Gå til innhold
Fiskersiden

Polariserende briller - genialt eller bare kjekt å ha?


ko-stens
 Share

Recommended Posts

Har fattet litt mer interesse for elvefiske igjen, og da jeg har lyst å prøve meg litt mer på laksefiske, er det litt av hvert å oppgradere. Polariserende solbriller er en av tingene kanskje.

Jeg har polariserende solbriller, men det funker jo fryktelig dårlig når jeg fra før er brillebruker. Dessuten tror jeg ikke de er bra uansett. Fikk dem et eller annet sted en gang. Med andre ord vurderer jeg å skaffe meg polariserende solbriller med styrke, justering for hornhinneskjevhet, samt at de er progressive! Dette koster selvsagt ei skjorte eller sju, så det er greit å høre litt om hva erfaringene er med polariserende briller.

Noen sier det er geniale greier, mens andre sier det ikke er noe vits å drive med. Hva mener dere? Er det verdt å investere kanskje fire, fem tusen spenn i slike briller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er et litt vanskeligere valg med en slik pris enn for oss som klarer oss med briller til 500kr. Har du prøvd slike polariserende clip-on's som festes på dine vanlige briller?

Selv føler jeg meg blind og hjelpesløs uten! Har måttet lide meg gjennom et par turer der feil sekk ble kastet i bilen. Selvfølgelig stor hjelp til å fastslå hvor fisken står, men gjør det også mulig å oppdage følgefisk, fisk som viser siden og urolig fisk som skifter standplass flere ganger. Sistnevnte oppførsel indikerer nyankommet fisk i hølen eller fisk som er på vei å bevege seg opp elva. Da er det bare å tømme kaffekoppen og hoppe i elva :)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige polariserende solbriller er verdiløse og jeg mener at de brillene jeg nettopp skiftet ut tapte seg i løpet av tiden jeg hadde dem. De nye er som å ha en ekstra sans når man er ute å fisker...

 

Henger meg på ideen om clip on briller så får du vurdere om det er verdt å investere flere høvdinger etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvis du bruker briller, så anbefaler jeg å kjøpe solbriller fra polaroid av typen "fit over". Dvs at du kan ha solbrillene utenpå dine vanlige briller. Jeg har god erfaring med denne typen fra polaroid.  Legger ved en random link av den typen briller jeg mener:

https://www.sunglassesshop.no/polaroid/p8901j/sort-gummi-9ca-polariserte/45352 

Koster da betydelig mindre enn å bestille polariserende briller m/styrke gjennom optiker. 

Har gitt ca 400 kr for solbrillene jeg har fra polaroid mener jeg. Har holdt i flere år nå. 

 

 

Endret av Sesam
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode briller er for meg nesten det viktigste fiskeutsyret jeg har . Bruker de hele dagen når jeg fisker med flue.

Her kommer da kvalitet inn, noen billige plastbriller har litt skjev vridning og jeg har opplevd å bli litt "sjøsyk" i være med mye makrellskyer

Så har du råd så kjøp glass med alle tilpasninger du kan få . Kompis som bruker briller til daglig kan ikke få rost sine godt nok. Kjøper du Fotokromatiske også så blir de mørkere når det er sol også så da kan du slippe unna med ett par

Forøvrig kommer du til å bruke dem til all bilkjøring i dagslys også så det er en grei investering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sesam skrev:

Hei. Hvis du bruker briller, så anbefaler jeg å kjøpe solbriller fra polaroid av typen "fit over". Dvs at du kan ha solbrillene utenpå dine vanlige briller. Jeg har god erfaring med denne typen fra polaroid.  Legger ved en random link av den typen briller jeg mener:

https://www.sunglassesshop.no/polaroid/p8901j/sort-gummi-9ca-polariserte/45352 

Koster da betydelig mindre enn å bestille polariserende briller m/styrke gjennom optiker. 

Har gitt ca 400 kr for solbrillene jeg har fra polaroid mener jeg. Har holdt i flere år nå. 

 

 

Denne så veldig interessant ut, og jammen har jeg ikke bestilt meg en slik... Greit å prøve. Bestilt fra Smartbuyglasses.com. Kostet 420,- inkl. frakt. Får håpe de passer!

 

Takker ellers for gode svar. Da betyr visst slike briller litt mer enn jeg trodde.

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Den 7.8.2016 at 21.26, Aurejeger skrev:

Mulig du har sett den før, men her er en filmsnutt jeg filma oppi elva der jeg bor med og uten polaroid briller foran kamera linsa.

Som du ser en forskjellen vesentlig.

 

Dem var helt rå å kule i design også ,)

Hva er prisen å hvor får man kjøpt dem ? 

Takk for eling av video :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Titanic skrev:

Bruker personlig ikke polaroidbriller i elva. Kanskje fordi jeg fisker i en stor elv, og vil bli overrasket når fisken tar. :)

Hele poenget er jo å se fisken da å gjøre kast mot der fisken står. Det er jo som å ha på seg røntgen briller. Jeg har aldri brukt det så jeg vet lite om det. Men var på Torshov sport og fiske i sta. Dem har flere kule briller fra 200-2500kr + å den demonstrasjonen jeg fikk var helt rå. Bare se på videoen til @Aurejeger så ser du jo hvor effektive dem er.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må selvfølgelig gjøre som de vil :)

Men det faktum at jeg har vært en langt over gjennomsnittlig aktiv sportsfisker i ca 30 år og jeg ville aldri finne på å fiske uten sier noe om erfaring over tid og hvor god nytte fiskeren har av å kunne se hva som foregår under vannflata.

Ikke bare hvor fisken står men også grunner, høler og følgefisk.

Jeg anbefaler ikke noe jeg ikke har testet selv og er meget fornøyd med.

Utover det å se hva som foregår under vannflata hadde jeg faktisk mest sannsynlig hatt store øyeskader om jeg ikke hadde brukt fiskebriller.

Wobblere med 3 treblekroker, sluker og fluer har ved flere anledninger funnet sin vei til mitt ansikt og øyne enten via min fiskestang eller andres.

Øyne har man bare 2 av og jeg er ihvertfall veldig avhengig av mine, som om jeg kan beskytte de mot skadelige uv stråler og fiskekroker er det er rimelig pris å betale synes jeg.

Jeg har testet både billige briller og dyre briller, og du kommer langt med en 500 lapp er min efaring.

Jeg har fått tak i en uv 400 tester og briller til 25.-kr på ebay har akkurat samme filtrering av uv 400 som et par briller til 1000.- kr.

Dvs. jeg merker ingen forskjell på sikten ned i vannet.

Kvalitet skal ikke jeg uttale meg om grunnet at jeg ikke har brukt de over tid. Bare noen måneder.

Jeg er med dette ikke ute etter å starte en diskusjon om hva som er best.

Mitt mål er kun å anbefale noe som kan hjelpe andre, ikke  noe mer enn det.

 

Kort sagt kan jeg ikke finne noen negative sider med å bruke polaroid briller når jeg fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte vel egentlig først å teste ut skikkelig under fiske med bruk av polariserende briller for vel 3 år siden. Nå er de fast inventar i fiskesekken min og har dem alltid med meg.
Bruker dem alltid under fiske på dagtid, med mindre været gjør sitt til at man ikke ser noe særlig uansett.. Nesten like viktig som hodelykt på natten.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kim Rasmussen skrev:

Begynte vel egentlig først å teste ut skikkelig under fiske med bruk av polariserende briller for vel 3 år siden. Nå er de fast inventar i fiskesekken min og har dem alltid med meg.
Bruker dem alltid under fiske på dagtid, med mindre været gjør sitt til at man ikke ser noe særlig uansett.. Nesten like viktig som hodelykt på natten.

 

 

 

 

Høres ut som både min og flere jeg kjenner sin erfaring :)

Jeg har flere ganger uttalt at jeg overhodet ikke forstår meg på folk som fisker uten polaroid briller, når jeg vet effekten av de og hvor lett de er tilgjengelige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bonavar skrev:

Hele poenget er jo å se fisken da å gjøre kast mot der fisken står. Det er jo som å ha på seg røntgen briller. Jeg har aldri brukt det så jeg vet lite om det. Men var på Torshov sport og fiske i sta. Dem har flere kule briller fra 200-2500kr + å den demonstrasjonen jeg fikk var helt rå. Bare se på videoen til @Aurejeger så ser du jo hvor effektive dem er.  

I laksefiske er ikke det smart å kaste der fisken er. Det viktigste er å gå fra punkt til punkt for å fiske gjennom alle plassene. I de fleste lakseelvene i Norge er det så mye laks at du ikke trenger å vite hvor de er. Jeg husker at noen dykket i elva jeg fisker i, og oppdaget over 40 laks på et lite vald. Personlig er jeg veldig ivrig i laksefiske, og har veldig mye nytte av det. Jeg så videoen til  Aurejeger, og jeg ser poenget med det, men personlig bruker jeg ikke polaroidbriller. Når jeg bruker solbriller bruker jeg American Opticals.

Men husk på, det er ikke dumt å bruke polaroid, men jeg bruker det ikke! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Titanic skrev:

I laksefiske er ikke det smart å kaste der fisken er. Det viktigste er å gå fra punkt til punkt for å fiske gjennom alle plassene. I de fleste lakseelvene i Norge er det så mye laks at du ikke trenger å vite hvor de er. Jeg husker at noen dykket i elva jeg fisker i, og oppdaget over 40 laks på et lite vald. Personlig er jeg veldig ivrig i laksefiske, og har veldig mye nytte av det. Jeg så videoen til  Aurejeger, og jeg ser poenget med det, men personlig bruker jeg ikke polaroidbriller. Når jeg bruker solbriller bruker jeg American Opticals.

Men husk på, det er ikke dumt å bruke polaroid, men jeg bruker det ikke! :) 

American Optical ER polaroid briller.

http://aoeyewear.com/lenses-temples/

Det er ytterst få kvalitets briller som ikke har uv beskyttelse.

Endret av Aurejeger
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Titanic skrev:

I laksefiske er ikke det smart å kaste der fisken er. Det viktigste er å gå fra punkt til punkt for å fiske gjennom alle plassene. I de fleste lakseelvene i Norge er det så mye laks at du ikke trenger å vite hvor de er. Jeg husker at noen dykket i elva jeg fisker i, og oppdaget over 40 laks på et lite vald. Personlig er jeg veldig ivrig i laksefiske, og har veldig mye nytte av det. Jeg så videoen til  Aurejeger, og jeg ser poenget med det, men personlig bruker jeg ikke polaroidbriller. Når jeg bruker solbriller bruker jeg American Opticals.

Men husk på, det er ikke dumt å bruke polaroid, men jeg bruker det ikke! :) 

Så velkommen i klubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Aurejeger er inne på på er det mye mer en bare fisken man jakter på som er synlig. Småfisk, krepsdyr og annet småtteri som vimser rundt under vann gir enormt mye informasjon. Selv bruker jeg mye tid på å kartlegge artsmangfoldet der jeg fisker samtidig som jeg tusler rundt med stangen.

At man sparer øynene for skarpe kroker og uv stråling er jo en grei bonus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aurejeger skrev:

American Optical ER polaroid briller.

http://aoeyewear.com/lenses-temples/

Det er ytterst få kvalitets briller som ikke har uv beskyttelse.

Ikke de originale AO brillene. De originale pilotbrillene er av høy kvalitet glass, og er relativt dyre. Jeg fant noen originale i Thailand blant mye fake! Ja, de nyeste AO er av polaroid, men ikke de gamle. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.