Gå til innhold
Fiskersiden

Alt for få rapporter på Fiskersiden


don don
 Share

Recommended Posts

Det blir lagt ut alt for få rapporter på FS for tiden. Årsaken til dette er etter min mening alle bloggene som er blitt startet opp. Blogger er vel og bra, men de har dessverre slått negativt ut for FS forumet. Mitt forslag er at bloggerne i større grad legger ut kopier av rapportene sine på FS. Dette vil være fin reklame for deres egen blogg, og vitsen med å legge ut noe på nett er jo at folk leser det. Bloggene har kommet for å bli, på tide at Hooked tar en prat med dem. Hooked uten et vitalt forum blir etter min mening et tomt skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper og limer inn (ein redigert variant av) posten min frå Ølgylts tråd:


Eg trur kanskje Facebook er blitt den viktigaste arenaen for dei fleste, kontra blogg. Bloggane blir mykje einsidig kommunikasjon, men på Facebook "svarar" det i andre enden, og det kjapt.

Eg likar særs godt ein god rapport sjølv, og er òg glad i å skrive (til dels laaaaange) rapportar. Eit mobilbilete på FB med ei vekt og ein fisk blir ikkje det same. Eg for min del sparar alltid med å poste bileta på FB til etter rapporten, sidan rapporten då får meir merksemd, og faktisk blir lest. Ein god rapport med mykje informasjon kan i tillegg til å være underhaldande, òg være mykje meir lærerik enn eit bilete på FB, om den er skrive med nettopp spredning av kunnskap i bakhovudet. (Der har eg ein del å lære)

Etter at eg vart NKML-medlem, har mesteparten rapportane havna på NKML-bloggen, men eg har (nesten) alltid lagt rapportane på FS etterpå. Unntaka er når eg rett og slett har gløymt det, eller når dei også har blitt posta på Hooked, og dermed blir lagt i forumet automatisk.

Det er trist om forumet "visnar", for det ligg tonnevis med god ekspertise blant brukarane her, og det er ein super ressurs for kven som helst som lurer på ting. Når det blir lenger og lenger mellom besøka, blir jo òg responstida og aktiviteten lågare, og det blir ei sjølvforsterkande negativ effekt.

No veit eg ikkje kor mange registrerte brukarar det er på forumet totalt, men trur det er femsifra, og eg trur ikkje FS-gruppa "Norske Artsfiskere" (Det er der eg held meg på FB) har all skyld i rapporttørken, sidan dette er ei relativt lita gruppe for oss ekstra rare. Men når det er sagt, kan det jo hende at det finnast tilsvarande FB-grupper som "Norske SØ-fiskere", "Norske Laksefiskere", "Norske Torskerykkere", "Norske Gjeddejegere", "Norske Kveitefiskere", "Norsk Horkforbund", "Norske Trollere" osv., og at desse tilsammen "sug FS tomt" for aktivitet.

Eg er fortsatt dagleg innom FS-forumet, og gjerne meir enn det som sunt er, i tillegg til Facebook. Spesielt eksamenstida verkar stimulerande for min bruk av begge deler.

Fordelen med Facebook er at det er faktisk greit å feste eit ekte navn til fjesa. Terskelen for kontakt, bekjentskap og kameratskap er mykje lågare på Facebook, og det blir mykje lettare for enkelte å spør etter tips/triks/guiding/plassar. Sjølv om kanskje FS som forum har tapt litt, har i alle fall artsfiske i Noreg BLOMSTRA på FB, med stadig nye medlemmar, som får nye artar i fleng, og der artar blir identifisert på minuttet mens ein fortsatt har fisken i handa. Etter at bilete/vekt osv. allereie er publisert på FB, går lufta litt ut av nyheita, og ein rapport vil for fleire (både fangstmann og publikum) verke overflødig. Det blir også ein enklare arena for dei som ikkje likar å skrive rapportar, men vil dele bilder, tips, små spørsmål osv.

Hooked-artiklar kjem jo som nevnt allereie i trådfom på forumet, men det ser ikkje ut til at nokon diskuterer så mykje på desse trådane.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele forumet har dabbet noe voldsomt av de siste årene. Ikke bare rapportene. Før kunne man få svar på ting iløpet av veldig kort tid her på forumet. Nå kan det ta flere dager, om det i hele tatt kommer noe svar. Har vert medlem her siden 2005, å det er litt vemodig at det visner mer og mer for hver dag som går. Savner forumet slik det var når det ble drevet av de gamle ildsjelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har 1 ende, ser ut som. Ja, det er bitt kjedelig her i bua...Kommersialisering har alltid 1 pris. Sidene har mistet det folkelig og det impulsive, etter min mening. Savner mange brukere med sine rapporter eller innlegg.

Edit : Det eneste som er lik før er fortsatt 1 haug med "O-laks-spamdiarre" fra Glalaksen og som overrumpler alle nye poster...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en av årsakene til mindre rapporter er lite feedback eller negativ feedback. Den største og beste skribenten på forumet er etter min mening Sølvreven og hovedårsaken til at jeg besøker forumet er for å se om han har oppdatert tråden sin. Men motivasjonen til å skrive daler nok med dalende feedback. Hva er vitsen med å skrive rapporter hvis ingen leser dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ny "teknologi" vil alltid stå i kø for å trumfe ut den gamle, også når ein ser på kommunikasjon på internett.

Før sat alle på IRC.

Så kom MSN, og dei få som sat att på IRC var bitre og venta i det lengste før dei fekk seg MSN, og meinte ALT var beire før... med IRC.
Så kom Blink, og dei få som sat att på MSN var bitre og venta i det lengste før dei fekk seg Blink, og meinte ALT var beire før... med MSN..
Så kom Nettby, og dei få som sat att på Blink var bitre og venta i det lengste før dei fekk seg Nettby, og meinte ALT var beire før...med Blink.
Så kom Facebook, og dei få som sat att på Nettby var bitre og venta i det lengste før dei fekk seg Facebook, og meinte ALT var beire før...med Nettby.
Så kom ei oppdatering på Facebook, og folk vart bitre... etc.

Dei tradisjonelle foruma har lenge tålt tidene godt, men Facebook har tilpassa seg med åpne og lukka grupper, enkel bildefunksjon, enkel chat-funksjon, kommentarfunksjon, lett embedding av video og deling av nyheiter, bygging av nettverk, og ein heil rekke meir eller mindre nødvendige funksjonar som samla sett har kapra nesten alt av folk. Ein taper sosialt om ein ikkje er på Facebook. Ingen kan konkurrere direkte med Facebook, berre sjå på Google+... ein ørken i forhold. Eg har lenge trudd at foruma var litt meir ekskluseive/lukka/skjerma, og at dei kom til å leve side om side, men det kan sjå ut som dei er på veg til å tape mot Facebook, dei også. Desverre.

Ein dag kjem noke nytt og drep Facebook, og dei få som sit att på Facebook kjem til å være bitre og ventar i det lengste før dei tek i bruk det nye...

På same måte som alle generasjonar så langt ein kan rekne bakover har sagt "ungdommen no til dags..." mens dei himlar med augene og ristar på hovudet, vil vi menneske alltid ha ein forkjærleik til det vi er vande med, og ein frykt mot alt som er nytt og uvandt, og som forstyrrar vår vandte tilværelse.

Eg skal love dykk at hest-og-plog-generasjonen rista på hovudet når traktoren kom.

Summa summarum: Alt var beire før. Alltid.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng i Dr. Hooks "alt var beidre før" svar, tidene endrer seg osv, osv , jeg ser den.

Likevel håper og tror jeg at FS-forumet kan fortsette å være et levende forum med engasjerte brukere som inspirere hverandre til å prøve nye teknikker, arter, gir tips og råd og ikke minst den nevnte inspirasjonen gjennom rapporter.

FS-forumet har gitt meg mye som fisker, og særlig rapportene med spennende fangster, bilder og ofte god humor har bidratt til å utvide fiskehorisonten min betraktelig over årene.

Lenge leve FS-forumet:-)

og som tidligere nevnt av andre, foretrekker man å legge ut rapporter på egen blogg, legg ut en link eller kopier inn her, går jo fort og greit det:-)

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har 1 ende, ser ut som. Ja, det er bitt kjedelig her i bua...Kommersialisering har alltid 1 pris. Sidene har mistet det folkelig og det impulsive, etter min mening. Savner mange brukere med sine rapporter eller innlegg.

Edit : Det eneste som er lik før er fortsatt 1 haug med "O-laks-spamdiarre" fra Glalaksen og som overrumpler alle nye poster...

Ingen tvinger deg til å lese noe som helst fra Glalaksen. Get over it, ingen grunn til at du konstant skal syte over denne brukeren av forumet så fort en mulighet byr seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være den første til å innrømme at jeg har lest noen rapporter uten å gi tilbakemelding til den som posta.

Jeg har absolutt en jobb å gjøre der da jeg vet hvor mye det betyr å få litt tilbake når de først bruker tid og krefter på å ta bilder, sette tekst, for så og dele opplevelsen her på forumet.

Positive tilbakemeldinger er cluet for at vedkommende skal lage en liten sak også neste gang.

Får man få og mye dritt tilbake har man drept en potensielt ivrig "skribent" i fødselen.

Gjelder ikke bare fiske-rapporter dette, men alle poster her inne hvor man deler erfaringer, råd og tips!

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært oppe noen ganger før dette temaet. For min egen det så henger det litt igjen, som en del grums, som fikk skrive lysten min nesten helt i dvale. Har hatt mange fine turet både i ferskvann og saltvann men lyst til å dele det har vært minimal. Her er et lite sitat fra en liten ting jeg har skrevet i en post med en del som ikke var så bra.

"Sånn litt til alle parter her, Spesielt til den delen som er sånn passe 
irritert/forbannet : Den måten dere driver på nå og romsterer på, fører til 
at flere vil drive dette i "skjul" og vi mister kunnskap og litt om 
omfanget av fritids sysselen vår.
(Blir jo ikke akkurat lysten på å legge ut noe som helst)

Og som et lite varsku er det noen der ute som synes all jakt og all form 
for fiske burde være forbudt. 
Det er ok og være uenig, men tenk en liten tanke før du skriver. Neste gang 
kan det hende at alle hakker ned på ditt fiske og måten du synes er ok og fiske 
på.

Så tar alle den oppfordringen tror jeg vi får flere flotte rapporter om 
utrolige fangster og nyttig informasjon."

Dette var tilbake i 2013 ,men lysten og gleden er ikke kommet tilbake enda. Hadde nesten samme tråd tilbake i 2007.....

Hvem taper på eder og galle som har vært slengt rundt om kring opp gjennom tiden..... Alle sammen. Før du skriver noe negativt tenk deg godt om, din skarpe penn kan skade andre på vei mot ditt tiltenkte mål. og da taper vi alle sammen..

Kan hende det kan komme noen korte billed løse rapporter fra meg i fremtiden...

Hjertelig hilsen kongen av korte rapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt råd fra den triste bloggeren over før og fått minimalt av svar.. Og det er kun latskap og ikke gidde å lenke eller copypaste innleggene fra sin fantastiske blogg inn her

Så dere to som holder liv i Lierelva-tråden ; takk for ingenting! Om noen er innom mitt distrikt og vil prøve etter laks/sø så sier jeg "gi meg en lyd så kan jeg guide deg eller gi deg gode tips".. Hva får jeg her inne? "mange bra plasser i elva, du får prøve deg frem..." FFS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FS mindre nå enn før fordi jeg har kommet i en fase der det kun er artsfiske/kikkfiske som gjelder. Det er for meg mye greiere å sjekke artsfiskegruppen på Facebook, rett og slett fordi den treffer interessen min bedre. Jeg driver jo med mer fiske, men i det siste har det blitt veldig ensporig og da føler jeg at mitt "publikum" er bedre på Facebook enn på Fiskersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Prefect: Vet ikke om jeg er en av "de to som holder liv i Lierelvatråden", men jeg deler gledelig tips jeg om du sender en PM jeg. Kjenner ikke bakgrunnen for innlegget, men som sagt, skal du til Lierelva, gi lyd så skal jeg gjøre så godt jeg kan for at besøket i elva skal bli bra:-)

Hilsen

Stian

(fikk ikke "svar dette innlegget-knappen til å funke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt klar grunn til at ikke så mange legger ut rapporter er fordi de med en gang blir "angrepet" på en eller annen måte. (alltid lettere å si sin mening om den er negativ)

En grunn til at jeg ikke legger ut rapporter er pga kommersialisering av fiskersiden. (mer reklame, og her skal det dras inn penger fra folk som deler gratis)

Ikke minst alt reklamen for hooked.no, som jeg ikke er intr. i å lese.

Blir sikkert "angrepet" av noen nå når jeg skriver dette..

Men det får så være..

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt råd fra den triste bloggeren over før og fått minimalt av svar.. Og det er kun latskap og ikke gidde å lenke eller copypaste innleggene fra sin fantastiske blogg inn her

Så dere to som holder liv i Lierelva-tråden ; takk for ingenting! Om noen er innom mitt distrikt og vil prøve etter laks/sø så sier jeg "gi meg en lyd så kan jeg guide deg eller gi deg gode tips".. Hva får jeg her inne? "mange bra plasser i elva, du får prøve deg frem..." FFS

Har du spurt meg om noe? og jeg har ikke blogg..

En helt klar grunn til at ikke så mange legger ut rapporter er fordi de med en gang blir "angrepet" på en eller annen måte. (alltid lettere å si sin mening om den er negativ)

En grunn til at jeg ikke legger ut rapporter er pga kommersialisering av fiskersiden. (mer reklame, og her skal det dras inn penger fra folk som deler gratis)

Ikke minst alt reklamen for hooked.no, som jeg ikke er intr. i å lese.

Blir sikkert "angrepet" av noen nå når jeg skriver dette..

Men det får så være..

Tor Arne

Ikke angrep men..... får at siden skal driftes sånn noe lunde greit , nå der være penger i kassa til lagrings plass + ++++ osv

Har jo litt fartstid her inne så selv om det går opp og ned med posting har jeg merket meg en ting :Når det kommer div kritikk, angrep, ++går antall rapporter ned.

Så setter en helt ubevist sperre på egen skriving..

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kommersialisering av FS: De offentlige regnskapene til Hooked ligger på Brønnøysund, ta en kikk der og se om det virker som om Bernt & Co driver en gullbutikk... Siden jeg selv har endt opp som administrator/ eier av en nettside har jeg plutselig oppdaget at det både krever MASSE tid og ikke så rent lite penger å drifte. Mye på internett er "gratis", men skal du gjøre noe skikkelig så ruller kostnadene på fortere enn du aner.

Angående kritiske kommentarer: Personlig tenner jeg på alle pluggene av kritikk formulert som angrep. Kritikk formulert som hjelp/ spørsmål er noe helt annet og langt mer konstruktivt.

Reklamen for Hooked.no: Siden all "reklamen" havner i en kategori bør den være rimelig enkel å unngå? Selv synes jeg det er flott at det er en feed fra Hooked, rett og slett fordi jeg sjekker FS hver dag men ikke Hooked.

Manglende rapporter: Tar selvkritikk på den, skal prøve å gjøre som i 2013 hvor jeg brukte C&P fra bloggen. Til mitt forsvar har jeg i hvertfall hatt en tråd med oppdateringer av båten. (Dårlig forsvar, I know.)

Blogger mer generelt: Disse har kommet for å bli, men kanskje FS kunne gjort som en liknende svensk forumside og gjort det mulig med RSS av blogger i egen forumdel? Siden jeg tenker på har løst dette på en (fra min synsvinkel) god måte så hvorfor ikke rappe ideen?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kommersialisering av FS: De offentlige regnskapene til Hooked ligger på Brønnøysund, ta en kikk der og se om det virker som om Bernt & Co driver en gullbutikk...

Angående kritiske kommentarer: Personlig tenner jeg på alle pluggene av kritikk formulert som angrep. Kritikk formulert som hjelp/ spørsmål er noe helt annet og langt mer konstruktivt.

Reklamen for Hooked.no: Siden all "reklamen" havner i en kategori bør den være rimelig enkel å unngå? Selv synes jeg det er flott at det er en feed fra Hooked, rett og slett fordi jeg sjekker FS hver dag men ikke Hooked.

Manglende rapporter: Tar selvkritikk på den, skal prøve å gjøre som i 2013 hvor jeg brukte C&P fra bloggen. Til mitt forsvar har jeg i hvertfall hatt en tråd med oppdateringer av båten. (Dårlig forsvar, I know.)

Blogger mer generelt: Disse har kommet for å bli, men kanskje FS kunne gjort som en liknende svensk forumside og gjort det mulig med RSS av blogger i egen forumdel? Siden jeg tenker på har løst dette på en (fra min synsvinkel) god måte så hvorfor ikke rappe ideen?

Har du spurt meg om noe? og jeg har ikke blogg..

Ikke angrep men..... får at siden skal driftes sånn noe lunde greit , nå der være penger i kassa til lagrings plass + ++++ osv

Har jo litt fartstid her inne så selv om det går opp og ned med posting har jeg merket meg en ting :Når det kommer div kritikk, angrep, ++går antall rapporter ned.

Så setter en helt ubevist sperre på egen skriving..

Ikke missforstå meg, tviler på at Bernt å Co tjener mye penger på dette.

Men tidligere var det reklame for å dekke server kostnader.

Det å leie noe server plass er fryktelig billig for tiden.

Men det ligger i kortene at Bernt å Co prøver å videre formidle brukere av fiskersiden til hooked.no

Uten at jeg har noe erfaringer om det funker noe særlig bra.

Dersom du tar server kostnadene til fiskersiden, så tviler jeg på de er så fryktelig høye.

Så inntektene fra fiskersiden går nok ganske sikkert på å dekke endel utgifter utenom fiskersiden.no (hooked.no osv osv)

Det er ihvertfall litt av grunnen til at jeg ikke lager så mye rapportert.

Det og veldig lite tilbakemeldinger.

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

C&P reports are a bit crap from a FS perspective, just like more adverts... Forum needs some exclusive content. Time to fire up the report competition with some small incentives to post exclusive content to FS in my opinion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet kommer dukker opp en gang i bland, og har gjort det så lenge jag har varit medlem på FS :)

Livet går videre og det er nye medium som tar fokus hele tiden. For oss som ikke er skribenter eller naturfotografer så er väl facebook stedet der du kan få feedback for mediokre fiskefangster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.