Gå til innhold
Fiskersiden

dine topp tre friskeste og daffeste fisker


Mfosb
 Share

Recommended Posts

hva er deres topp tre friskeste og daffeste fiskeslag (subjektivt mtp erfaring) dere har hatt på stang?

(med litt motstand, ikke småfisk) Nå tenker jeg relativt til størrelsen...

--

kan begynne med mine:

topp3 friskeste:

1 ferskvannsål

2 makrell

3 sjøørret

topp3 daffeste:

1 årbuk

2 brasme
3 torsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan noen kan mene ørret er særlig frisk er mer enn jeg kan forstå. Under havabborfiske har jeg hatt mange nedturer hvor jeg får napp etterfulgt av...i grunn ingenting mer enn litt rulling og fjas, som umiddelbart avslørte at det var nok en sjøørret som hadde bitt på.

Friskest:

1. Tangsprell

2. Brisling

3. Laue

Daffest:

1. Breiflabb

2. Glassvar

3. Hågjel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... relativt i forhold i størrelse er jo kutlingar eit lite fyrverkeri. Alle som har bevitna ein flokk ville sandkutlingar gyve laust på same agnet har vel drøymt at om kutlingar berre var større... hadde dei utkonkurrert det meste av sportsfisk her til lands. (Er også mogleg eg er åleine om den tanken...) Og som nevnt, tangsprell er jo også ein seig, sterk liten *****, fullt på høgde med ål, om ein reknar kraft pr. gram fisk.

Trur mi liste må bli slik:

Friskast:

1. Alle kutlingartar

2. Ål eller tangsprell, held kanskje ein knapp på ål.

3. Kveite?

Daffast:

1. Glassvar
2. Svarthå (Litt i tvil her, det er meir motstand i svarthå enn i like stor sypike, men det er fordi svarthåen gaper, ikkje pga. "villskap".)
3. Lusuer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir arter som jeg selv har fått.

Friskest:
1. Berggylte. Stor berggylte på liten stang er noe av det morsomste jeg vet!
2. Vanlig ål
3. Makrell

Daffest:
1.Lomre. Alle lomrene jeg har fått har oppført seg akkurat som tang=dødt :P
2. Fjesing
3. sypike, (kanskje fordi jeg bare har fått små)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskest.

1. Giant Mekong malle. latterlig fight selv om de var store.

2. Ørret. Av og på. Har fått større som bare ruller og jeg drar inn lett men også de som stanger og stanger, hopper og nekter å gi opp. Tok lenger tid å få opp en 500g ørret enn 9kg gjedde på samme stang. Var nok litt tilfeldig men ørretten er frisk for det.

3. Sei. Større sei sparker forholdsvis godt fra seg.

Sikkert mange andre arter men regner utifra de jeg har fått..

Daffest:

1. Gjørs.

2. Torsk

3. Brasme

Litt tilfeldig rekkefølge. Slappfisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kveite

2. Havabbor

3. Laks

Som med alle fisk er noen sterkere enn andre, men enkelte lakser er utrolig sterke.

Makrellen er vel egentlig den sterkeste, men siden den stort sett bare stanger kommer den ikke med på lista.

Andre arter som kunne fortjent en plass er, Sild, Berggylte, Mort og enkelte Ørreter i noen vann kan ørreten være komisk sterk.


1. Ulke

2. Steinbit

3. Liten lyr

Slet litt med å velge mellom Torsk og små Lyr, men etter å ha fått over 400 lyr i forfjor går seireen til Lyr. Mulig det bare er bygdøylyren som er usedvanlig slapp av seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en kjedelig fisk som er sprek i 15 sekunder før det er game over? de kommer alltid svømmende med sluken i tillegg.. jeg heier mer på 'liten lyr' en makrell!

makrell på 1,5-2 kg slåss til the end. når jeg fisker disse slutter jeg aldri å bli overasket over hvor spreke de er. så hvis dere noengang ser en tulling som står mutters aleine på isen å fisker mens han ler høyt,er det bare meg som fisker den råeste fisken,makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskest:

Uten tvil: Suter

(rart at ikke fler har denne for det er den råeste sportsfisken jeg har fått,

nå mangler jeg kveite som mange har på topp så kanskje det forandrer seg)

Stor Makrell

Rødtorsk (jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har trodd storørretten har hevet seg på stanga under dorging kun for å dra de sprelske tøysekoppene opp)

Daffeste:

Ørrett

Opprettslaks (vet ikke om dette gjelder, men det var som å dra inn ett vått slips. Lignet litt også faktisk)

Abbor (Skal sies at jeg ikke har fått noen store, men de små virker bare som slår ut alle finner og stritter imot.. ikke mye fight...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.