Gå til innhold
Fiskersiden

Anbefalte apper. Hva bruker du?


ChiliBonden
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er nyfrelst og ferskt medlem både her på forumet, men også i fiskeverden.  Det popper opp mye reklame for diverse apper, og når jeg søker på appstore så ser jeg det er en hel verden her også. 

Hvilke apper bruker du, og hva bruker du de til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. 

Jeg har brukt appen Fiskher, generelt til å finne nye fiskeplasser og se hvilken fisk som er i området. Den viser hvilken art som er hvor, samt den inneholder sjøkart med dybder o.l

Den har også en egen funksjon for identifisering av fisken, om du skulle være i tvil på hva du har prestert å dra på land. Testet den ett par ganger, og den fant arten med en gang. 

Du får også en "vegg" der du kan legge skrytebilde av fangsten din, og du kan merke plassen i kartet om du vil. 

Syns appen er lærerik å nytte seg av, da det også står beskrevet en del om de forskjellige fiskeslagene vi har, samt hvor og hvordan en best går frem for å få kroket på fisken.

Appen er stadig under utvikling, så anbefaler å kjøpe fullversjonen da en vil støtte til videre utvikling av appen. De har også en gratis versjon som er nesten like innholdsrik og nyttig, så alt i alt, en god app uansett hvilken versjon du måtte gå for. Anbefales på det sterkeste til alle som fisker fra båt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, FatCat said:

Jeg bruker Fiskher av og til når jeg skal til plasser jeg ikke er kjent, betalingsversjonen har noen fordeler over gratisversjonen.

Spesifikt hvilke arter den viser.

 

Det sagt så bør man være obs på at noen av rådene/anbefalingene er helt på trynet. I hovedsak virker det som om det de appene gjør er at de bruker AI til å analysere dybdekart for å gjøre anbefalinger på hvor man kanskje finner fisk ut i fra årstid.

 

Den er bedre enn ingenting, men litt overpriset i min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FishDonkey, for deltagelse i konkurransen Havfiskern.

Navionics, for dybdekart.

Google Earth, for kart og flyfoto. 

Ellers er nettsidene Norgeibilder og artsfiske.com mye brukt.

I tillegg bruker jeg endel apper som er mer relatert til båten enn selve fiskingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips så langt!

Kan det stemme at Fiskher er erstattet av Fishbuddy? Det er en ny app fra samme firma. Det virker som det er samme funksjoner bare litt mer? Det er bare denne appen jeg får lastet ned (Android). 

Jeg betaler nå 99,- for en mnd for å sjekke. Sjøkartet virker helt fantastisk! Når jeg betalte så føler jeg at den ble på nivå med Navionics sin betalte versjon. Ser lovende ut! Kommer absolutt til å bruke denne til å prøve å lete frem noen gode kystmeite plasser i nærheten. 

Knots 3d jeg vet ikke om jeg lastet ned riktig. Denne kostet 69,- men hadde et veldig fint bibliotek av knuter. Jeg har lært meg 4 forskjellige, så jeg la de i favoritt listen så de er kjappe å hente frem når jeg står der med frosne fingre og knoter. 

Norgeibilder var helt ny for meg! Kan jeg spørre hvilke situasjoner du bruker denne fremfor f.eks satellitt på google maps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ChiliBonden skrev:



Norgeibilder var helt ny for meg! Kan jeg spørre hvilke situasjoner du bruker denne fremfor f.eks satellitt på google maps?

I mange tilfeller er oppløsning på NiB bedre enn på GM, særlig når man ser på områder som er litt utenfor sentrale strøk. (Der har ikke Google villet betale for like gode bilder som i strøk folk ofte ser på.) Du har også mulighet til å se flere foto av samme område og sammenlikne. (Feks vinter og sommer, eller hvis man vil ha bilde ved lav vannstand for å se etter stein etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ingen apper dedikert til fisking som sådan, men i likhet med @erik bruker jeg ymse kartløsninger for se etter mulig fiskeplasser. Blant annet er flyfoto av kystområder studert inngående for å se etter sydvendte grunne bukter med kort avstand til dypere vann, for sjøørretfiske på våren. Til dette funker google mange steder, men gule sider brukes også. I tillegg bruker jeg NVE-atlas, men ikke som app. NVE-atlas bruker muligens samme flyfoto som Norge i bilder. 

Fishdonky er lastet ned for "Havfiskern", men jeg pleier å havne i bunnsjiktet. 

I tillegg har jeg måtte kjøpe fiskekort av en app som heter Angler ID noen få ganger, da ikke alle områder benytter Inatur.  

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeeselet har jeg ettersom det er litt morsomt å registrere fisk underveis. Selve konkurransen bryr jeg meg ikke om, da ville jeg måtte legge turer etter fisk jeg ikke gidder å fiske etter, men det gir en liten følelse av tilhørighet.

Før studerte jeg mye kart, men jeg synes egentlig det er morsommere å bare gå ned til vannet og teste. Så sånn sett søker jeg mer på turstier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også FiskHer men tror ikke den har noen nytteverdi. 30% av vannene jeg vet har mer en en art er ikke korrekt. I sjøen er det nok bare en AI som har slengt ut arter som passer til biotopen. 

Som dedikert kart ute på tur bruker jeg Locus i fjellet og Navionics på sjøen. 

Hjemme er det Norge i bilder, Google earth, Google maps osv som brukes. Som Ølgylt er inne på er det noen ganger viktigere å finne ut hvordan man skal komme seg til en plass en hva man kan få der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! 

Jeg har nå kjempegod erfaring med Fishbuddy (Fiskher). Bunnkartet er helt fantastisk når man betaler (400,- i året tror jeg). Og har allerede funnet en del spennende steder. Liker veldig godt at det er så kjapt å skifte mellom sjøkart og vanlig kart. Da finner man fort ut om det er lett/vanskelig/umulig å komme seg til aktuelle steder. 

Det er også en AI-kamera funksjon som finner riktig art. Enten i kameraet direkte, eller fra kamerarullen. Har testet den på 5 sorter og den fikk rett med en gang. 

Selve kartet over arter burde være mulig å skru av permanent. Det er bare forstyrrende. 

______

Bruker også appen 3d Knots litt, og liker å alltid ha den med. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du åpner Navionics i nettleser finner du sonarkart om du trykker på knappen nede til venstre. Jeg antar det er det samme du åpner i fiskher. Dessverre tror jeg man må ha abonnement for å kunne åpne "det gode kartet" i mobilappen. https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@6&key=cznoJuo}`%40
 

Norge i bilder er super, spesielt 3D-verktøyet. Streetview på google maps er også nyttig på enkelte steder hvor man kan se en mulig plass fra en vei eller bro i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
2 timer siden, Slosprøyt skrev:

Har Doro telefon med store ekte knapper og som aldrig svikter, men jeg har også fiskeutstyr som er av tilsvarende kvalitet.

Tjøstheim stang og Mitchell 300?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.