Gå til innhold
Fiskersiden

Er det no galt med FS? Har det tapt seg?


Bunker
 Share

Recommended Posts

Det er ett veldig godt poeng Chiro - jeg selv er ikke spesielt flink til å kommentere rapporter lenger, men en blir liksom lei av det og etter å ha gjort det her inne i 6-7 år. Føler det er begrenset hvor mange måter en kan si "bra fangst" på. Men skal prøve å skjerpe meg litt - men på den annen side så er det jo begrenset hvor givende det er med 29 svar med "bra fangst" etter hver rapport er, og skulle man være så uheldig å stille spørmsålstegn ved fangsten, det seg være på den ene eller andre måten så er en jo 101 ute :lol:

Men det er vel kanskje vi gamlegutta som burde vært flinkest med å gratulere og bakke opp de nye.. Time Vill Sjåvv!

Kanskje kunne ein legge til standardknappar med:

"Grattis med kul art!"

"Grattis med ny art!"

"Litt av ein fangst!"

"Du lever lenge på den!"

"Oi, nå ble jeg misunnelig. Me want!"

Den siste må sjølvsagt ha eit nynorsk alternativ:

"Oi, no blei eg misunneleg. Eg vil ha!"

:lol: :lol:

(Dette var tøys)

Elles er det kloke og verdifulle ord frå den unge mannen frå breiddene av Suldalslågen.

Når det gjeld kommentarar om behandling av fisk, så meiner eg det er på plass (ja, måten det blir sagt på kan bli betre i mange tilfelle). Eg vil tru at dei som har tenkt å poste ein rapport, har vore lesar på forumet ei stund. Dersom klagene på fiskebehandling er så hyppige, så skulle det vera enkelt å ta til seg lærdomen. Ergo kan (bør) ikkje dette vera grunnen til at få rapporterer om fangstane sine. Dette punktet - kritikk av saker og ting - er faktisk den største styrken til forumet etter mi meining!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må bare først si at mitt innlegg kan oppfattes surere enn det det er. Hadde jeg kalt tråden "hva er riktig med FS", hadde nok lista blitt enda lengre. Jeg bare deler noen bekymringer.

Når det gjelder det at du velger å ikke kommentere KIS så er det meningen og tanken. Som del av redaksjonen gjør det seg best å stort sett lese kritikk og velge om man gjør noe med det eller ikke. Å gå i forsvar har ingen hensikt, men det gjør at en fremstår som unødig defensiv. Om en velger å ta kritikk til etterretning eller orientering må jo tross alt redaksjonen velge selv.

Når det gjelder Flemms, ThorEH, så er han et glimrende eksempel nettop derfor. De færreste kjenner hele historien, og uansett hva som er bakgrunnen (jeg aner ikke og bryr meg ikke), så virker slike diskusjoner veldig eksluderende og de er tidvis vanvittig krasse. De som leser noe slikt og ser red og andre erfarne brukere slenge så mye dritt til hverandre tror jo ikke dette er et hyggelig forum. Da er det uviktig hvem som har skutt bestemorra til hvem tidligere, og om det er internhumor eller reell krangling.

Woopidoop SNU PÅ FLISA. Jeg beklager forøvrig denne litt vg'ete skoledebatttråden. (ha som utgangspunkt at ting er dårlig og ikke bra, for FS er bra). Jeg kommer heller med noen tips for å gjøre sida enda bedre. Og tipsa gjelder alle brukere.

1. Les retningslinjer nøye. Mye kan blir spart med litt høflighet.

2. Ikke spør om fangstplasser i tråden, men mindre bruker inviterer til det. Send heller PM, men forvent ikke svar. ALDRI fortell om fangstplasser du ser andre er, men de selv ikke har oppgitt.

3. Engasjer deg mer i fangsrapporter. Spør hvis det er ting du lurer på, men aldri hets noen for å ha drept, sluppet løs eller holdt fisk i feil grep. Hvis det er gjort feil, vær høfflig, saklig, og det holder at EN sier det. Ikke tjue. Ikke minst, husk at også du synes det var gøy å få 300 grams torsk en gang. Husk også at du kanskje prater med en tiåring uten å vite det.

4. Ikke sleng dritt av gammel vane. Det må være lov å drite seg ut, gjerne flere ganger. Folk er ikke fritt vilt fordi de står med flagget høyt og ha ivrige meninger, dumme eller ikke.

5. Ikke bruk for mye internpreik.

Så et bare til Modsa.

* Dere gjør en sykt bra jobb. Hovedgrunnen til FS' suksess er at forumet er ryddig. Spam blir fjerna, og tråder flytta. "Strenge" mods, kan de fleste andre forum lære av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg selv også som veldig ny på forumet her, og ikke en av de mest fremragende fiskerne med mest arter og mest erfaring, men jeg lærer stadig noe nytt.

Har fisket siden jeg lærte og gå, men det har vært mark og dupp i ferskvann og pilking i saltvann.

Må si jeg ble litt overrasket over hvor "avansert" fisket var i forhold til hva jeg innbilte meg at det kunne bli, men det blir kanskje sånn når man ikke vet bedre? :lol:

Ellers så ser jeg også det som nevnt over at det kanskje blir litt dumt med 14 kommentarer hvor folk skriver "gratulerer med fin koketorsk!" o.l. , men man trenger jo ikke skrive det samme som alle andre - prøv heller kanskje å kommenter eller skriv noe ang hva du føler fiskeren har opplevd på turen, eller noe rettet til fiskingen.

Det får kanskje motivasjonen til de som lager en rapport til å fortsette (kanskje spesielt for de som er nye) å lage rapportene.

Jeg har laget noen rapporter som tidvis har vært preget av mye bilder, og synes i alle fall det er koselig å få en kommentar på fisket, turen eller noe annet.

Og takk til brukerene av fiskersiden.no som gjør at dette blir både lærerikt, spennende og interessant å lese ! :lol:

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er forholdsvis ny her og kjenner ingen av de andre brukerne. Må si at jeg leser alt som kommer av rapporter og stiller mye spørsmål. Har lært veldig mye både om metoder, utstyr og fått mye gode svar når det gjelder plasser. På det området er dette en helt utrolig bra side.

Når det gjelder måten å behandle nye brukere på og måten mann kommenterer måter å behandle fisk på tror jeg mann skremmer mange. Det blir klaget på hvis mann legger ut "kjøkkenbilder" av fisk, måten mann behandler fisk på osv. Tror det er viktig å tenke på at ikke alle har 100 fiskedøgn i året, kanskje bare et eller to, og får mann ei stor gjedde da blir mann gjerne stolt og tar den med hjem for å vise. At journalister og andre som ikke forstår gleden av en eller annen fisk på 4 gram i fjæra er rare og uvitende osv. At ikke folk er opplært i å slippe ut fisken i det hele tatt eller på feil måte bør mann heller ikke hisse seg opp over men prøve å drive opplysning om.

Men i det store og hele er fiskersiden en meget bra og opplysende side, men jeg tror mann bør prøve å tenke på at ikke alle har den kunnskapen om fiske som mange her inne har.

Men det var nå bare min mening da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke meninger, høy kompetanse, stor bredde og til dels velartikulerte brukere gjør FS interessant i mine øyne. Er også ny på forumet, og har hatt stor glede og funnet mye motivasjon her. Det du skrev fikk meg likevel til å gå littegrann i meg selv, da jeg har vært ute og slengt med leppa i et par anledninger. Jeg har kalt en lakseoppdretts-sjef som anklagde en forsker for å være miljøverner, for en idiot.

Det står jeg ved.

Og jeg kalte denne idoldommeren for en gjøk. Men det var mest fordi han gauler og ter seg som en gjøk. Som offentlig person må man kanskje regne med såpass? Samtidig bør man kanskje finne seg for god for denne typen personhets her på FS. Ser jo hvor det har båret i f.eks Dagbladets diskusjonstråder, hvor personangrep blir regelen snarere enn unntaket. Hvis det er slik som du sier Bunker, at forumet leses av flere gjester en medlemmer, er det kanskje litt på sin plass at medlemmene her påpeker at det ikke er noen vits å kaste fisk skjødesløst ut igjen. Dette kan jo selvfølgelig sies på en diplomatisk måte.

Ellers så savner jeg en funksjon hvor man kan spore en brukers innlegg. Edit: Det gikk vist an, det.

Morn igjen!

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel også å regne som en av de gamle medlemmene, og har mine meninger rundt disse temaene.

Fiskersiden er ett enormt knutepunkt for sportsfiskere i Norge. Selv har jeg fått mange nye venner med den samme lidenskapen, som også har åpnet en hel ny verden av plasser og turer.

I startgropa av fiskersiden traff man plutselig en drøss med mennesker med samme interesse, og rapporteringen av alle tok av. Da så man også mye rapporter av de som har viet sitt liv til denne livsstilen. Ettersom årene går, forandrer dette seg litt. Kan bare prate for min egen del, så dette er min forklaring:

Det er alltid morro å legge inn en rapport hvis man har fått fin fisk. Men dette er ganske individuelt. For enkelte er det å få en rødknurr en innertier. Når man har fått denne fisken endel ganger så er det ikke like stort, og man legger ikke ut noen rapport. Motsatt så la jeg ut en rapport over en gapeflyndre jeg hadde brukt 3 uker for å få, og den var LITEN :D Og for mange kan dette da virke som dalende aktivitet på forumet. Ettersom artene havner i artslista, velger man å satse i lengre periode for å treffe en spesiell art eller størrelse, noe som medfører mange turer med kanskje mindre fisk. Dette kan også være en årsak til mindre rapportering på forumet. Selv har jeg hatt svært liten tid til fiske i år (ca 80 døgn), ca halvpaten av tidligere og av disse har det vært svært mange turer etter litt heller vanskelige fisker. Samt endel prøvefiske, som har slått feil på havet.

I den senere tid er det kommet inn mange nye, som har vært veldig flinke til å legge ut rapporter, noe som er veldig bra! Og må selv innrømme att jeg ikke alltid bemerker hver rapport, med samme grunn som Thor refererer til. Men dere skal være klar over att jeg setter veldig stor pris på slike rapporter! Er helt nydelig å se unge som eldre oppdager sportsfiskets gleder, og begir seg ut på noen av livets største eventyr. Og dette ser man på gleden og alt arbeidet som legges i rapportene.

Det som gjør det så veldig artig å lese disse rapportene, er att de relativt ferske i gamet ikke er redd for å prøve nye ting. Mens jeg selv har en tendens til å havne i gamle tralter. Dette gir meg inspirasjon og masse nye ideer i en sport som man aldri blir utlært. Så om ikke du får ett svar fra de gamle forumbrukerne, så blir rapporten virkelig satt pris på!

Bruk av avkrokingsmatte kommer ikke med morsmelka! For att man skal vite att gjedda kan bli blind av å ligge på isen for lenge i mange blå, må man få muligheten til å lære dette før man blir tatt balletak på! Her har vi en liten vei å gå. Isteden for å hause opp om klubbet fisk, bruk av matte og klepp i en rapport, bør man sende en vennlig og informativ PM til trådstarter. På denne måten økes kunnskapen hos alle, og vi slipper sure oppstøt og personangrep. Men vi må være klar over att vi har forskjellig syn på vårt fiske, og respektere andres syn. Er dette på kanten av hva mange mener er god forvaltning, må man også godta att man spurt om hvorfor.

Att enkelte går bedre sammen enn andre er vel ikke ett nytt fenomen. Og derfor har vi også våre egne vennekretser utenfor forumet. Dette kommer man ikke utenom, men man bør kutte på unødvendige interne svar i rapportene til personer utenfor denne kretsen.

Alt i alt er fiskersiden en kjempegod plass for å få inspirasjon, og tilegne seg ny kunnskap. Att vi får denne "knekken" på denne tiden av året er ikke noe nytt! Dette kommer hvert eneste år!! :) Mange fiskekåte som blir sittende hjemme forran skjermen, så kom dere ut i kulda og fisk, det hjelper :D

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg forumet har har flere "gullaldre" gjennom årene, og en typisk ting som har hendt flere ganger er at nye brukere dukker opp (gjerne i flokk), er meget aktive en periode for så å uttrykke varianter av din frustrasjon. Jeg tenker at det er et slags internettforumsyndrom :D

Dette er en veldig god beskrivelse av realitetene. Jeg har frekventert noen ulike internettfora opp gjennom årene, og har observert de samme tingene der. Ting endrer seg over tid, det er rett og slett en egen dynamikk, og dette ser nesten ut til å være en slags "naturlov". Og når ting endrer seg, er det gjerne noen

som uttrykker sin frustrasjon, og begynner å klage over at alt var så mye bedre før osv. Kanskje vi bare skal la ting endre seg, uten å mase for mye med det, eller bli for bekymret?

Vi har vel alle våre preferanser når det gjelder hvordan et slik forum bør være. Vi er tross alt skrudd sammen litt forskjellig, og bra er vel det!? Hvis alle hadde foretrukket de samme tingene som meg tror jeg det ville blitt et kjedelig forum! :) Derfor bør jeg kanskje holde for meg selv hvordan jeg mener forumet bør være, uansett hvor konstruktivt et slik innspill ville bli oppfattet? Og uansett hvor stort forbedringspotensiale vi måtte ha; sammenliknet med andre fora, både når det gjelder sportsfiske og andre tema, har vi ingen ting å skamme oss over her inne. Derfor er jeg heller ikke særlig bekymret for forumets fremtid.

Et par konkrete kommentarer til slutt;

Det er ikke nødvendigvis en svakhet at det er en viss "intern" struktur. Det er bare sunt at man blir såpass kjent med hverandre at man kan senke skuldrene, og skrive litt mer rett fra levra, enn man kanskje ville gjøre i en situasjon med mennesker man ikke har noen form for sosial nærhet til. Dette gjør diskusjonene mer levende, og ikke minst friske, noe som bare er bra. Og de fleste seriøse diskusjoner har godt av å bli krydret med noen friske humoristiske kommentarer. Noen ganger bikker det litt over, og det blir mer personhets enn diskusjon, men jeg synes moderatorene er flinke til å rydde opp i dette. At nye medlemmer bruker litt tid på å arbeide seg inn i det interne miljøet er vel bare slik det er og bør være i alle sosiale miljøer? De blir jo uansett tatt bra i mot her på forumet, og mer enn det kan man vel ikke kreve!?

En liten brannfakkel er kanskje også på sin plass; fangstrapporter er i mine øyne et slags tveegget sverd. Vi er vel alle interessert i å lese om stor fisk. Lite er vel mer inspirerende skulle jeg mene! Medmindre det er en helt spesielt stor fisk, eller det er en eller annen kuriositet knyttet til fangsten, forsøker jeg likevel å unngå å kommentere slike, da kommentarer av typen "flott fangst" kanskje ikke er det som beriker forumet mest? Dessuten er det vel slik at det handler litt om å gi og å få. Og i så henseende har jo jeg kanskje mange svin på skogen, da jeg er blant de som har lagt inn færrest fangstrapporter her inne, ihvertfall i forhold til det jeg har fått av fisk. De rapportene som har omhandlet mine fisk her inne er det andre forumister som har lagt ut, knapt med min velsignelse, det skal sies! :D At jeg har vært så restriktiv handler litt om sløvhet og kokettering med at jeg ikke fikser moderne teknologi; jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg skal legge ut bilder, eller mer presist, hvorfor man ikke bare kan lime inn et JPG-bilde rett i posten! ;) Og jeg gidder sjelden å bruke energi på å skrive fangstrapport (kanskje litt selvmotsigende, da jeg vitterlig bruker mye energi på annet tøys). Men det er andre og mer dyptgripende grunner til at jeg ikke skriver fangstrapport. Den ene er at jeg ofte føler at enkelte legger ut rapport for å vise verden hvor flinke de er. Og med risiko for å bli oppfattet på samme måte, som skrytende, noe jeg for all del vil unngå, er det bedre å holde en lav profil. Den andre grunnen er at jeg mener at dersom man sier A så bør man si B. Med andre ord, skal man først offentliggjøre en fangst, synes jeg man egentlig man bør si "alt", fangststed inkludert. Hvis ikke er det egentlig bedre å holde helt kjeft om fangsten. For sånn det ofte fungerer nå får mange fangstrapporter litt preget "se-så-flink-jeg-er-a-men-jeg-vil-ikke-fortelle-deg-alt-jeg-har-gjort-eller-hvor-æda-bæda"!

Og helt til slutt, et lite råd; glem aldri at internett er en skriftlig kommunikasjonsform. Mange forumdeltagere her og andre steder synes å bruke internett som et muntlig kommunikasjonsmedium, og dette er utvilsomt en av grunnene til at ting noen ganger går litt over styr! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ganske nye her selv så jeg har ikke samme erfaringen med forumet som mange andre her inne, men jeg kan jo si litt om min erfaring av fs så langt.

Jeg synes at FS er et utrolig innholdsrikt forum, jeg følte meg velkommen her som helt ny så jeg synes nye brukere blir godt mottatt. At folk ikke legger inn fangstrapporter har nok kanskje litt med kommentarene man får hvis en fisk ikke er riktig behandlet på land osv. Jeg mener at det er helt på sin plass at man skal få beskjed om at det finnes bedre måter og behandle fisken på, men skal man komme med kritikk til en helt fersk sportsfisker så bør man nesten forklare hva som må gjøres bedre osv. Det har nok for øyeblikket litt med årstid og kjøre også.

Har også merket at det er veldig mye intern prat i intressante tråder, en veldig spennende tråd blir desverre ikke like intressant med 3 stykker som poster innlegg om helt andre ting en topic. Så småprat/internprat kan folk bli flinkere til og ta i testforum / PM.

Et forum er det brukerne som skaper - brukerne er de som legger standaren for hvordan vi vil ha det her inne, så hvis hver og enkelt bruker tenker 2 ganger før de legger ut en post og benytter helt vanlig folkeskikk i inleggene sine tror jeg mye er gjort.

Jeg har sett forum som er myyye værre en FS på veldig mange områder, intet forum er perfekt - det kommer aldri til og skje.

:D

Personlig ser jeg på FS som viktig for alle som ønsker å lære om fiske og er en av Europas beste forum. Vi må tåle at vi ikke har samme menning, jeg liker personlig " Catch and frys " om jeg kan nytte fangsten, mens andre liker C & R . Med respekt, toleranse og vannlig folkeskikk kan FS bidra til mye rekrutering innen sportsfiske.

Jeg har selv mye å dele med alle. "Dessverre " har jeg greid å skape min eget bedrift innen sportsfiske og har gjort min hobby som yrke, noe som hindrer meg ( av annonsorene) å dele mye med dere som ønsker å lære og blir ofte " uglesett". Tør ikke legge bilde av noe, da alt er selvlaget, og kan oppfattes som markedsføring.

Jeg tør å påstå at FS redaksjon tar mer hensyn til annonsorene en sine medlemer. Det har de selvfølgelig rett til.

Ellers er det mange flotte folk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så syntes jeg det er fint at denne debatten blir tatt opp.

Er enig i mye av det trådstarter mener.

Jag har selv ikke vært medlem har så lenge, men merker meg jo at fangstrapportene daler litt på vinteren. Det skyldes sikkert først og fremst at folk fisker mindre. I tillegg er det av og til litt for mye negativt i en del fangstrapporter som en del før meg har bemerket. Enten det er at du har kakka fisken, ikke kakka fisken, men behandlet den feil eller hva det nå måtte være.

Ellers så kan en årsak til litt lite fangstrapporter også være at folk føler at de må ta ørti bilder av usannsynlig høy kvalitet, gjerne med sånn og sånn objektiv, fortelle litt om det ene og det andre. Kanskje folk føler at terskelen ligger vel høyt, og da særlig for å få kommentarer fra de mest profilerte her inne, hvis ikke de har en helt fantastisk fangst å vise til da??

Ellers så syntes jeg forumet her holder et meget høyt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv mye å dele med alle. "Dessverre " har jeg greid å skape min eget bedrift innen sportsfiske og har gjort min hobby som yrke, noe som hindrer meg ( av annonsorene) å dele mye med dere som ønsker å lære og blir ofte " uglesett". Tør ikke legge bilde av noe, da alt er selvlaget, og kan oppfattes som markedsføring.

Jeg tør å påstå at FS redaksjon tar mer hensyn til annonsorene en sine medlemer. Det har de selvfølgelig rett til.

En tanke er jo at du kunne bli annonsør her du også - så kan du legge ut bilder og "markedsføre" så mye du vil :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv mye å dele med alle. "Dessverre " har jeg greid å skape min eget bedrift innen sportsfiske og har gjort min hobby som yrke, noe som hindrer meg ( av annonsorene) å dele mye med dere som ønsker å lære og blir ofte " uglesett". Tør ikke legge bilde av noe, da alt er selvlaget, og kan oppfattes som markedsføring.

Jeg tør å påstå at FS redaksjon tar mer hensyn til annonsorene en sine medlemer. Det har de selvfølgelig rett til.

Er det ikke naturlig at FS tar hensyn til de som faktisk er villige til åbetale for gildet ? For denne sida er nemlig graits for brukerne, men å drive den koster faktisk ! Og da må vel faktisk de som er villige til å legge igjen noen kroner til driften få litt igjen for dette... Andre kan jo da ikke bare komme inn å forvente å få det samme (og kanskje mer) gratis ?

At du driver for deg selv - er jo ditt valg og setter deg i en særstilling. Det er selvsagt bra at du gjør noe for oss sportsfiskere - men du tjener penger på dette... Ergo blir det feil å sammneligne deg med en helt vanlig bruker her inne

edit : Så mitt tips til deg er, bli annonsør du også - så kan du bidra ennå mer til oss, samt større mulighet til å tjene penger på det :D

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke naturlig at FS tar hensyn til de som faktisk er villige til åbetale for gildet ? For denne sida er nemlig graits for brukerne, men å drive den koster faktisk ! Og da må vel faktisk de som er villige til å legge igjen noen kroner til driften få litt igjen for dette... Andre kan jo da ikke bare komme inn å forvente å få det samme (og kanskje mer) gratis ?

At du driver for deg selv - er jo ditt valg og setter deg i en særstilling. Det er selvsagt bra at du gjør noe for oss sportsfiskere - men du tjener penger på dette... Ergo blir det feil å sammneligne deg med en helt vanlig bruker her inne

edit : Så mitt tips til deg er, bli annonsør du også - så kan du bidra ennå mer til oss, samt større mulighet til å tjene penger på det :)

Jeg er veldig klar over at det koster å drive slik og at man skal ta hensyn til de som faktisk betaler for å fremme sine egne bedrifter.

Prisen som kreves for å annonsere her er i høyeste laget for hva nyetablerte bedrifter kan betale. Under nyetablering er det snakk om å snu krona flere ganger. Til å begynne med er det snakk om å overleve og tiden vil vise om man etter hvert får " råd" til slik annonsering. I øyeblikket prioriteres det å bruke det som er til overs for å skape nye produkter ( til alles glede ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at folk er positive!

Det gamle forumet, med nye innlegg under hver kategori var mer oversiktlig.. Og det har blitt mer rotete med den nye løsningen, desverre.

Har opplevd dette mange ganger.

Man spør om noe i meite/flue/verksted-kategorien. Er det en diskusjon om støinger, Skogseidrøyer, biler og fototing ute samtidig, havner spørsmålet ditt helt nederst på siden etter en halv time. Snart er den over på side 2 og da kan du nesten gi opp håpet om svar. Den gamle løsningen ville holdt spørsmålet ditt øverst under nevnte kategori. Ikke pepper dette her, bare en tanke. Er mange flinke her inne, men enkelte venter på at "experten" skal komme og svare. Og han kommer ikke fordi det foregår en FRP-diskusjon på Testforumet...

Selv om mange alllerede har sagt "fin fisk" 13 ganger før, kommer jeg til å poste gratulasjoner i framtiden om jeg vil. Ikke noe galt i det.

Har og opplevd å legge ut rapport uten ett eneste svar. Dette gjør ikke noe for meg, da jeg legger rapp ut som informasjon, ikke skryting. Før ferien i fjor søkte jeg på forumet om fisking på Tenerife. Fant nesten ingenting, så da jeg kom hjem la jeg ut en rapport med mine erfaringer. Fikk ingen svar på den, men neste gang noen søker om fisking der får de i alle fall litt info.

Har møtt flere av forumbrukerne og må si at folk er anderledes i virkeligheten. Er lett å virke krass på nettet, men ikke alt må taes som mobbing!

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ennå evnen til å glede meg over andres fangstrapporter UTEN å mistenke rapportskriveren for å ha en skjult agenda.

Det som kunne vært gjort av dem som ønsker tilbakemelding på eksempelvist en fangstrapport er å stille spørsmål. Bare noen svært få her inne kan påberope seg egenskapen å være tankelesere.

Jeg mener også at forumet ER ikke brukerene, en stor innflytelse har siteadmins på måten de behandler folk på. De som prøver å reise noen kritiske spørsmål som er positivt ment for forumet og sidene ellers, men av en eller annen grunn faller i unåde hos admins, gidder ikke i lengden å engasjere seg. Så dør dynamikken ut etterhvert og med det også engasjementet.

Så utvikler forumet seg til å bli et "snakkeforum" med stor grad av sosialisering, man oppretter vennskap igjennom sidene, velger andre kommunikasjonskanaler og vips... så er man "ute"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fangstrapporter.

Rapportene holder høyere kvalitet enn før.

Mange flere og bedre bilder,derav kommentarer : Jeg tror jeg ser hvor du fisket henn...

Forumet har vært en berikelse for mitt fiske.

Nye fiskekompiser.

Bedre kunnskaper om de forskjellige artene. (Veien er fremdeles lang og smal.)

Fiske treff.

Bedre kunnskaper om behandling av fisk.

SKITT FISKE!

Når man ikke har frekventert forumet på 24 timer eller mer,så blir det fort 3 sider med nye innlegg eller fler å titte igjennom.

Ett enkelt surt oppstøt med en sivilisert undertone kan sendes på pm til den som poster en rapport.

Må bare først si at mitt innlegg kan oppfattes surere enn det det er. Hadde jeg kalt tråden "hva er riktig med FS", hadde nok lista blitt enda lengre. Jeg bare deler noen bekymringer.

Når det gjelder Flemms, .

1. Les retningslinjer nøye. Mye kan blir spart med litt høflighet.

2. Ikke spør om fangstplasser i tråden, men mindre bruker inviterer til det. Send heller PM, men forvent ikke svar. ALDRI fortell om fangstplasser du ser andre er, men de selv ikke har oppgitt.

3. Engasjer deg mer i fangsrapporter. Spør hvis det er ting du lurer på, men aldri hets noen for å ha drept, sluppet løs eller holdt fisk i feil grep. Hvis det er gjort feil, vær høfflig, saklig, og det holder at EN sier det. Ikke tjue. Ikke minst, husk at også du synes det var gøy å få 300 grams torsk en gang. Husk også at du kanskje prater med en tiåring uten å vite det.

4. Ikke sleng dritt av gammel vane. Det må være lov å drite seg ut, gjerne flere ganger. Folk er ikke fritt vilt fordi de står med flagget høyt og ha ivrige meninger, dumme eller ikke.

5. Ikke bruk for mye internpreik.

Så et bare til Modsa.

* Dere gjør en sykt bra jobb. Hovedgrunnen til FS' suksess er at forumet er ryddig. Spam blir fjerna, og tråder flytta. "Strenge" mods, kan de fleste andre forum lære av.

Hva kan en si.Den gang da når vi hadde 1 innlegg per uke ble at diskutert svært nøye og usakkelig ref(vaffal med røyk og badla)

Fra bare og meite etter mat fisk ,til og værd sette de minste av de minste utrolig gøy.

Har hatt en litentråd om ca det samme ,men med litt mer krass under tone.Det skal sies at for min del så virker det som tråden virker.Som trykket utløser ,er blitt mye bedre her den siste tiden.Så tusen takk..

""Når det gjelder Flemms, .

1. Les retningslinjer nøye. Mye kan blir spart med litt høflighet.""

Noe mer komentar er helt over flødig i denne saken. Der traff du spikeren på hodet. :D

Les de 5 "budene"de er esensen.Synder selv endel mot nr 5 .Den som sover synder ikke.

Dette ER en god tråd.

En hjertlig hilsen en engasjert sportsfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten brannfakkel er kanskje også på sin plass; fangstrapporter er i mine øyne et slags tveegget sverd. Vi er vel alle interessert i å lese om stor fisk. Lite er vel mer inspirerende skulle jeg mene! Medmindre det er en helt spesielt stor fisk, eller det er en eller annen kuriositet knyttet til fangsten, forsøker jeg likevel å unngå å kommentere slike, da kommentarer av typen "flott fangst" kanskje ikke er det som beriker forumet mest? Dessuten er det vel slik at det handler litt om å gi og å få. Og i så henseende har jo jeg kanskje mange svin på skogen, da jeg er blant de som har lagt inn færrest fangstrapporter her inne, ihvertfall i forhold til det jeg har fått av fisk. De rapportene som har omhandlet mine fisk her inne er det andre forumister som har lagt ut, knapt med min velsignelse, det skal sies! ;) At jeg har vært så restriktiv handler litt om sløvhet og kokettering med at jeg ikke fikser moderne teknologi; jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg skal legge ut bilder, eller mer presist, hvorfor man ikke bare kan lime inn et JPG-bilde rett i posten! :( Og jeg gidder sjelden å bruke energi på å skrive fangstrapport (kanskje litt selvmotsigende, da jeg vitterlig bruker mye energi på annet tøys). Men det er andre og mer dyptgripende grunner til at jeg ikke skriver fangstrapport. Den ene er at jeg ofte føler at enkelte legger ut rapport for å vise verden hvor flinke de er. Og med risiko for å bli oppfattet på samme måte, som skrytende, noe jeg for all del vil unngå, er det bedre å holde en lav profil. Den andre grunnen er at jeg mener at dersom man sier A så bør man si B. Med andre ord, skal man først offentliggjøre en fangst, synes jeg man egentlig man bør si "alt", fangststed inkludert. Hvis ikke er det egentlig bedre å holde helt kjeft om fangsten. For sånn det ofte fungerer nå får mange fangstrapporter litt preget "se-så-flink-jeg-er-a-men-jeg-vil-ikke-fortelle-deg-alt-jeg-har-gjort-eller-hvor-æda-bæda"!

Og helt til slutt, et lite råd; glem aldri at internett er en skriftlig kommunikasjonsform. Mange forumdeltagere her og andre steder synes å bruke internett som et muntlig kommunikasjonsmedium, og dette er utvilsomt en av grunnene til at ting noen ganger går litt over styr! ;)

Tror kanskje det virker litt omvendt, i alle fall på meg. Når profilerte medlemmer aldri legger ut fangstrapporter, så kan det fort virke litt overlegent. Som det er opp til grasrota og ta seg av fangstrapportene her inne. Men jeg skjønner jo at det må være sånn når man halvveise lever av fiske, men det er jo ekstra stas når de flinkeste gutta rapporterer litt også :D Når det er sagt, så mener jeg fangstrapportene er det som gjør dette forumet til den enorme insipirasjonskilden det er, og det er fangstrapportene som er morsomst og mest givende av det jeg leser på dette forumet. Selvsagt er det ikke slik for alle andre, noen ønsker kun å diskutere politikk, yrkesfiske eller villaks. Det er helt ok for meg, selv om jeg mange ganger lurer på grunnen til at enkelte har meldt seg inn på denne siden.

Mange gode poeng i denne tråden. Skal selv bli flinkere til ikke virke for krass i i tonen når jeg ser uvøren behandling av fisk f.eks., men jeg mener likevel det blir galt å alltid holde kjeft.

Ellers, takk for et flott forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle legge til en liten greie til. I tillegg til at det bør serveres mindre hets innimellom, skader det neppe å prøve å unngå å være for hårsår heller. Innrømme feil er ingen enkel egenskap, men kan med fordel testes innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til fangstraporter!

2x ja til fanstraporter med bilder!

3x ja til fangstraporter med bider som ikke blir etterfulgt av komentarer om at bildet skulle vært slik eller slik osv.

Hold bildekomentarene i fototrådene, og sett pris på at folk legger inn bilder i raportene, det er det som gjør dem spennende å lese.

P.S Er det mulig å få til et symbol ved innlegg som inneholder bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FS er bra - og tror du ikke jeg også har lagt om litt av fisket mitt på grunn av forumet? Jo da, har "jerket" og "meitet" etter ting jeg aldri trodde jeg skulle prøvd meg på, etter å ha blitt inspirert gjennom FS og forstått at dette kunne være både utfordrende og moro. Så takk for det, alle sammen!

Selv er jeg nokså hardhudet når det gjelder å takle kritikk, men de få rapportene jeg har skrevet har vel heller ikke blitt slaktet, så da så. Mine rapporter bringer kun mobilbilder (3,2 MP), for jeg har ikke med noe annet på tur, men ingen klager likevel. Så som rimelig fersk bruker har jeg derfor ALDRI følt meg ufint behandlet av andre brukere! :D

Antall rapporter kunne nok vært større, men å skrive om hverdagsturer i elva der man ikke får noe eller kanskje knuger til seg en smålaks eller to, nei det frister ikke. Ikke fordi at det ikke kunne interessere og i beste fall inspirere andre til å dra på tur, men en smålaks eller noen middels torsk tatt under ordinære forhold inspirerer ikke så fælt. Er jo liksom hverdagsfisket, det der.

For meg handler det om at min egen glede over turene og fiskene inspirerer meg til skriving, at jeg har en spesiell stemning eller sinnsbevegelse inne i meg å fortelle om. For oss som har en del fiskelik på samvittigheten blir man vel etter hvert litt avflatet sånn sett, men jeg kjenner utmerket godt til hvordan det er å lykkes som fersking og skjønner utmerket godt at det inspirerer til skriving. Så bare fortsett å skrive om ørreter, tangkvabbe, håkjerring og what not: jeg gleder meg over deres ektefølte glede, som nettopp utgjør essensen i enhver god rapport, for den har vi alle følt på uansett hvor erfaren eller fersk man er..!

Hadde jeg derimot fått sø eller gjedde på mine spede, Wahlmann inspirerte, knotete "jerkeforsøk" med alt for lang stang, ja da hadde det slett ikke vært noen dusinfisk for meg lenger! Da kan jeg love at en inspirert, gledesstrålende rapport hadde kommet sporenstreks uansett om gjedda bare var noen hekto! Skjønner? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja ;)

Vurderte en stund å gå gjennom årsrapporten din med lupe, men klarte å motstå fristelsen :lol:

Mvh

Arild

Syns FS sidene er kjempebra! En fin og god måte å lære seg fiske bedre på raskt tid, har fått mange lure tips når det gjelder fluefiske her inne, men etter en tid når en har kommet seg opp i fra amatør gropa så ser en at det er mange her som kan liksom alt uansett, så mitt råd til helt ferske her inne ikke ta alt for go fisk av de rådene og tipsene en får, stol litt på deg selv også...

Mvh

Speyer

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskersiden er det forumet en finner mest matnyttig informasjon uansett hvilket fiske en bedriver, men synes forumoppstillingen er blitt RÅTTEN i det siste og min aktivitet har begrenset seg betraktelig på grunn av dette, poster MYE mere på Trollingforbundets forum nå, da dette forumet har en bedre oppstilling sett fra nesetippen min. Så håper det blir en tilbakestilling til slik forumet var satt opp før.

Før leste en alle poster i en intr tråd, det gidder jeg ikke lenger. Altså jeg vil ha innleggene under hverandre og ikke listet opp i en haug.

Når det gjelder andre ting kan vel jeg og påberope meg å være ganske gammel her på forumet selv om jeg ikke er mest aktiv, uansett synes jeg at folk skal si ifra om ting.

At folk reagerer på min måte å behandle f.eks gjedde på ser jeg på som helt naturlig sett fra deres ståsted, og det må være lov å si de tingene en mener uten at noen skal begynne å grine av den grunn.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.