Gå til innhold
Fiskersiden

Kutt i finger fra snøret


Klask
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har lenge vært her inne å bare kikket for tips og triks.
Men nå måtte jeg lage meg en konto da jeg ikke finner svar på det jeg lurer på.

Er ganske så flau :blush:
Greide i går å lage et kutt i pekefinger ved hjelp av tynt multifilament.
Skulle kaste som vanlig, men legger ikke merke til at kroken har satt seg fast i et bitte lite grantre som stikker opp av berget. Når jeg da spenner opp stanga og skal kaste ut så stopper stanga brått halvveis, som forårsaker at snøret graver noe som kjennes og ser ut som et ganske dypt kutt i pekefinger. Tenker med en gang at jeg er en finger mindre, og at legevakta blir neste stopp.

Det jeg syntes var litt rart er at det ikke kom noe blod fra kuttet, selv om det så helt for jævlig ut.Det at det ikke blødde, gjorde at jeg valgte å ikke dra på legevakta. Slo meg litt til ro da dette tydet på at det faktisk ikke var så dypt som det først så ut som.

Kan snøret ha lukket såret like fort som det åpnet det ved hjelp av varmen fra friksjonen som oppsto? Eller ser slike kutt bare mye dypere en det faktisk er?
Noen som har opplevd noe lignende tidligere?

Kuttet var også ganske vanskelig å rense, noen som har erfaring med kutt på fiskesnøre og evt infeksjoner som kan oppstå i etterkant? Snøret har jo vært i endel vann som det kan være mye rart i, også fargen fra snøret kan man se i kuttet da det var forholdsvis nytt! :nurse:

Regner med at det ikke er noe å bekymre seg for, men vil være på den sikre sia.
Håper noen kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehagelig sånt ja.

Det ser ofte verre ut enn det er, og fingre gror som bare det, så det er neppe noe særlig å bekymre seg om.

Det er ikke sannsynlig at det var noe giftig på snøret (så sant du ikke var i dynovika), og skulle det komme misfarge er det bare å skjære opp såret igjen og la det blø ut.

At friksjonen skulle lukke det høres usannsynlig ut, men ikke umulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehagelig sånt ja.

Det ser ofte verre ut enn det er, og fingre gror som bare det, så det er neppe noe særlig å bekymre seg om.

Det er ikke sannsynlig at det var noe giftig på snøret (så sant du ikke var i dynovika), og skulle det komme misfarge er det bare å skjære opp såret igjen og la det blø ut.

At friksjonen skulle lukke det høres usannsynlig ut, men ikke umulig

Var det jeg også regnet med og håpet på at dette ikke var noe å bekymre seg over:)

Vel dette skjedde i voldsfjorden, det vannet er ikke kjent for å være det reneste i Norge. Men noe gift tror jeg ikke det er der. :wacko:

Det med friksjonen syntes jeg også var meget usannsynlig, men da det ikke kom noe blod så var dette eneste logiske begrunnelsen jeg kunne finne.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifilament er gøye saker.

Har kuttet meg en gang slik du beskriver og såret grodde fort og greit. En annen gang derimot ble kuttet mer vannrett og en del av fingeren ble borte. :blink:

Etterhvert vill selv de mest tunglærte av oss begynne med monofortom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg gjort mye. Det jeg gjør som er dumt som bare det er å rette stang og snelle rett mot hegg-treet jeg har satt meg fast i og så legger jeg av en eller annen nedsnødd årsak pekefingeren rundt snøre for å dra enda hardere.... Og dette skjer jo lettere hvis man er ute i regnet eller etr ordentlig igjennomvåt på fingra.

Eneste reaksjon fra min side har kun vært ett kort "ævv", eventuelt noen ukvemsord for å tøffe meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et par saftige kutt på fingra sjøl etter fire uker med mange havfisketurer i nordnorge. et ingen av de blødde særlig mye. har ikke vært flink til å rense dem og det var ikke særlig lenge før jeg rensa fisk med de samme fingra. fasiten på hvordan detta går har jeg ikke enda, men foreløpig går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt i fingeren fra fiskesene ser jeg på som en dagligdags greie :) merker de omtrent aldri før dagen etter, da fingeren begynner å bli hardhudet :D sjelden spesielt dypt men.

Dette skjer spesielt ved knyting av tackle og skjøtng av fortom :) eller når større fiske må dras et stykke opp fra vannet for å landes. En fiskedag uten senekutt er å se på som en elendig fiskedag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på om såret lukker seg påga friksjon. Men tynn multisene lager svært smale kutt. Selv om du kutter noen blodkar kan de være så små at det ikke blør noe særlig, særlig fordi de to sidene av såret vil presses mot hverandre, nærmest av seg selv. Trykket alene kan derfor være nok til at det ikke pipler ut noe blod. Hvorvidt du har fått noen uhumskheter i såret er ikke godt å si. Jeg ville ikke vært særlig bekymret for "støv" fra braiden, eller eventuelle skumle stoffer ivannet (tungmetaller feks). Den største risikoen ligger nok i at det har vært bakterier på senen. Hvis såret er dypt, og det ikke blør ut, som i dette tilfellet, kan jo bakteriene "fanges" og eventuelt kunne gi opphav til infeksjoner. En løsninger er å vente, og gå til lege hvis du får problemer. Hvis du er bekymret kan du alternativt kontakte din fastlege allrede nå, og be om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også trenden som har kommet litt blandt oss predatorfiskere at vi tar bilde av en hånd som som ut som en svært alvorlig bussulykke. Hvor gjedde tenner og forskjellig har åpnet handa opp slik at inholdet renner ut i strie strømmer.

Dette ser jo langt mer makabert ut enn det er, men det tyder jo på at noe på fisketuren har gått som det skulle, om ikke alt. I gjeddekjeften må det også være noe stoff som gjør at blodet renner ekstra godt, for det blir ofte grisete hvis det først skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gjeddekjeften må det også være noe stoff som gjør at blodet renner ekstra godt, for det blir ofte grisete hvis det først skjer.

---

aldri hørt at gjedde har antikoagulerende stoffer i slimet i munnen. Men derimot lager gjeddetennene åpne sår som lett kan blø mye. Skjærer seg ned i hud og kjøtt mye mer effektivt enn den skarpeste skalpell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd meg flere titalls ganger, at braiden graver seg inn mellom fingerleddene. Blør aldri, men det gjør helsikes vondt i noen dager. Et tips når det begynner å lukke seg, er å klippe vekk "kantene" på kuttet, altså huden på hver side. Gror fortere da. Aldri vært noe problem med infeksjoner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.