Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerens varsatsing


Aspen
 Share

Recommended Posts

Denne sommeren skulle det fanges slettvar, mange og store.

I fjor rant de formelig inn, riktignok i beskjedne størrelser de fleste, men de kom lett. Ble det ikke slettvar så ble det piggvar.

Et av årets mål ble å prøve å få piggvar på flest mulig/alle strendene i Sandefjordsfjorden, siden jeg fikk de på mange plasser i fjor.

Jeg fikk en artig liten tungevar forrige sommer, så nå var målet å få flere, ja mange fler hadde jeg tenkt. Denne koden skulle knekkes!

9623494922_e7ddcc9278_z.jpg

Drømmedag på fjorden.

Nå går sommeren mot slutten, og jeg begynner å komme ned på jorda igjen. Slettvarsatsingen lukter fiasko, selv om det er noen uker igjen, og jeg har bedt med flatfiskekongen (Lasse).

Båten har vært ute flittig, og jeg har brukt mye tid over sandbunn, litt lengre ut enn i fjor, men en 15 fots alujolle er ikke noe å dra på havet med.

9623494378_0ed5ac1dd3_z.jpg

Grådige småtasser.

En god del piggvar har det blitt, på flere plasser riktignok, men små er de.

9620258661_a6f4df3320_z.jpg

Om slettvaren har holdt seg unna mine kroker, så har hvertfall disse kommet i hopetall:

9623495308_b23a941c33_z.jpg

Tungevarplassen fra i fjor har jeg brukt alt for mye tid på, helt uten resultat. Satsing med små kroker har gitt uhorvelige mengder med disse:

9623495126_01c4fe5e82_z.jpg

Det har ikke manglet på sandflyndrer og rødspetter, ofte i miniformat som her:

9620257663_191e7fa7c6_z.jpg

Forrige uke flyttet jeg meg noen hundre meter lenger bort, og etter to minutter satt den ! Så var det å vippe årets første tungevar pent inn i båten.... dermed gikk den i vannet igjen. Det utrolige skjer likevel, og etter en drøy halvtime sikrer jeg denne:

9620257005_87e758bdaf_z.jpg

Da VAR det litt suksess likevel. :)

Endret av Aspen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungevar er awesome! Ny n.rek? Er vel ingen andre som har fått den? :)

Btw.. ser du har sil som agn. Har fiska etter den i to dagar no utan å få anna enn mikrohvitting, kutlingar og ei J..... parkeringsbot på 800kr.
Har laga meg ei 4-kroks mikrohekle med krok 20, og har hittil agna med rekefragment. Nærmaste eg har vore fangst er at ei sil snusa på svivelen i eit kvart sekund.

Har fiska frå 16-tida og utover, og stimen/stimane svimsar kvilelaust rundt i store sirklar, utan å ense agnet. Har prøvd å fiska aktivt, men har til slutt gått over til å fiske frå ein liten glidande dupp for å ikkje skræme livet av dei (det skal ikkje mykje til). Dei er ca. i den størrelsen du har der, og ut på kveldinga blir dei færre og færre (grev seg ned).

Har fiska i alle vasslag frå topp og heilt til alle krokane låg på botnen og rulla, alt utan hell.

Kva er neste trekk?

Fiske med mysis?

Fiske med tangloppe?

Mindre krok?
Fiske med attraktorar? (mikroperle/alufolie etc.)

Fiske med knekklys?
Fiske anna tidspunkt? Kl. 10-14 f.eks?

FISKE MED TRÅL???

Blir snart gal. Treng hjelp.
No.. :(

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Tungevar er awesome! Ny n.rek? Er vel ingen andre som har fått den? :)

Btw.. ser du har sil som agn. Har fiska etter den i to dagar no utan å få anna enn mikrohvitting, kutlingar og ei J..... parkeringsbot på 800kr.

Har laga meg ei 4-kroks mikrohekle med krok 20, og har hittil agna med rekefragment. Nærmaste eg har vore fangst er at ei sil snusa på svivelen i eit kvart sekund.

Har fiska frå 16-tida og utover, og stimen/stimane svimsar kvilelaust rundt i store sirklar, utan å ense agnet. Har prøvd å fiska aktivt, men har til slutt gått over til å fiske frå ein liten glidande dupp for å ikkje skræme livet av dei (det skal ikkje mykje til). Dei er ca. i den størrelsen du har der, og ut på kveldinga blir dei færre og færre (grev seg ned).

Har fiska i alle vasslag frå topp og heilt til alle krokane låg på botnen og rulla, alt utan hell.

Kva er neste trekk?

Fiske med mysis?

Fiske med tangloppe?

Mindre krok?

Fiske med attraktorar? (mikroperle/alufolie etc.)

Fiske med knekklys?

Fiske anna tidspunkt? Kl. 10-14 f.eks?

FISKE MED TRÅL???

Blir snart gal. Treng hjelp.

No.. :(

Jeg har lyktes best tidlig om morgenen, før sola er oppe. Gå ned på krokstr. Str 26 eller mindre. Microskopisk mengde agn, enten det er reke eller mysis, eller en ørliten flik sølvpapir. kast og kast til du blir gal. Dynamitt og trål funker også vil jeg tro.

N.rek'n har jeg fra i fjor, denne er bare snaut 0,5 gram større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Jeg har lyktes best tidlig om morgenen, før sola er oppe. Gå ned på krokstr. Str 26 eller mindre. Microskopisk mengde agn, enten det er reke eller mysis, eller en ørliten flik sølvpapir. kast og kast til du blir gal. Dynamitt og trål funker også vil jeg tro.

N.rek'n har jeg fra i fjor, denne er bare snaut 0,5 gram større...

Er ein lettelse å høyre at eg gjer ein del feil!

Blir vel å kjøpe mysishåv, og ta ei runde tidlig på morgonen. Er heilt tomt for 26-krok, men kan vel ordnast.

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått, enkelt og greit! Krysser fingre og tær for at vi klarer å redde slettvarsesongen, sjøl har jeg bare blitt to små og ingen (!) piggvar her hjemme. Fått drøssevis på vestlandet, men er ikke det samme som å få dem hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.