ko-stens Posted July 4, 2016 Report Share Posted July 4, 2016 Har fattet litt mer interesse for elvefiske igjen, og da jeg har lyst å prøve meg litt mer på laksefiske, er det litt av hvert å oppgradere. Polariserende solbriller er en av tingene kanskje. Jeg har polariserende solbriller, men det funker jo fryktelig dårlig når jeg fra før er brillebruker. Dessuten tror jeg ikke de er bra uansett. Fikk dem et eller annet sted en gang. Med andre ord vurderer jeg å skaffe meg polariserende solbriller med styrke, justering for hornhinneskjevhet, samt at de er progressive! Dette koster selvsagt ei skjorte eller sju, så det er greit å høre litt om hva erfaringene er med polariserende briller. Noen sier det er geniale greier, mens andre sier det ikke er noe vits å drive med. Hva mener dere? Er det verdt å investere kanskje fire, fem tusen spenn i slike briller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford prefect Posted July 4, 2016 Report Share Posted July 4, 2016 Skjønner det er et litt vanskeligere valg med en slik pris enn for oss som klarer oss med briller til 500kr. Har du prøvd slike polariserende clip-on's som festes på dine vanlige briller? Selv føler jeg meg blind og hjelpesløs uten! Har måttet lide meg gjennom et par turer der feil sekk ble kastet i bilen. Selvfølgelig stor hjelp til å fastslå hvor fisken står, men gjør det også mulig å oppdage følgefisk, fisk som viser siden og urolig fisk som skifter standplass flere ganger. Sistnevnte oppførsel indikerer nyankommet fisk i hølen eller fisk som er på vei å bevege seg opp elva. Da er det bare å tømme kaffekoppen og hoppe i elva :) Skitt fiske! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted July 4, 2016 Report Share Posted July 4, 2016 Dårlige polariserende solbriller er verdiløse og jeg mener at de brillene jeg nettopp skiftet ut tapte seg i løpet av tiden jeg hadde dem. De nye er som å ha en ekstra sans når man er ute å fisker... Henger meg på ideen om clip on briller så får du vurdere om det er verdt å investere flere høvdinger etterhvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AsleB Posted July 4, 2016 Report Share Posted July 4, 2016 Å ha ett par til overskyet vær og ett til sol er nødvendig for meg for å se noe som helst under overflaten. Støtter å forsøke clip-on, både for overskyet ( ofte oransje/beige glass) eller for sterk sol ( grå eller blå). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sesam Posted July 4, 2016 Report Share Posted July 4, 2016 (edited) Hei. Hvis du bruker briller, så anbefaler jeg å kjøpe solbriller fra polaroid av typen "fit over". Dvs at du kan ha solbrillene utenpå dine vanlige briller. Jeg har god erfaring med denne typen fra polaroid. Legger ved en random link av den typen briller jeg mener: https://www.sunglassesshop.no/polaroid/p8901j/sort-gummi-9ca-polariserte/45352 Koster da betydelig mindre enn å bestille polariserende briller m/styrke gjennom optiker. Har gitt ca 400 kr for solbrillene jeg har fra polaroid mener jeg. Har holdt i flere år nå. Edited July 4, 2016 by Sesam Skrivefeil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sesam Posted July 4, 2016 Report Share Posted July 4, 2016 Ble diskutert på ffs denne typen briller fra polaroid for at par år siden også: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/19667-leech-ocean-endelig-en-solbrille-som-vi-brillebrukere-kan-ha-stor-glede-av/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars p Posted July 4, 2016 Report Share Posted July 4, 2016 Gode briller er for meg nesten det viktigste fiskeutsyret jeg har . Bruker de hele dagen når jeg fisker med flue. Her kommer da kvalitet inn, noen billige plastbriller har litt skjev vridning og jeg har opplevd å bli litt "sjøsyk" i være med mye makrellskyer Så har du råd så kjøp glass med alle tilpasninger du kan få . Kompis som bruker briller til daglig kan ikke få rost sine godt nok. Kjøper du Fotokromatiske også så blir de mørkere når det er sol også så da kan du slippe unna med ett par Forøvrig kommer du til å bruke dem til all bilkjøring i dagslys også så det er en grei investering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted July 5, 2016 Author Report Share Posted July 5, 2016 (edited) 21 timer siden, Sesam skrev: Hei. Hvis du bruker briller, så anbefaler jeg å kjøpe solbriller fra polaroid av typen "fit over". Dvs at du kan ha solbrillene utenpå dine vanlige briller. Jeg har god erfaring med denne typen fra polaroid. Legger ved en random link av den typen briller jeg mener: https://www.sunglassesshop.no/polaroid/p8901j/sort-gummi-9ca-polariserte/45352 Koster da betydelig mindre enn å bestille polariserende briller m/styrke gjennom optiker. Har gitt ca 400 kr for solbrillene jeg har fra polaroid mener jeg. Har holdt i flere år nå. Denne så veldig interessant ut, og jammen har jeg ikke bestilt meg en slik... Greit å prøve. Bestilt fra Smartbuyglasses.com. Kostet 420,- inkl. frakt. Får håpe de passer! Takker ellers for gode svar. Da betyr visst slike briller litt mer enn jeg trodde. Edited July 5, 2016 by ko-stens 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts