Gå til innhold
Fiskersiden

Latmannsfiske....


Codface
 Share

Recommended Posts

Det å kunne komme seg ut av huset, ta med seg fiskestanga er et privilegie vi kanskje tar for gitt.

Jeg ikke hatt muligheten til å jobbe de 7 siste årene. Kroppen min begynner å ikke vil være med på det hjernen vil. Så en enkel ting som å gå kan være utfordrende for meg.

Det å komme seg ut selv om det regner snø, sola skinner eller tåka ligg tykk som graut og tåkelurerene brøler i det fjerne, er det å komme seg til havetw noe som fyller på og gir meg ekstra glød og energi i hverdagen.

I går var en slik dag. Skyene lå lave, og usikkerheten om det kom til å bli regn, snø eller slaps var stor. Det finnes ikke dårlig vær osv.....

Nå som svalbergenene er våte og glatte, benytter jeg meg av fiskeplasser der adkomsten for meg er mye lettere

Og selvfølgelig kan jeg heller ikke forvente at de "beste" plassene er ledige.

På Krokstrand i Vestby er en slik plass. Kanskje ikke den plassen med mest fisk, men rimelig trygt og godt for meg. På den moloen kommunen har laget er det kanskje plass til 7 til 10 fiskere. Kommunen har lagt betong helt ut, og det er ikke så mange "snublefeller" der ute.

Blir litt overrasket da en bil sperrer moloen, motoren står på tomgang, vinduene er neddugget og ut av vinduet titter et hode ut, med siggen i munnen og har full kontroll på de 13-14 fiskestengene som står bredt ut som en vifte på moloen. Bilen hadde norske nummerplater, men helt uten å tenke spør jeg

-Caught any fish?

Svaret var da som følger

-ingen norsk, ingen engelsk, bare polish.

Som jeg prøver å illustere på bildet jeg har lagt ved, har jeg da så ikke mange andre alternativer. Litt sør for moloen finnes en privat båtbrygge og litt lengre sør enda en privat brygge, men der har jo kompisen til fyren i Ausdi A6-en tatt oppstilling med et par tre fiskestenger.

Tar det hele med et lite smil og stiller meg opp på den første private bryggen. Det åpningen jeg har mellom A6 fiskern og kompisen er 2 til 3 meter.

Står der en liten time, men uten noen napp, men det hadde ikke de heller.

Så det store spørsmålet;

Finnes det noe reguleringer på hvor mange aktive redskap en sportfisker kan ha i vannet på samme tidspunkt?

Prøver å forstå den fisketeknikken ved å sette opp 10 -15 fiskestenger på en gang, som sportsfiske. Jeg har aldri sett dette i Norge før ved fiske fra land. En 5-6 kanskje ved dorging. Er denne fiskemetoden veldig utbredt i ladene (sør)øst for Norge.

Flott med noen synspunkter på denne episoden

post-29201-0-24407000-1393840238_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! :)

Når det gjelder fiskere som bruker så mange stenger er det vel ikke annet å si enn at det er normalt å vike en stang eller i dette tilfellet, 3-4-5 stenger når det er andre som vil fiske. Fisker man med så mange stenger har man nok ikke så mye større fangstmuligheter enn om man fisker med 3. Kjipt å høre, men det er vel ikke så mye man kan gjøre med det. Men med vanlig høflighet hadde personen gitt deg en plass...

Kanskje noen her på forumet vet om andre plasser av samme slag i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. :)

Det er i praksis ingen reguleringer for antall stenger fra land ved denne typen fiske. Nå er det forsåvidt ikke helt uvanlig å bruke mange stenger, feks ved trolling (dorging), men av rene høfflighetshensyn bør man begrense seg litt på steder som dette.

Det er liten tvil om at det du opplevde er matauk. Nå ser jeg ikke noe galt i akkurat det, snarere tvert i mot. Om han fisker fra land med en haug med stenger, eller får lånt seg en båt og setter garn blir ikke store forskjellen slik jeg ser det. Men det er trist at han sperrer for deg, og ikke minst at han lar bilen stå på tomgang der han sitter. :growl:

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en U-ting. Disse polakkene drar opp alt de kan få på kortest mulig tid, også selger de fisken svin billig til andre polakker. Slik holder de seg med mat, og sender alle pengene de tjener til familien i Polen. Den dagen de returnerer til Polen er de storm rike.

Er dette lov? HELL NO.......

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare godta at sånn er det og sånn må det få lov til å fortsette? Hvorfor ikke si at sånn vil vi ikke ha det? Nytter ikke, sier dessverre det store flertallet, og dermed blir alt som før.

Noen ytterst få vil ha forandring og jobber for det. Bli en av dem.

Hva med maks to stenger fra land og en på isfiske. Dorging maks to stenger (er vel regelen i indre del av Oslofjorden). Skal vi komme noen vei må vi vise at vi finnes.

http://www.njff.no/portal/page/portal/ostfold/nyhet?element_id=239698108

Det bor nærmere 1,5 mill mennesker rundt fjorden. De har,etter min mening,krav på en fjord med en helt annen forvaltning enn den vi ser nå. Da må mange tåle innskrenkninger. Til nå er det bare fisken som har fått dem.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at noen ikke er overbegeistret for polakker hehe.

Ser det her på Karmøy også, men her har de bare en eller to stenger hver.

De drar inn alt som ser ut som fisk, lar det ligge på bakken for å sprelle en halv time, så tar de med seg det di gidder av fisken.

De har generellt liten respekt/forståelse for oppskilting, sperringer eller andre hensyn som må tas.

Jeg har ikke løsningen på problemet, men forstår at det kan være frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempetrist for slike som trådstarter som ikke bare kan dra hvor som helst andre steder der man kan få fiske i fred slik jeg gjerne gjør i slike tilfeller.

Men jeg synes vi alle sammen bør blir flinkere til å si ifra.....

Jeg er satt sammen slik av natur at jeg har liten eller ingen toleranse for enkelte typer kødden oppførsel og jeg har ingensom helst reservasjoner mot å si ifra til folk som stiller seg skulder til skulder til meg og kaster så sluken lander der min traff om at normal folkeskikk er det minste av hva jeg forventer av voksne folk uansett hva de prater for språk.....og om det faller i god jord hos vedkommende driter jeg egentlig i....det gir meg mindre irritasjon i ettertid.

Det er sjelden jeg føler jeg trenger å "parkere" folk, og sålenge jeg smiler og avrunder med en spøk pleier alle parter å skilles med smil og ønsker om skitt fiske begge veier :)

Men det er trist at voksne mennesker fraskriver seg ansvar for egen oppførsel og tar seg til rette så det går ut over andre, en fin påminnelse til oss alle om å gå foran som gode eksempler så alle får oppleve det beste fra hobbyen sin sportsfiske.

Fin tråd Codface, håper du slipper sånt i fremtiden, vet ikke hvordan turistforeningen eller lokale fiskelag er til å tilrettelegge, men det er jo noe å sjekke ut :)

Her i lillesand synes jeg de har vært veldig flinke og laga tilgang for rullestolbrukere ved gode fiskeplasser for alt fra ørret og sjøørret til torsk og andre saltvanns arter.

Og ikke minst velkommen til forumet og skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjip situasjon for trådstarter. Her nede er de ikke så ekstreme (som jeg har erfart), men de kaster noe ekstremt med søppel uansett hvor de er. Alle åpne brygger og moloer i området er som regel fulle av polakker, men da står de som regel med en stang hver, da må man jo bare respektere at de var der før deg :P

Men en lur ting er å ta bilen å kjøre deg en skikkelig rundtur, da kan du forhåpentlig hvis finne noen nye brygger, som kanskje er mindre befolkede. Trur ikke de gidder å dra så langt for å fiske. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det samme selv. Sikkert 10 stenger som ligger slengt rundt på brygga og sperrer for andre.

Husker spesielt en gang for noen år siden når jeg og noen kompiser skulle fiske etter makrell ved sjursøya når det var lov. Så sto det en jævel der med sikker tjue stenger ute. Og vi måtte presse oss sammen på en liten plass på brygga, og når det nappa på stanga til kameraten min så kom jaggu polakken og tok stanga og begynne å sveive inn. Da rant det over for kompisen min som svarte med å gå bort til han og løftet han opp i belte og nakken og kasta han på sjøen. Morsomt minne men skjønte godt at det rant over til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bifangsten (hågjeld i all hovedsak, i alle fall her) lar de ligge død og råtne der de fisket. Det ser pokker ikke ut etter de når de drar.

Haha, det har vi også opplevd. Tippar det var på steinfyllinga nord i Ilsvika du var? To slavisk-talande menn (usikker på språk), hadde sikkert halt opp 20-30 hågjel som låg og seigdauda.

Ikkje at hågjelen er i stor fare for utrydning her i fjorden, men fuglane veit kva dei skal med den. Dei var uansett fyrst på plassen, og det var jo greit nok det. Med den fangsten vart eg ikkje så veldig gira uansett.

Ang. hågjelslakt er vel fleire nordmenn like galne: http://www.nrk.no/mr/skulle-ha-torsk_-men-fekk-hai-1.11422897

"Fekk sjokk!"

"Aldri høyrt før"

"Kasta fisken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spesielt i Ilsvika ja. lar det ligge midt på brygga. Tidligere i høst kom jeg dit gry tidlig(før solen så dagens lys) å startet fiske. etter det ble lyst syntes jeg kråkene var så innpåslitne. Da viste det seg etterpå at det lå 4 hågjeld å råtnet ved siden av brygga.

Så jo ikke disse når jeg kom i mørket.

Nei den er ikke akkurat utrydnings trua den hågjelden nei :P men de kan jo dumpe den i havet om ikke annet :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det samme selv. Sikkert 10 stenger som ligger slengt rundt på brygga og sperrer for andre.

Husker spesielt en gang for noen år siden når jeg og noen kompiser skulle fiske etter makrell ved sjursøya når det var lov. Så sto det en jævel der med sikker tjue stenger ute. Og vi måtte presse oss sammen på en liten plass på brygga, og når det nappa på stanga til kameraten min så kom jaggu polakken og tok stanga og begynne å sveive inn. Da rant det over for kompisen min som svarte med å gå bort til han og løftet han opp i belte og nakken og kasta han på sjøen. Morsomt minne men skjønte godt at det rant over til slutt.

Hahaha, nydelig!

Moral of story: KAST POLAKKENE PÅ SJØEN! Jeg synes også dette er en god løsning når de oppfører seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært litt strengere regler rundt sjøfiske fra land. Da i forbindelse med oppførsel, hensyn og forsøpling.

Og antall fiskeredskaper pr person.

Er i grunn enig med deg, men hvordan skal det håndheves?

Innføre svabergs og bryggepoliti? Pålegge kystvakt eller den ene politibåten som er de fleste steder og sjekke opp i fritidsfiskere på land?

For meg ser det ut som en veldig vanskelig oppgave og videreformidle til utenlandske fiskere. Skilt virker ikke.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært litt strengere regler rundt sjøfiske fra land. Da i forbindelse med oppførsel, hensyn og forsøpling.

Og antall fiskeredskaper pr person.

Du må for guds skyld ikke sette politikerne på idéer. Får de herje fritt blir det vel fiskekort og avgifter for å fiske i sjøen :o

Jeg tror det ville vært vanskelig å håndheve, og jeg er ikke noen fan av å innskrenke diverse rettigheter. I et slikt tilfelle før vel "common damn sense" fortelle deg at du bør la andre få plassen til én av dine 15 stenger. Hvis ikke kan man bare kaste idioten på sjøen.

Og når folk kakker både ål og pigghå skal det vel litt arbeid til for å få de til å bry seg om hvor mange stenger de bruker...

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn enig med deg, men hvordan skal det håndheves?

Innføre svabergs og bryggepoliti? Pålegge kystvakt eller den ene politibåten som er de fleste steder og sjekke opp i fritidsfiskere på land?

For meg ser det ut som en veldig vanskelig oppgave og videreformidle til utenlandske fiskere. Skilt virker ikke.

Ja dessverre er det vanskelig å håndheve slike ting. Men f.eks en grense på max 2 fiskeredskaper pr person på offentlig brygge/kaie hadde vært en løsning, så kunne folk heller fiske fritt ellers, der det ikke er tilrettelagte fiskeplasser.

Du må for guds skyld ikke sette politikerne på idéer. Får de herje fritt blir det vel fiskekort og avgifter for å fiske i sjøen :o

Jeg tror det ville vært vanskelig å håndheve, og jeg er ikke noen fan av å innskrenke diverse rettigheter. I et slikt tilfelle før vel "common damn sense" fortelle deg at du bør la andre få plassen til én av dine 15 stenger. Hvis ikke kan man bare kaste idioten på sjøen.

Og når folk kakker både ål og pigghå skal det vel litt arbeid til for å få de til å bry seg om hvor mange stenger de bruker...

Fiskekort og avgift ja. Men da må de faktisk foreta seg noe for oss fiskere for de pengene. Så da tviler jeg på at DET skjer :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke glemme at det finnes mange hyggelige og reelt fiskeinteresserte polakker og.

Veien å gå er ikke forbud som er umulig å håndheve, det vil bare resultere i noen få symbolske aksjoner som sannsynligvis vil ramme seriøse fiskere.

Derimot ville det å få disse useriøse til å begynne å lese på fiskersiden og lignende kunne forandre holdningene til en del av dem.

Idiotene vil fremdeles være idioter, og har forsåvidt selskap av mange nordmenn, latviere, svensker, russere osv.

Og til trådstarter, Velkommen til forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt; selvtekt er sjeldent noen god løsning, hverken praktisk eller juridisk, selv om jeg har forståelse for at det kanskje fremstår slik der og da.

Som Ølgylt sier; det finnes plenty med hyggelige, ansvarsfulle og sportsfiskende østeuropeere også. Jeg har selv møtt opptil flere av de i diverse mer eller mindre flytende farkoster, og de er langt mer oppgitt over "de andre" som det vi er. En jeg snakker litt med på Stein/ Tyri sa at han i det store og hele hadde sluttet å snakke med nordmenn når han fisket, fordi han var så lei av å få kjeft for det andre østeuropeere hadde gjort, og jeg skjønner han.

Jeg tror vi som "proffe" sportsfiskere skal være veldig forsiktig med å gjøre noe som kan oppfattes som kritikk av folk som fisker for å skaffe mat. Kakkes rødlistede arter, fisk under minstemål etc så skal det selvfølgelig påtales, men vi kaster stein i glasshus og bør trå varsomt.

Når det kommer til veldig lokale utfordringer ala den trådstarter opplever, så er fylkesmannen stedet å starte. Legg frem problemstillingen, og se hva de svarer. Byråkratiets tannhjul roterer langsomt, men fylkesmannen har store muligheter til å innføre lokale begrensninger og regler. Hvis saken legges frem som at en brygge tilrettelagt for bevegelseshemmede i praksis er ubrukelig for målgruppen pga andre (mis-)brukere bør dette kunne løses med skilting. Man bør nok ikke forvente 24-timers politivakt på stedet, men da har man i hvertfall mulighet for å peke på et skilt, og hvis ikke det hjelper kan man ta en telefon og se om ordensmakten har mulighet for en tur langs vannet der og da. Sannsynlgivis kommer man ingen vei, men man kommer i hvertfall lengre enn ved å ikke prøve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generalisering er alltid poulært...

Jeg fisker gjerne med opptil fire stenger om det er plass til det. Dette handler om å dekke et størst mulig område, og om å ha forskjellige agn i sjøen. Ikke uvanlig det under kystmeite. Om flere vil fiske samme sted, sveiver en selvsagt opp en stang eller to. En har ikke kontroll om en har 15-20 stenger ute. Da fisker en med ståsnører, og det har ingenting med sportsfiske å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke glemme at det finnes mange hyggelige og reelt fiskeinteresserte polakker og.

Veien å gå er ikke forbud som er umulig å håndheve, det vil bare resultere i noen få symbolske aksjoner som sannsynligvis vil ramme seriøse fiskere.

Derimot ville det å få disse useriøse til å begynne å lese på fiskersiden og lignende kunne forandre holdningene til en del av dem.

Idiotene vil fremdeles være idioter, og har forsåvidt selskap av mange nordmenn, latviere, svensker, russere osv.

Og til trådstarter, Velkommen til forumet

Denne synes jeg var litt motsigende.

Du sier det blir vanskelig å håndheve en lov om maks antall redskap, men støtter lov om minstemål. er ikke begge deler nøyaktig like vanskelig å håndheve? Nøyaktig like enkel å varsle overtredelse av? Og ER det ikke allerede en lov om maks fiske redskap gjeldende for sjø ørret på sjøen? jo. i alle fall her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne synes jeg var litt motsigende.

Du sier det blir vanskelig å håndheve en lov om maks antall redskap, men støtter lov om minstemål. er ikke begge deler nøyaktig like vanskelig å håndheve? Nøyaktig like enkel å varsle overtredelse av? Og ER det ikke allerede en lov om maks fiske redskap gjeldende for sjø ørret på sjøen? jo. i alle fall her. :)

???

Minstemål håndheves ved levering av fisk, samt at de fleste fiskere får de med seg etter hvert.

Antall stenger kan bare kontrolleres ved oppsyn.

Synes det er en markant forskjell.

Og antall stenger man dorger med etter sjøørreten påvirker ikke akkurat situasjonen på tilrettelagte brygger.

Jeg tror du var litt rask i svingen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.