Gå til innhold
Fiskersiden

Dødt forum


Recommended Posts

3 hours ago, fiskebaronen said:

Eg er ikkje den mest ivrige brukeren her inne, men har vore med i veldig mange år. Kvifor er forumet dødt? Er jo knapt nye poster, og når ein spør om ting for folk sjelden svar. Er folk på andre forum? 

Moderatorene har mer eller mindre pensjonert seg, og er ikke aktive selv. Ikke for å være i overkant kritisk men det er fakta. De har heller ikke latt noen ny generasjon moderatorer ta over, men det er nok uansett alt for sent.

Forumet er også utdatert, mangler god oversikt over aktivitet osv. Og det er skalert for en mye større brukermasse enn hva fiskersiden faktisk har, for mange subforum osv inklusive forum som ikke har vert i bruk på mange år. Kombinasjonen av dårlig oversikt og et spredd forum med liten brukermasse gjør det lite intressant å være innom.

Og etter hvert som aktiviteten dør ut så blir det igjen mindre og mindre intressant å besøke forumet, de nye brukerene blir ikke værende og de gamle slutter å besøke.

Fiskersiden er slik sett i en dødsspiral som har kommet ganske så langt.

Forum er også en døende arena i seg selv, og mer og mer av aktiviteten skjer på insta, snap, facebookgrupper og reddit. Så det er nok for sent til at det kan gjenoppstå fra de døde.

Det som finnes av verdi (og det finnes verdi her) er gull man kanskje finner i gamle tråder, helst gjennom google-søk. Og heldigvis holder Skittfiske siden gående, det koster dem nok veldig lite å gjøre det mtp lav trafikk.

Det kommer nok også til å ta seg opp litt mer når vår og sommersesongen drar seg i gang, fra april og utover vil vi nok se litt mer aktivitet. Men så dør det igjen utover høsten.

Mtp andre forum kan du sjekke Fluefiskesiden og Fjellforum. Fjellforum er min favoritt.

Jeg er fremdeles innom av og til, stort sett bare for å se om det er noe som dukker opp under aktivitet men det er lite av intresse. Men mens jeg kribler etter å komme i gang med sesongen må jeg jo finne på noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt ny fiske-entusiast har dette forumet vært en gullgruve. Jeg har rett og slett lært helt enormt mye av å lese igjennom gamle poster. Dessverre mangler mye bilder, fordi innleggene er så gamle. 

Må virkelig si jeg håper at noen har lyst å bruke litt tid på å få det opp å gå, for det er nok ikke SÅ store endringer som skal til for å få en positiv spiral ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ChiliBonden said:

Som helt ny fiske-entusiast har dette forumet vært en gullgruve. Jeg har rett og slett lært helt enormt mye av å lese igjennom gamle poster. Dessverre mangler mye bilder, fordi innleggene er så gamle. 

Må virkelig si jeg håper at noen har lyst å bruke litt tid på å få det opp å gå, for det er nok ikke SÅ store endringer som skal til for å få en positiv spiral ? 

Det skal ikke så alt for mye til for å oppnå en positiv spiral, men jeg ville ikke ha håpt på noe mer enn en mildt positiv en. Men hvis du klarer å få til en økning i brukermasse så vil du få en positiv spiral pga økt brukermasse og aktivitet som gjør forumet mer intressant.

 

Men det er kanskje også lettere å bygge noe nytt enn å bygge opp igjen noe som er forlatt. Selv tenker jeg ikke så mye på det, det finnes mye annet bra mtp diskusjon om fiske. Som feks reddit.com/r/fishingforbeginners eller reddit.com/r/troutfishing eller reddit.com/r/fishing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.2.2024 at 15.33, erik skrev:

I morgen holder det å ta et bilde ut av vinduet for det TT..... (Været som varmer opp til isfiskekonkurransen Napp Bunnefjordfestival til helgen).

Ble det egentlig noe av den konkurransen? Kombinasjonen av mildvær og hard vind er jo ingen reser for sjøisen … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

vanskelig å vite hvordan vi skal klare å få forumet ut av dødsspiralen, men for oss som styrer klar av sosiale medier er det fint å se at noen prøver ihvertfall. Selv om jeg deltar i diskusjoner er jeg dårlig på å skrive rapporter fra eget fiske, noe som skyldes en kombinasjon av latskap, at jeg er litt introvert og privat, og frykten for tyveri av bilder på internett...

og apropos ditt bilde i pisseregn Erik; en påminnelse om at jeg har blitt mye mer værsyk som fisker. Da jeg var yngre ga jeg blaffen i været, og dro ut uansett. Nå skal det langt mindre til før jeg avlyser. Dørstokkmila blir stadig lengre... et annet interessant diskusjonstema relatert til ditt bilde er også fiskeelektronikk og vær. Naturligvis er alt fiskeutstyr som ikke tåler vann meningsløst. Samtidig er det en fysisk kjensgjerning at strøm og fuktighet går dårlig sammen. Mitt spørsmål er derfor om du har opplevd at elektronikken har sviktet i regn, eller er moderne ekkolodd såpass bra at de fungerer uansett. Jeg har stort sett gode erfaringer, men har også opplevd at ekkolodd/kartplotter kan svikte i ekstremt regn, men muligens det ikke skyldes regnet spesifikt, men heller at elektronikken er dårlig koblet opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, piscator said:

og apropos ditt bilde i pisseregn Erik; en påminnelse om at jeg har blitt mye mer værsyk som fisker. Da jeg var yngre ga jeg blaffen i været, og dro ut uansett. Nå skal det langt mindre til før jeg avlyser. Dørstokkmila blir stadig lengre...

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær. :)

Og spøk til side så har jeg brukt lattelig mye penger på klær som fungerer i alt slags vær, men det finnes mer enn nok av gode plagg som holder deg varm og komfortabel hele dagen lang, selv i drittvær.

For min del overvinnes dørstokkmila med bedre utstyr, jeg blir mer pinglete, men utstyret blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke stygt vær, bare stygge klær.

Jeg merker også at det skal mindre til før jeg velger andre aktiviteter. Nå er det helt uaktuelt å sitte i en buss som rister i vindkastene og bøttes ned og glede meg til jeg kommer frem.

Bedre klær hjelper, strandtelt og primus hjelper enda mer, men det som funker best for meg er å legge lista lavere. Heller fiske små tullefisk enn å drømme om å fiske ordentlige greier. Og så legge de seriøse turene til de dagene været nærmer seg komfortsone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, piscator skrev:

 

og apropos ditt bilde i pisseregn Erik; en påminnelse om at jeg har blitt mye mer værsyk som fisker. Da jeg var yngre ga jeg blaffen i været, og dro ut uansett. Nå skal det langt mindre til før jeg avlyser. Dørstokkmila blir stadig lengre... et annet interessant diskusjonstema relatert til ditt bilde er også fiskeelektronikk og vær. Naturligvis er alt fiskeutstyr som ikke tåler vann meningsløst. Samtidig er det en fysisk kjensgjerning at strøm og fuktighet går dårlig sammen. Mitt spørsmål er derfor om du har opplevd at elektronikken har sviktet i regn, eller er moderne ekkolodd såpass bra at de fungerer uansett. Jeg har stort sett gode erfaringer, men har også opplevd at ekkolodd/kartplotter kan svikte i ekstremt regn, men muligens det ikke skyldes regnet spesifikt, men heller at elektronikken er dårlig koblet opp?

Så lenge vi snakker om nogen lunde moderne elektronikk så har jeg aldri hatt problemer med fukt. Går vi 10-15 år tilbake i tid så var historien noe helt annet. Jeg har borret hull i bunnen av enheter så vannet skulle renne like fort ut som det rant inn i de…. De fleste enheter i dag er tilnærmet tette, mange tåler å være nedsenket i vann i timesvis.

Diverse koblinger og gjennomføringer gir oftere problemer enn selve enheten. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ølgylt said:

Det finnes ikke stygt vær, bare stygge klær.

image.thumb.png.0a69d766032e70b1eb1c54a2987833b8.png

 

Mitt nye favorittplagg til drittværet.. En anorakk som går helt ned til under knærne, med integrert sittepute og vannsøyle på 30000mm...

 

Fantastisk plagg hvis man skal stå ute å fiske hele dagen i kaldt og surt vær, men ser ikke ut i måneskinn.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, erik skrev:

Så lenge vi snakker om nogen lunde moderne elektronikk så har jeg aldri hatt problemer med fukt. Går vi 10-15 år tilbake i tid så var historien noe helt annet. Jeg har borret hull i bunnen av enheter så vannet skulle renne like fort ut som det rant inn i de…. De fleste enheter i dag er tilnærmet tette, mange tåler å være nedsenket i vann i timesvis.

Diverse koblinger og gjennomføringer gir oftere problemer enn selve enheten. 

takk, da har det nok vært dårlig kontakt, og ikke selve enhetene, som har gjort at jeg har hatt problemer de par gangene jeg har opplevd dette. Et lite hjertesukk; selv om jeg vet at ekkolodd og kartplottere ikke drar så mye strøm, hvorfor utstyrer mange produsenter selv dyre enheter med så "pinglete" strømtilførsler? For meg fremstår dette som det svakeste leddet, og der det er størst risiko for at noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gabriel skrev:

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær. :)

Og spøk til side så har jeg brukt lattelig mye penger på klær som fungerer i alt slags vær, men det finnes mer enn nok av gode plagg som holder deg varm og komfortabel hele dagen lang, selv i drittvær.

For min del overvinnes dørstokkmila med bedre utstyr, jeg blir mer pinglete, men utstyret blir bedre.

jo da, både utstyr og klær blir bedre, men selv blir man mer pinglete. Og det siste veier ofte tyngst...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, piscator skrev:

jo da, både utstyr og klær blir bedre, men selv blir man mer pinglete. Og det siste veier ofte tyngst...!

Heldigvis er godvær ofte godt fiskevær i mange sammenhenger. Til vårfisket etter sjøørret tar jeg gjerne sol som varmer opp vannet i grunne bukter. Og sol kan sette i gang klekkinger mv skog og fjell. Det er egentlig bare til harvefiske på høsten jeg dropper å dra ut om været er for fint. Det trenger ikke å bøtte ned med regn, men det bør være litt vind. Min beste harvetur i Nordmarka var dog på en kveld med skikkelig drittvær, med kraftig vind og tungt regn fra alle kanter. I tillegg må det gjerne regne en del for at vannføringen i den lokale laksebekken her i byen skal stige til et interessant nivå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

takk, da har det nok vært dårlig kontakt, og ikke selve enhetene, som har gjort at jeg har hatt problemer de par gangene jeg har opplevd dette. Et lite hjertesukk; selv om jeg vet at ekkolodd og kartplottere ikke drar så mye strøm, hvorfor utstyrer mange produsenter selv dyre enheter med så "pinglete" strømtilførsler? For meg fremstår dette som det svakeste leddet, og der det er størst risiko for at noe går galt.

For å spare penger (for seg selv). Helt enig med deg i at det hadde vært bedre om de gikk opp i dimensjon, om ikke annet fordi det gjør spleising videre mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, erik skrev:

For å spare penger (for seg selv). Helt enig med deg i at det hadde vært bedre om de gikk opp i dimensjon, om ikke annet fordi det gjør spleising videre mye enklere.

ja det er opplagt for å spare penger, men er jo egentlig bare dumt. En strømkabel koster ikke mange kronene sammenliknet med all den avanserte elektronikken og grafikkortene på innsiden av enheten. Det er som da vi oppdaget at båter beregnet for bruk i saltvann, og som kostet hundretusenvis av kroner, ikke hadde motorfester i syrefast stål. De rustet i filler i løpet av kort tid. Og det kostet flesk å erstatte motorfestene med noe som holdt mål... snakk om å spare seg til fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/18/2024 at 11:52 PM, fiskebaronen said:

Eg er ikkje den mest ivrige brukeren her inne, men har vore med i veldig mange år. Kvifor er forumet dødt? Er jo knapt nye poster, og når ein spør om ting for folk sjelden svar. Er folk på andre forum? 

Fjesbok har tatt over - for dem av oss som ikke har ordentlige knapper på mobiltelefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et bedrivts eid forum, så ikke helt markedsmessig nøytralt. Men jeg opplever det som nøytralt - her er lite eller ingen moderasjon.

Så jeg konkluderer med - tross det - at dette i praksis er et nøytralt forum - uten nevneverdig markedsføring og/eller hvor noen prøver å styre meninger eller konklusjoner.

Og hvis noen gjør det, så kan man allikevel uttrykke sin mening uten forbehold - uten å bli utvist eller retusjert.

Det setter ihvertfall jeg pris på !, og min mobiltelefon har liten skjerm og store knapper... den brukes til nødvendige samtaler eller tekstmeldinger.

Endret av Slosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2024 at 2:11 AM, Gabriel said:

Mitt nye favorittplagg til drittværet.. En anorakk som går helt ned til under knærne

Høres ut som mitt favritt arbeids forkle - eller kittel om du vil. Må være åpen da - det der ser litt klaustrofobisk ut.

- tvagstrøye for hjortejegere ...

Endret av Slosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2024 at 8:05 PM, Slosprøyt said:

Høres ut som mitt favritt arbeids forkle - eller kittel om du vil. Må være åpen da - det der ser litt klaustrofobisk ut.

- tvagstrøye for hjortejegere ...

Nja, hadde 4 timer i en liten jolle i dag med lufttemperatur på 4c, konstant vind, litt regn, masse bølger og fiske og jeg var dønn komfortabel hele tiden. :)Jeg er rett og slett superfornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.