Gå til innhold
Fiskersiden

Død håkjerring flyter ved mortavika


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Ja jeg er også enig i at det stort sett ikke er noe problem med å gjenutsette fanget fisk. Synes bare vi ikke skal avfeie at mange synes dette er uetisk og forkastelig, det kan slå tilbake.

Ja, jeg lovte å ikke uttale meg igjen i tråden . Jeg vet det , men det gjald saken. Deler flere poenger med deg Daggad, men her må jeg bare minne deg om at vi er pålagt , og av hensyn til minste mål om å slipe ut fisk som vi catcher og som er under målet. Bruker selv mange timer - dager i året til formålet og med unger - foreldre under fiskekursene mine og for å spre etikk med fangst blant flest mulig . Ungene lærer rask , de eldste tar det litt tid med... Bare til info :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er også enig i at det stort sett ikke er noe problem med å gjenutsette fanget fisk. Synes bare vi ikke skal avfeie at mange synes dette er uetisk og forkastelig, det kan slå tilbake.

Er vel ikke så mye avfeing det er snakk om, men mer å argumentere for sitt syn, og det er jo det en diskusjon, eller meningsutveksling handler om.

Det jeg reagerer på er "moral/etikk"-kortet som blir brukt. Sjøl er jeg både fisker og jeger. Jeg driver med høsting og jeg praktiserer C/R.

Jeg har for lengst insett at både mine jakt og fiske-aktiviteter utsetter dyr og fisk for lidelser. Veganere vil si totalt unødvendige lidelser.

I min utførelse av begge aktiviteter prøver jeg så langt det lar seg gjøre å begrense disse, men jeg innser at så lenge jeg velger å utføre dem vil det påføre dyr lidelse i et visst omfang.

La oss ta jakt. En aktiv jeger som påstår at han/hun aldri har påført dyr lidelse, er enten en dårlig jeger, eller så lyver vedkommende. Argumentet om at "målet helliger middelet" altså at så lenge dyret blir mat er det greit, er ikke noe godt argument i min bok.

For som sagt, så lenge du er en aktiv, dyktig jeger, har man oplevd skadeskyting og sansynligvis tap av vilt.

Dette er en rissiko man løper ved den aktiviteteten.

Har man så høye moralske krav som enkelte forfekter her så må man legge børrsa på hylla.

Da er det ikke i mine øyne nok at man hadde et ønske om å spise den rypa eller røya eller hjorten man aldri fant.

M.a.o, har man valgt jakt/fiske/fangst som hobby (for det er det det er i dagens samfunn) må man ha baller nok til å innse at man påfører en del liv lidelse.

I den konteksten synes jeg det blir patetisk å velge seg en vei der man "står fjellstøtt" på sin egen moral som utøvende jeger/fisker og fordømmer andre som velger en annen vei.

Hadde det komt en veganer på banen i denne diskusjonen skulle jeg ha respektert argumentene, for di om jeg ikke var enig, men så langt har jeg ikke sett noen :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greia med moral og etikk jeg og reagerer på. En veganer kan trygt mene hva han/hun vil uten at vi kan sette ham/henne fast på noe. Resten av oss som bedriver jakt, fiske eller spiser animalske proteiner må se i øynene at vår atferd kan påføre andre skapninger ubehag eller lidelse.

Når jeg drar ut for å fiske er målet mitt å få en fisk til å bite på en krok og deretter sveive den inn. Dette påfører fisken stress og ubehag. Dette vet jeg å gjør det allikevel.

Det å fange andre dyrearter å spise dem er noe vi alltid har gjort. Forskjellen på før og nå er bare at vi ikke trenger å fange fisk for å overleve. Vi kan derfor tillate oss å slippe ut fisk som vi ikke behøver. Vi kan også velge å slippe ut fisk som er overfisket for å bevare bestanden for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Veganere vil si totalt unødvendige lidelser.

. Jeg stammer selv og er vokst opp med 1 jeger - fisker famile . Lærte å slakte dyr så pass ung som ved 5 års alderen , alltid med respekt for dyret. Fikk min 1. børse av fatteren som 13 åring...Jeg har hatt 1 god del runder med veganer ( som jeg respekterer, tolererer og ikke minst aksepterer) Det de hater mest å høre - lese fra meg og når de angriper at jeg liker å fange maten min selv , og ikke minst , fortsatt har min urinnstinkt i behold og liker , trenger og spiser animalske proteiner , er . " Dyrene jeg spiser kjøt i fra dritter i maten din ( bokstavelig talt) :) Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "liten" digresjon: Undervannsfilm av levende Kvastfinnefisk på Discovery World NÅ! "Havdypets dinosaurer / dinosaurs of the deep" - KULT!!

Får aldri nok av ROV-filmopptak fra dypet! :D

Fascinerende skapninger, flere skolest lignende fisk, samt noe som var skremmende likt blåkjeft, men ikke minst selveste kvastfinnefisken!

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler debatten rundt dette har blitt noe vid. Meningen med mine innlegg var og stille spørmål rundt håkjerring fiske. Ikke C&R generelt, veganer debatten eller om det er riktig og galt og drepe dyr generelt.

Det er tross alt postet under " Død håkjerring flyter ved mortavika". Meningen var og diskutere moralen ved og drive sportsfiske på 400 år gamle dyr. I lys av det som kommer frem tidligere i tråden, at dette dessverre var Alvestad sin hai.

Som sagt tidligere så er jeg ikke imot at folk bedriver C&R, selv om jeg ikke gjør det selv. Men jeg mener at noen arter bør man styre unna, selv om det ikke er ulovlig.

Jeg er mer en villig til og diskutere moralen ved min egen jakt og fiske, men da gjerne i en annen tråd. Men jeg mener helt klart at og sette livet til en slik skapning som håkjerring i fare når motivet utelukkende er sport og prestisje ikke henger på greip. Og hvis noen synes det er patetisk at andre fiskere/jegere reagerer på denne saken, synes jeg det er veldig trist. Skal vi liksom bare holde kjeft fordi vi driver ordinær jakt?

Essensen av det jeg mener er at: Håkjerring en skaping vi vet veldig lite om, og som blir forferdelig gammel, om ikke opp mot 600 år. Må dere akkurat gå etter denne haien, når motivet er sportslig ambisjon. Og en velykket tilbakeføring ikke vil være garantert. Hele fiskebanker blir bygget opp og bygget ned igjen ti ganger iløpet av en håkjerrings liv. Nasjoner oppstår og går under mens kjerringen lever videre. Og da velge og sette dette dyret i fare uten det jeg mener er skjeldig god grunn er noe som må opp til debatt. Og jeg setter spørsmåls tegn ved moralen til en sportsfikser som går for en slik satsning.

PS! Fint om vi kan konsentrere resten av debatten rundt, det tråden handler om.




Endret av Jacco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg brakte inn jakt i diskusjonen var for å ilustrere at det du oppfatter som moralsk og umoral er høyst subjektivt.

Det jeg synes er patetisk er at du fremstiller deg selv som mere moralsk enn de som velger å fiske Håkjærring.

Jeg ville fulgt min moralske ledestjerne og latt være å fiske Håkjærring om jeg var deg. Men voksenopplæring i moral hadde jeg vert forsiktig med.

Selv tenker jeg også at man skal skal holde tunga rett i munnen når det gjelder forvaltning av slike dyr. Så høy alder tyder på lav reproduksjon og dermed stammer som fortere påvirkes negativt av beskattning.

Det sentimentale aspektet ved at enkelte individ svømmte rundt for tre hundre år siden er spennende, men har i mine øyne lite i denne debatten å gjøre.

Forskning før føleri rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå hvor du synes andre mennesker er patetisk fordi de tar et standpunkt på hva en mener er riktig og galt.

Er ikke mennesket jeg synes er patetisk. Det er det å forfekte at man selv står over andre moralsk sett som får et litt komisk skjær, i og med at holdningen er så opplagt subjektiv.

Men du som etterlyser at man holder seg til saken; den diskusjonen har definnitivt ikke noe med saken å gjøre....

Jeg har ingen problemer med at folk argumenterer mot Håkjærringfiske, det finnes mange sakelige argumenter mot det, men umoral er ikke ett av dem.

Ikke ta det personlig, du er sikkert en strålende fyr, med gode intensjoner og meninger, jeg synes som sagt bare at moralpreken ikke hører hjemme her.

Nå skal jeg grille moralsk høyverdig makrell og drikke umoralsk hvitvin..

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Ble litt overrasket da Jeremy Wade ikke kjente til steinbiten. Enda en ting jeg undres litt over, uten at jeg har noen form for peiling selv, er at det gjentatte ganger blir påstått at man kjenner til svært lite om grønnlandshaien, men det er jo en fisk som har bli fisket kommersielt, altså man har sett den før. Er det ikke snart blitt forsket såpass mye rundt dette dyret at man har lært noe om dets liv og oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en ting jeg undres litt over, uten at jeg har noen form for peiling selv, er at det gjentatte ganger blir påstått at man kjenner til svært lite om grønnlandshaien

Det er forsket på håkjerring, sågar er det forsket på parasittene som den ofte har i ett eller begge øyne. Dessuten ligger det mye informasjon i form av tekst og film på nettet (som flere her har linket til) Vi vet at den reproduseres langsomt, og vi vet at et utryddings-fiske raskt virker inn på bestanden. Den er altså meget sårbar dersom det igangsettes et fiske på den. Grunnen til at håkjerring ikke har stor prioritet innen dagens forskning (sammenlignet med sild, makrell, torsk m.f), handler først og fremst om at håkjerring ikke er en kommersielt interessant art - og at fiskeaktiviteten derfor ikke utgjør noen trussel for arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at selv om man ikke kan utelukke at i noen tilfeller kan dessverre sportsfiske på slike haier føre til skader/død, er det over tid nå såpass ettertrykkelig vist at dette er fisker som ved riktig behandling skal kunne både fiskes-og merkes- at jeg mener at slikt fiske kan forsvares.

Forstår ikke helt det store oppstyret i denne tråden. Vi som fisker vet at vi påfører fisken ubehag, og vi vet at utkastet fisk gjerne blir merket for livet eller får en tidlig død. Jeg fisker kun for å nyttiggjøre meg fangsten (og tar da gjerne en fotoseanse av fangsten og ulike arter), men det er ikke å unngå at småfisk som kastes ut igjen kan bli påført skade eller dø. Når det gjelder rusefiske er jo denne problemstillingen fraværende da alt utkast (99%) er i live og uten skade. Fisker man med stang, så er jo denne rigget med kroker som skal feste seg godt i fisken (altså ubehagelig, skadelig og potensielt dødelig). Til tross for disse kjensgjerningene lever jeg godt med å være fritidsfisker. Jeg regner med at de som driver c&r har en hensikt med det de driver med og at de tar høyde for at redskap og fangstteknikk utgjør en helserisiko for fisken. Håkjerringbestanden blir ikke utryddet av at noen har glede av å hale enkelte eksemplarer opp til overflaten for så å slippe dem fri - og kanskje stryker det med et par individ pr. år. Som nevnt: For fisken utgjør dette en risiko som c&r-fiskerne er (eller bør være) klar over. Om c&r-fisket er moralsk eller etisk riktig er noe den enkelte må ta stilling til, men så lenge noe ikke er lovstridig bør vi respektere at vi har ulike motiv og behov når det gjelder fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.