Gå til innhold
Fiskersiden

En solid skivebom


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Når man så skal begynne på en ny rapportkonkurranse fikk jeg en skikkelig skrivesperre, det føles som om alle fisk er skrevet om, alle vinklinger er brukt og at alle poster er SSDD. Så for å komme i gang er det bare å si: slik fisk har folk fått før, denne vinklingen er brukt før, been there done that, men denne turen og denne fisken er det ikke skrevet om. Enjoy! (og det er en kommando, ikke en forespørsel)

EN SOLID SKIVEBOM

Som en del av mitt livslange prosjekt på havmus, (noe som skal skrives noe om snart?) trengte jeg en stykk levende havmus. Ofte er jo det en smal sak å skaffe, men når det blir på bestilling er det jo alltid vanskeligere. Og vær- og flo og fjæreforholdene var ikke på det gunstigste, men men. Man får bare fisk når man har krok i vannet.

Siden den trenger å være levende, må jeg ha en vanntank med, og det er litt begrensninger på hvor mye man får på en sykkel, og da måtte jeg nesten ta båten. (Huff da, måtte han ta båten, noe så fælt altså).

Og planen var ganske enkel. Dregge opp på et sted jeg vet havmusa går forbi, og i tillegg ha en surfstang som jeg pælmer et stykke unna med. Men som de fleste enkle planer var det ikke så enkelt å gjøre.

drivepunkt_zps74d3b1b5.jpg

Litt frustrerende er det jo å plundre slik, sånn sett hadde det vært enklere å gå i land og kaste tacklene på riktig plass, men jeg koser meg sånn i "hytta" på båten at jeg ikke hadde lyst til det. Dermed måtte jeg stole litt på flaksen, og den både slo til så det holdt og var totalt fraværende.

Nattens første fisk var en ikke helt ukjent art:

hm1-ferdig_zps4771ca79.jpg

Og det gjorde den,

hm2-ferdig2_zps636be4ee.jpg

Og det gjorde de ikke.

Ni stykker kom opp og hilste på meg i løpet av natten.

Selvfølgelig er ikke en fisketur komplett uten å ha fått #%¤#&/&¤¤¤ brunsnegle, men det ble faktisk bare en av dem.

En annen morsom bifangst var denne

hm3_zps185323ed.jpg

To stykker, med vel 2-3 timer i mellom. Begge på 220 gram, kan det ha vært den samme to ganger tro???? (rent bortsett fra at den første døde av litt vel hardhendt gjenutsetting)

Ingen av fiskene hadde gjort mer enn å nappe, men like etter klokka fem kom det et skikkelig utras. Jeg kvapp til så jeg mistet kaffekoppen i fanget, og husket heldigvis at jeg hadde på 1/0 mutu light sirkel, slik at jeg bare strammet opp istedet for å gjøre tilslag. OG DET VAR TUNGT!!

Fisken i andre enden hadde aldeles ikke tenkt å komme opp, den raste ut snøre, og dunket og herjet. Jeg skulle likt å sett trynet mitt der jeg satt i skrekkblandet fryd og hadde det aldeles fortreffelig.

Krokfestet holdt og jeg vant kampen. Og opp kom en lange jeg trygt kunne konstatere var nok en ny pers.

Slik så hodet ut på fisken idet den skjønte at man er ment å dø når man får en høtt gjennom hjernen

hm6_zps6277ee65.jpg

Siden jeg fikk litt kommentarer om å rydde båten sist gang jeg la ut bilder av stor lange, får dere ikke se noen slike bilder denne gangen. (mao det ser like kaotisk ut i båten fremdeles)

Så ble det lyst og jeg var trøtt og jeg måtte bare innse at noen havmus kom det ikke til å bli på denne turen. Hemattatt.

Fisken var nok sine gode 22 kilo i det jeg løftet den ut av vannet, men etter å ha blødd båten full og spydd ut diverse fiskerester, ble dette den endelige vekten, veid på land :

hm4-ferdig_zps5342261f.jpg

hm5-ferdig_zps6aa5baed.jpg

Jeg hadde litt blandede følelser der jeg sprang inn på land med fisken og veide den og sprang ut igjen i båten med den for å ta bilde. Hvis det hadde vært noen andre i båthavna måtte det jo ha sett passe tullete ut, men samtidig hadde det vært kult om noen så den svære fisken.

Havmusprosjektet får vente til etter en langemiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.