Gå til innhold
Fiskersiden

Helt ny på dette, kroktips til lyr, bergylt og flyndrefiske


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

hva slags krokstørrelse anbefaler dere til:

1) Lyr/sei/torsk av fine størrelse 800 gram++

2) Bergylt

3) Flyndre

Tenkte å lage litt takler og leke meg litt på svaberget lørdags morgen og prøve noe nytt, dvs, kystmeiting.

På agn tenkte jeg å finne blåskjell/snegler i fjære og ta med reker, for å gjøre det enkelt.

Men størrelse på kroker har jeg ikke snøring på, har dere noen gode råd?

Og må jeg ha attractor? Kan jeg bare bruke en blank sildesluk? Eventuelt kan jeg alltids finne noe hvis det er effektivt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) 2-2/0 Ville nok kjørt attraktorer på disse fiskene

2) 6-4

3) 8-1/0 kommer litt ann på art man er ute etter, noen er store andre er små i kjeften. . 1/0 kan nok bli noe stort for majoriteten av artene. str 6-4 er en fin allround. Personlig liker jeg alltid å kjøre litt røde attraktorer da gjerne en kort slange bit, kanskje i kombinasjon med noe hvit.

Sildesluk fungerer fint som lodd så lenge den veier nok til å holde bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 : fin torsk/lyr på 800 gram????

2 : 2 - 6

3 : ca 1, spørs litt hva slags flyndrer

trenger ikke attraktorer til de artene, selvom flyndrene gjerne liker litt bling.

Ikke glem surretråd

1) Hehehe :D Jeg er fersk og har særdeles små krav. Vil helst i 2kg+ men legger listen lavt.

hva er surretråd?

1) 2-2/0 Ville nok kjørt attraktorer på disse fiskene

2) 6-4

3) 8-1/0 kommer litt ann på art man er ute etter, noen er store andre er små i kjeften. . 1/0 kan nok bli noe stort for majoriteten av artene. str 6-4 er en fin allround. Personlig liker jeg alltid å kjøre litt røde attraktorer da gjerne en kort slange bit, kanskje i kombinasjon med noe hvit.

Sildesluk fungerer fint som lodd så lenge den veier nok til å holde bunn.

hva kan det ha seg at dere har ganske forskjellige størrelser på flyndrene? Hvis 1 er det største? Skal ha ikke prøve meg på kveite ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er surretråd?

;P

Det er en tynn tynn elastisk tråd av gummi man bruker å surre rundt agnet man bruker for at det skal holde seg bedre på kroken både i kast og under vann type slik:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Havfisketilbehør/Agnstrikk/Ron-Thompson-elastisk-agnstrikk--121733-p0000053079.aspx

Din nærmeste butikk for fiskeutstyr burde ha slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ikke bra knytte agnet fast med mono?

Agntråden er elastisk og lett å knyte, mono funker dårlig er statisk og vanskelig å jobbe med..

Om du sliter med å finne agnstrikk, kan du gå i en syforetning og kjøpe tynn strikktråd (a'la reketråd)

Litt grov og langt fra like drøy, men veldig mye bedre enn mono og sytråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg skaffe meg agntråd :))

Kan jeg forvente noe gøy på stanga første gang jeg prøver å fiske med agn eller kan jeg gå en hel dag uten å få noe?? :)

Hemmeligheten bak en vellykket dag er lave forventninger :D

Over til det seriøse: Nå kjenner ikke jeg plassen(e) du tenker å fiske, men frem til man er litt erfaren og begynner å knekke kodene blir det fort noen blanketurer ja. Det forekommer etter den tid også, faktisk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du får på turene dine avhenger av hvor og når du fisker. Jeg begynte med meiting i sjøen i Mars i fjor. Jeg fikk flyndrer, lyr og småtorsk på mine første turer. Dette eskalerte mildt sagt veldig fort og det er nå dette fisket jeg bruker mest tid på.

Det første året har resultert i MANGE erfaringer. Man lærer noe nytt hele tiden! Det har vært både blanketurer og virkelige overraskelser. Om du lærer deg å lage skikkelige takler uten at det blir så mye krøll har du en stor fordel, for dette skapte mye ergrelse for meg.

Fjor sommer gikk det et par turer kun etter berggylt, ettersom jeg fant et rimelig sinnsykt sted å fiske etter det! Så det er mulig at om du får deg noen fine opplevelser eskalerer dette fisket for din del også ^_^

Nå som du har begynt (?) eller skal begynne med kystmeite kan jeg love deg at du vil få det kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tynn tynn elastisk tråd av gummi man bruker å surre rundt agnet man bruker for at det skal holde seg bedre på kroken både i kast og under vann type slik: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Havfisketilbehør/Agnstrikk/Ron-Thompson-elastisk-agnstrikk--121733-p0000053079.aspx

Din nærmeste butikk for fiskeutstyr burde ha slikt.

Personlig syns jeg Ron Thompson varianten er vel tykk til å bruke til små agn som reke ol. Jeg bestiller som regel tynnere typer fra ebay.co.uk liker også Fox sin variant med dispenser men denne er også litt i tykkeste laget til små agn

Da skal jeg skaffe meg agntråd :))

Kan jeg forvente noe gøy på stanga første gang jeg prøver å fiske med agn eller kan jeg gå en hel dag uten å få noe?? :)

Tar som regel ikke så lang tid før man tar noe spennende med små kroker og agn sypikene og bergnebb kommer ganske kjapt

Og disse er morsomme de par første gangene til de går over til å bli irriterende når man ikke rekker å nå bunn før en av de henger på.

Ps. Les om minstemål på torsk ol før du begynner... :)

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg Ron Thompson varianten er vel tykk til å bruke til små agn som reke ol. Jeg bestiller som regel tynnere typer fra ebay.co.uk liker også Fox sin variant med dispenser men denne er også litt i tykkeste laget til små agn

Tar som regel ikke så lang tid før man tar noe spennende med små kroker og agn sypikene og bergnebb kommer ganske kjapt

Og disse er morsomme de par første gangene til de går over til å bli irriterende når man ikke rekker å nå bunn før en av de henger på.

Ps. Les om minstemål på torsk ol før du begynner... :)

Lykke til;)

Minstemålet på Torsk har jeg fått med meg ;)

Har sluppet ut MANGE torsk på 35-39 cm av de som er røde. Der jeg fisker nå er det omtrent det eneste jeg får av torsk for tiden..

Har de svømt ut til større dyp disse vanlige atlanterhavs torsken?

Første turen med kystmeite ble ikke mislykket, bortsett fra at jeg mistet 2 tackler. Var ikke på verdens beste sted og hadde for svakt lodd, drev inn mot land og mistet pga det.

MEN, jeg fikk en blåstål på ca 24 cm, og det er en ganske stor en av den arten? Var en utrolig flott fisk som gikk tilbake i havet. Hadde jeg hatt på følelsen at jeg kunne få 3-4 stykker hadde jeg tatt vare på den, elsker fiskesuppe med kraften fra disse fiskene :D:D

Ellers fikk jeg 2 lyr på 1,7 kg per stykk, 59 centimeter lange, som er pers for meg :)

lyren var ikke på meiting, vanlig sluk med enkeltkrok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro lesning for en som vurderer å starte opp med kystmeite! Stå på, og kom gjerne med rapporter! :)

Ja skal definitivt komme med rapporter etterhvert :)

Neste spørsmålet mitt er hva jeg skal agne med. Hadde ikke mye suksess med powerbait sine meitemakk etterligninger. Blåstålen fikk jeg på et stykke med lyr. Agnet med sei i dag, båte bunnmeite og på dupp, uten napp. Det kan ha vært stedet som var problemet og ikke agnet..

Er det makrell, sild, brisling og reke jeg må bruke eller kan GULP og powerbait fungere?? Tenker på etterligning av børstemark på dupp for ørreten? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker for tips :)

Tror jeg også trenger råd hva angår lodd, med bunnmeiting.

Må jeg opp i lodd på 60 gram omtrent for å få den til å ligge stille? Prøvde med varierende hell med lodd på 20-40 gram og det fungerte ikke spesielt bra synes jeg, skulle ikke mye strøm til før den vandret avgårde :P

Tja godt spørsmål ;) kommer ann på strømm forholdene vell men også på typen lodd du bruker. vet ikke om du får surf bly så smått men en form for gripe bly burde i alle fall finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har med hell brukt to dråpelodd på 40 gram hver (80 gram tilsammen). Det funker til den billigste haspelstangen min, for den er så vanvittig stiv, selv om den har kastevekt fra 20-50 gram føles det ut som 40-100 gram hadde vært mer riktig.



Hva du får på turene dine avhenger av hvor og når du fisker. Jeg begynte med meiting i sjøen i Mars i fjor. Jeg fikk flyndrer, lyr og småtorsk på mine første turer. Dette eskalerte mildt sagt veldig fort og det er nå dette fisket jeg bruker mest tid på.

Det første året har resultert i MANGE erfaringer. Man lærer noe nytt hele tiden! Det har vært både blanketurer og virkelige overraskelser. Om du lærer deg å lage skikkelige takler uten at det blir så mye krøll har du en stor fordel, for dette skapte mye ergrelse for meg.

Fjor sommer gikk det et par turer kun etter berggylt, ettersom jeg fant et rimelig sinnsykt sted å fiske etter det! Så det er mulig at om du får deg noen fine opplevelser eskalerer dette fisket for din del også ^_^

Nå som du har begynt (?) eller skal begynne med kystmeite kan jeg love deg at du vil få det kjekt!

Å lage takler sliter jeg litt med ja :)


Men har iallefall klart å mestre en enkel paternoster, og har fått endel torsk og 3 blåstål til nå på disse. Hadde også en lyr.


Det er utrolig morsomt å bare vente og kjenne på nappene, mye gøyere enn slukdenging faktisk :)

Takker alle for gode råd i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.