sveinsbukalven Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 (edited) .... Edited January 16, 2015 by sveinsbukalven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arobo Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 Hagle. Fra spøk til revolver.. Gjeddesaks er så vidt jeg vet ulovlig, og du kommer nok ikke til å få så mange tips på et "sportsfiske forum". Hva med å bruke stang og krok? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurejeger Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 Gjeddesaks er ikke ulovlig. Der er det egne regler for forskjellige steder, forskjellig fiske til forskjellige tider av året. Jeg vet at det er lov å bruke bla. gjeddesaks fra isen på glomma. Når det er sagt vil jeg fraråde deg å bruke de. En gjeddesaks er heller ingen "fin" måte å fange gjedde på som du kaller det. Det er et fangstredskap som forvolder mer skade og smerte for fisken enn nødvendig, og de har ingenting med "human" behandling av fisken å gjøre. Nå var det sikkert ikke min personlige mening du lurte på, men jeg klarte ikke dy meg og måtte skrive noen ord. Det er nok en grunn til at du ikke finner så mye oppdatert info om det. I hvert fall på et sportsfiskeforum. Men som arobo sier; Hva med stang og krok? Gjedde er en kjempemorsom fisk å kjempe mot i den andre enden av snøret 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 Gjeddesaks er nok lovlig, men usaklig orddeling er ikke det Hva med dynamitt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
puderhunden Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 vil også anbefale stang, snelle og sluk. det er mye morsommere og ikke minst kan man velge hvilken gjedde man skal ta med hjem til middag. med saks, hagle og garn er man pent nødt til å ta det man får enten de er mindre og gode matfisker eller store og dårlige matfisker. store gjedder gjør seg bedre i innsjøen/elven og økosystemet der, enn på som mat. avkrokings-tang, våte hender og våt veiepose er tingen om man skal sette ut drømmegjedda. det er mye videoer på youtube som viser cirka riktig måte å gjenutsette fisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yosh Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 Kast gjeddesaksene dine og prøv ismeite i stedet. Mye bedre og morsommere. http://www.hooked.no/artikler/ismeite-etter-gjedde http://www.elbe.no/fisk/andre_napp/isfiske/7668/no http://leirudfiske.mamutweb.com/subdet6.htm 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveinsbukalven Posted January 11, 2015 Author Report Share Posted January 11, 2015 (edited) ... Edited January 16, 2015 by sveinsbukalven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted January 11, 2015 Report Share Posted January 11, 2015 Du vil altså ha bort gjedda, men samtidig nyte gjeddekaker? Jeg liker den logikken Men hva er det som gjør at gjedda er en u-fisk i dine øyne? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurejeger Posted January 11, 2015 Report Share Posted January 11, 2015 Å....var det seriøst ment? Da melder jeg meg bare ut av tråden her jeg. Jeg trodde det var en spøk....har ikke hørt ord som "ufisk som skal bort" siden jeg overhørte oldeforeldrene mine diskutere med sin begrensede viten når jeg var liten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiosan Posted January 11, 2015 Report Share Posted January 11, 2015 (edited) En grunn for at Gjedda ofte ses på som u-fisk er nok at den ofte dukker opp i mindre ørretvann, der den ofte utrydder Ørreten og overtar vannet fullstendig. Dermed har man et vann fullt av små Gjedde. Morten dukker også gjerne opp i slike vann. I større vann og innsjøer kan Gjedde og Ørret leve sammen. Men funker som regel dårlig i mindre vann. Edited January 11, 2015 by Audiosan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johansen Posted January 11, 2015 Report Share Posted January 11, 2015 Får bringe litt saklighet inn i denne tråden. Gjeddesakser fiskes best 40 cm under bunn. Dvs at du må grave de ned i mudderet med en veldig lang spade. Dette er hard og tidkrevende arbeid, men det gir fantasiske resultater. Til agn anbefaler jeg hel villmink fanget i samme vassdrag som du fisker i. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yosh Posted January 11, 2015 Report Share Posted January 11, 2015 JA, jeg lurer også på hva som gjør den til en ufisk? Den er jo godt egnet til mat, både som stekt filèt og til gjeddekaker. Er det fordi den er rovfisk og for mange er stygg? -Selv, synes jeg dette er en fantastisk fisk som fortjener mer respekt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sveinsbukalven Posted January 13, 2015 Author Report Share Posted January 13, 2015 Det var da voldsomt da melder meg selv ut av denne tråden trudde det var noen her inne med kunnskaper også litt vett i hue adios soffa fiskere 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Det var da voldsomt da melder meg selv ut av denne tråden trudde det var noen her inne med kunnskaper også litt vett i hue adios soffa fiskere Du får prøve et forum for fangst og ikke et sportsfiskeforum... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskemannen Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Du får prøve et forum for fangst og ikke et sportsfiskeforum... evt http://www.banjohangout.org/forum/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Relaks Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Hvorfor i alle navn og dager vil du ha bort gjedden? Utrolig gøy fisk å få på STANGEN. Om du er ute etter å regelrett fjerne den totalt fra det aktuelle vassdraget, vil jeg anbefale deg og finne en ny hobby. Ser ikke logikken i at du liker gjeddekaker (slik jeg tolker det), men at du mener det er en ufisk, blir som å elske julegaver men å hate julen #flawlesslogic. Det du skriver om C&R gir ikke mening for meg. Om en fisk er såpass skadet at den innen kort tid vil dø, hvorfor skal den settes ut igjen for å pines mer da (som du nevner med utrevet tunge f. eks.)? Vil anbefale deg at du tar en titt på http://nidarosiensis.blogspot.no/2014/08/fang-og-slipp-del-1-bifangst.html?q=fang+og+slipp og http://nidarosiensis.blogspot.no/2014/09/fang-og-slipp-del-2-rett-behandling_1.html?q=fang+og+slipp. Da får du nokk mye god kunnskap anngående C&R. Så håper jeg virkelig at du i fremtiden ikke sitter med tanker om å "utrydde" en art fra enkelte vann (selvfølgelig med unntak av innførte arter som er en direkte fare for det allerede eksisterende livet i vannet) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Det var da voldsomt da melder meg selv ut av denne tråden trudde det var noen her inne med kunnskaper også litt vett i hue adios soffa fiskere Du glemte å takke for at noen gadd å svare på tråden din. Medlemmene her inne på forumet svarer på det meste. Du spør jo om det er andre metoder og det har du fått svaret på. Venter enda på svaret angående hva som får deg til å kalle gjedda for ufisk når du spiser den selv. Men det svaret kommer vel neppe ettersom du har sagt farvel til forumet. Men skulle du dukke opp igjen med en litt mer ydmyk holdning, så kan vi sikkert bistå med litt hjelp. Angående gjeddefiske med saks, så er det plenty av informasjon på nettet. Men skal du fiske med fastslående redskap uten tilsyn, så må du huske å merke redskapen med navn og telefon nr. Ellers kan du oppleve at gjeddesaksene blir fjernet. Og da er det din egen feil at dette har skjedd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiosan Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 (edited) Nå er jo faktisk Gjedda akkurat det. En innført art som er en direkte fare for det allerede eksisterende livet i vannet Dog ingen regel uten unntak. Edited January 13, 2015 by Audiosan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterSL Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Så... Er det lov å kommentere manglende skriveferdigheter nå? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Så... Er det lov å kommentere manglende skriveferdigheter nå? Nei. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stranger79 Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Sånne fangstspørsmål egner seg nok bedre på forum med sørstatsflagg , 4x4 pickuper, campingvogner, der folk er bevæpnet for og forsvare sine verdier. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
don don Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Gjedda er en fisk, ikke en ufisk. Alle arter vil i større eller mindre grad påvirke vannet de blir introdusert i. Selv ergrer jeg meg grønn på at det er kommet mort i Jarenvannet, men jeg går da ikke rundt og er sint på morten for det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiosan Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Definisjonen av ufisk er at fisken ikke er en god matfisk. Så lenge smaken er som baken, så får vel utrykket ufisk brukes av hver enkelt som de selv føler for. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
don don Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 Okei, da synes jeg røkt hyse er ufisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiosan Posted January 13, 2015 Report Share Posted January 13, 2015 røykt hyse er jo ikke fisk. det er jo mat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts