Gå til innhold
Fiskersiden

Mission accomplished - og en morsom vending


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Et av årets mål for denne klovnen har vært å få på land mer enn 1000 fisk. Ved siste opptelling viste kulerammen 996. Planen var i utgangspunktet å bikke firesifret torsdag kveld, men en stor fiskebåt hadde tatt plassen min. Derfor ble det hele utsatt til fredag. Som igjen blåste og regnet vekk. Vær er vanligvis ikke noen hindring når det kommer til fiske, men 18 sekundmeter fra sør og et snitt på 12 millimeter regn per time syntes jeg var vel hårete denne kvelden. Lørdag skulle bli redningen.

Med broderen hjemme på helgeperm fra Kongens tjeneste, og Ronny på ferie på gamle trakter, manglet det ikke akkurat på folk som ville fiske. Og siden både regn og vind hadde løyet fra kvelden i forveien, var det egentlig bare å komme seg av gårde.

Min plan for dagen, foruten å bikke 1000 fisk i 2012, var å prøve med en surfstang på en plass der vi vanligvis fisker rett ned fra en flytebrygge. Bunnen her inne er flat og fin, og med et godt kast burde det være mulig å komme ned på gode 30 meter.

Vi var på plass rundt klokken 10.30, og det tok ikke lange tiden før diverse smått viste interesse for agnene som ble servert. Torbjørn hadde en hvitting på land før vi andre hadde fått uti, og hvitting skulle det bli en del av denne dagen. Jeg for min del startet likevel med en doublet, der en pale tok makrellstrimmelen som fisket øverst, mens en lyr tok den rå reken som fisket nederst.

Også mitt andre napp serverte en doublet, og slik jeg regner det, fra øverst til nederst, var fisk nummer 999 for året en liten hvitting, mens nummer 1000 var min gamle følgesvenn sandflyndren. Ikke akkurat en fangst å ta helt av over, men et nytt mål for året er i alle fall nådd, og det er jo alltid moro.

IMG_0508.JPG

Fisk nummer 999 og 1000 for året.

Rett ned-fisket gav egentlig bra med fisk av diverse arter, men størrelsen var ikke mye å skryte av. Pale, lyr, sandflyndre, knurr, hvitting og blåstål lot seg alle lure av agnene våre, med knurr og hvitting som de ivrigste.

Min nevnte plan om å prøve surffiske på denne plassen gjorde jeg for øvrig alvor av, og det skulle vise seg å være et godt valg. Jeg kjørte bare en stang, men det var nok. Det glidende takkelet ble utstyrt med en 4/0 Mutu Lite, og egnet med en hel rå reke og en makrellstrimmel. Håpet var stor spette, skate eller kveite. Det er jo ingen som kan nekte en mann å håpe.

Det var lenge helt stille på surfstangen, men så kunne Ronny, som stod nærmest, melde om litt forsiktig tikking. Etterfulgt av et lite run. Når jeg like etter løftet stangen og strammet opp, var det god tyngde i andre enden.

Fighten var ikke all verden, og frem til vi så fisken var den mest tung. Men da vi så den, og den så oss, eksploderte det. På ekte kveitevis. Det var nemlig en kveite som hadde funnet agnet der ute, og selv om den ikke var særlig stor er det så vidt meg bekjent den første som er tatt på sportslige metoder på denne plassen.

IMG_0529.JPG

Kystmeitekveite nummer to i høst.

Mutuen skal i utgangspunktet kroke fisken i munnviken, men denne satt dypere. Heldigvis satt den ikke stygt, og etter litt lirking var fisken løs. Den fikk seg noen minutter i en Gilde-kasse med vann, og snart begynte livsgnisten å komme tilbake for fullt. Da fisken like etter ble sluppet fri, sparket den godt ifra på vei nedover.

IMG_0537.JPG

Hellebarn må tilbake igjen.

Min andre kystmeitekveite denne høsten ble ikke veid, men vi anslo den til rundt fire kilo, og noen centimeter under minstemålet. Kveite på våre kanter er uansett såpass sjeldent at størrelsen ikke betyr alt.

Etter dette skjedde det ikke stort . Jeg fikk to lyrer på surfstangen, men ingen større enn rundt to kilo. Vi brukte ellers en del tid på å prøve å redde to ærfugler som tilsynelatende hadde kjørt seg fast mellom to flytebrygger, men de ville ikke samarbeide. Forhåpentligvis skjønte de at veien til friheten var et dykk på en halv meter til slutt.

IMG_0513.JPG

Ærfugl i havsnød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjekke tilbakemeldinger, folkens :)

Enig i at kveite er moro. Hele dette tusen fisk-greiene er jo sånn passe sinnssykt, men når en likevel skriver litt om fisket sitt er det ikke så vanskelig å holde oversikten. Tallene fra i fjor viser 787 fisk, fordelt på 39 arter. Tallet så langt i år er 1008 fisk fordelt på 52 arter. Og kjenner jeg meg selv rett så blir det fort en tur og to til før året er omme. I kveld, for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.