savage Gear Parabellum 9'2'' 7-23g med en Okuma Helios HSX 30 snelle. Snellern er spolet med vanlig mono som backing å så klart Savage Gear HD4 Adrenaline 0.13mm braid. Til fortom bruker jeg Berkley Trilene 0.28 fluorcarbon. Jeg har fisket med mange forskjellige stenger og sneller fra mine yngre dager og frem til nå. Men må si dette er noe av det råeste jeg har fisket med. Stanga har en dyp aksjon noe som gjør stanga mer fleksibel og følsom. Å ikke minst utrolig gøy å få fisk på. Har den faktisk i 5-18g også noe som gir enda mer action. Ved spinnfiske etter SØ og andre arter er det vanlig og jerke/nøkke/bevege stanga for å skape bevegelse i sluk/wobbler osv. Denne stanga gjør jobben med små bevegelser i håndleddet. En stivere stang krever mer jobb for å skape samme gange. Dette er så klart en smak sak :wub: alt av utstyr er kjøpt på skittfiske.no 

1819868326_20201114_1140501.thumb.jpg.34132b53e765b14001dad79b845e9db4.jpg

I dag var jeg og min kone en tur på Hurum siden. Det blåste mye så det ble ikke så mye fisking. Men gøy å komme seg ut bare for å kjenne på naturens krefter.

206039290_20201122_1249411.thumb.jpg.1fd54c14adab28fbf630e7c078e0e0be.jpg

1394824598_20201122_1241431.thumb.jpg.15099cef19400fb80f1c03d99ceaea02.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bonavar,

Min erfaring er at værskifte ofte gjør at sjøørreten flytter på seg. Den enkleste løsningen er som regel å kjøre rundt og teste ulike plasser for å se om man finner ut hvor de er. Jeg prøver gjerne 5-6 plasser på en dagstur og kjører fort vekk 6-10 mil for å teste ulike steder med forskjellige forhold. Det er mulig dette ikke er like enkelt i Oslofjorden. 

Å fiske veldig sakte på helt grunt vann kan være ganske giftig på denne tiden. Tasmanian Devil i hvit har fungert til det her, men sikkert mye annet som er like bra. 

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fiskemannen skrev:

Hei Bonavar,

Min erfaring er at værskifte ofte gjør at sjøørreten flytter på seg. Den enkleste løsningen er som regel å kjøre rundt og teste ulike plasser for å se om man finner ut hvor de er. Jeg prøver gjerne 5-6 plasser på en dagstur og kjører fort vekk 6-10 mil for å teste ulike steder med forskjellige forhold. Det er mulig dette ikke er like enkelt i Oslofjorden. 

Å fiske veldig sakte på helt grunt vann kan være ganske giftig på denne tiden. Tasmanian Devil i hvit har fungert til det her, men sikkert mye annet som er like bra. 

Var det ikke Cato Bekkevoll som sa noe slikt som at sjøørretfiskerens beste venn er bilen? Med samme referanse som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fiskemannen skrev:

Hei Bonavar,

Min erfaring er at værskifte ofte gjør at sjøørreten flytter på seg. Den enkleste løsningen er som regel å kjøre rundt og teste ulike plasser for å se om man finner ut hvor de er. Jeg prøver gjerne 5-6 plasser på en dagstur og kjører fort vekk 6-10 mil for å teste ulike steder med forskjellige forhold. Det er mulig dette ikke er like enkelt i Oslofjorden. 

Å fiske veldig sakte på helt grunt vann kan være ganske giftig på denne tiden. Tasmanian Devil i hvit har fungert til det her, men sikkert mye annet som er like bra. 

Takk for innspill. Vi kjører ganske langt og prøver ut de rareste plasser så vet du det. Men de to siste helgene har vert helt døden ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TT skrev:

Var det ikke Cato Bekkevoll som sa noe slikt som at sjøørretfiskerens beste venn er bilen? Med samme referanse som deg. 

Bjørn Tore Kjølholt skrev vel noen om den på Rosareke.no fra 2019. Dette så ikke jeg før nå nylig. Så ja det er flere som anbefaler denne stangen til SØ fiske. Jeg kan godt legge ved linken om det er til hjelp. https://www.rosareke.no/test-fiskestang-savage-gear-parabellum/

Tror faktisk denne modellen er ut godt nå ? Ser ikke ut som skittfiske.no tar inn noen heller. Noen som vet om det er mangel på utstyr om dagen ? Så og si alt på skittfiske er utsolgt. Dem har varer på tilbud som dem ikke har inne :huh: vert sånn i lang lang tid nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Bonavar skrev:

Bjørn Tore Kjølholt skrev vel noen om den på Rosareke.no fra 2019. Dette så ikke jeg før nå nylig. Så ja det er flere som anbefaler denne stangen til SØ fiske. Jeg kan godt legge ved linken om det er til hjelp. https://www.rosareke.no/test-fiskestang-savage-gear-parabellum/

Tror faktisk denne modellen er ut godt nå ? Ser ikke ut som skittfiske.no tar inn noen heller. Noen som vet om det er mangel på utstyr om dagen ? Så og si alt på skittfiske er utsolgt. Dem har varer på tilbud som dem ikke har inne :huh: vert sånn i lang lang tid nå. 

Ja, kanskje det var rosabloggeren som skrev det. Uansett er godt råd. For øvrig er båt et trivelig alternativ til bil. Og i indre Oslofjord vil jeg si det gir vesentlig bedre mobilitet. 

Jeg har for øvrig den ultralette Savage-stanga som omtales i linken du la inn. Men ikke den aller letteste versjonen. Kul stang til geriljafiske fra båt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TT skrev:

Ja, kanskje det var rosabloggeren som skrev det. Uansett er godt råd. For øvrig er båt et trivelig alternativ til bil. Og i indre Oslofjord vil jeg si det gir vesentlig bedre mobilitet. 

Jeg har for øvrig den ultralette Savage-stanga som omtales i linken du la inn. Men ikke den aller letteste versjonen. Kul stang til geriljafiske fra båt. 

Parabellum 5-18g og 7-23g er begge helt utrolige i mine øyne. De to jeg fisker med har Savage Gear Custom Coastal i 7-23 og i 9-27g. Selv synes jeg Coastal ikke kan sammenlignes med Parabellum. Den er mye stivere å virker helt rar når vi sammenligner. Kanskje en smak sak ,) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg tok årets første SØ nå på Lørdag. For å være helt ærlig forventet jeg ikke å få noe. Var mer for å komme seg ut siden det var så fint. Den var ikke noe å skryte av så det ble ikke noe bilde. Noen av dere som har prøvd dere fra land med fluestang eller sluk enda ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bonavar skrev:

Har du tips til SØ på isen ?

Agner du med mindre fisk eller går det i balangsepilk ? 

Agner med brisling eller ansjos, ansjos denne gangen siden det var det jeg fikk tak i via den lokale Asia-sjappa i Sandvika. Bruker en sirkelkrok løst festet i ryggen på agnfisken, eventuelt en mindre treblekrok. Fortom i fluorkarbon rundt 0,30. Ellers det samme oppsettet som til alt annet ismeite, fisker 1-4 meter under isen uansett total dybde. Man får 15 makrell for hver SØ. :D

Bilde fra gjeddemeite, men oppsettet er det samme etter ørret.

Vera+3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Bonavar skrev:

Har du tips til SØ på isen ?

Agner du med mindre fisk eller går det i balangsepilk ? 

Jeg har fått SØ på balanse, så det går an å teste det også. Kanskje som ventefiske mens agnet står ute. Men her er det vel noen bestemmelser om maks antall agn man kan fiske etter SØ med. Dette har vært diskutert før, men jeg husker ikke konklusjonen i farta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.