Gå til innhold
Fiskersiden

Surftur til Saltstraumen


LasseB
 Share

Recommended Posts

Tradisjonen tro, drar undertegnede og Bøe senior (Egil, min far) på guttetur nordover til Saltstraumen for å måle krefter med det som finnes der oppe. Fra land, vel og merke. Det er liksom litt av greia med oss. Et par standhaftige jækler som skal ta fisken fra land, enda tilbudene om å låne eller leie båt hagler. Fjorårets ukestur i slutten av mai til verdens kraftigste malstrøm resulterte i latterlige kalde meiteturer i minusgrader, vind fra der pepper'n gror, tett snødrev som bygde seg opp til å bli en fysisk ugjennomtrengelig
vegg og harde regnbyger som gjør at man klarer det kunststykket å bli våt på innsiden av huden. Til tross for møkkaværet landet vi likevel seksten kveiter med vekter fra snaue to kilo til oppunder fire kilo. Mål for årets tur er kveitepers for begge.

SURFTUR TIL SALTSTRAUMEN

Foto: Egil Bøe og Lasse Bøe

intro_zps79ef3324.jpg

Etter ganske nøyaktig et døgn i bil, der atten timer har blitt brukt på å kjøre og resten soving i ei grøft ved Trondheimskanten, kommer

Saltstraumbrua til syne. Synet som alltid gir meg en trøkk i magen. Synet som alltid gjør at hjertet hopper over et par slag. Synet som alltid får meg til å lure på hva som vil skje den nærmeste uken.

Vi innlosjerer oss på hytta, koker kaffe og finner frem diverse shads og grubs. Første turen hvert år er forbeholdt litt enkelt shadfiske etter torsk for å stagge det verste fiskesuget. Vi kaster et par stenger og en bag med shads i bilen, og hiver oss på hjul til en plass som pleier å levere greit med torsk. Vel fremme finner jeg ut at det ikke er så dumt å faktisk ha ei snelle på stanga mi. Det er ikke langt til campen, så dette fikser vi fort. Vi prøver igjen, og nøyaktig to minutter etter at snellene er festa til stengene, braiden har fått nye sjokkfortommer og hver stang har en 80gr shadjigg hengene fra øverste stangring, står vi og kjører hver vår tre kilos torsk. Dette veier jaggu opp for en kald høst og en kald vinter! Et par timer senere er vi tilbake på hytta etter å lempa torsk til den store gullmedaljen, og det er tid for legging av slagplan for uka. Vanligvis går mye av ei uke til kveitefiske, men i år har vi planer om å
prøve oss mer på rødspetta, ta noen turer etter kloskata og gi steinbiten noen reale forsøk. For rekreasjonens skyld skviser vi inn en tur i ny og ne etter torsken med shadjigger.


Neste dag klaffer tidevannet såpass at vi kan ta noen målrettede timer etter kveita med sild og sei. Det er drøye to timer til lavvann, noe som er perfekt for plassen vi tar årets første kveitepass. Glidetackler med en 8/0 Owner SSW sirkelkrok tredd gjennom hodet på hel agnfisk finner sandbunnen 30m under overflata, og gripesøkker gjør at strømmen ikke lager kødd for oss. Fatter lander fort ei lita kveite på drøye to kilo, og jeg drar min førtiende kveite fra land. Fatter drar en torsk og kveite nummer tre for dagen, ellers er

det tyst. Vi brenner unødvendig kruttet her oppe, så vi gir oss mens leken er god.

Kveite39kg_zpsc8dd8d9f.jpg

Jubileumskveite - nummer førti fra land for min del, 3940gr.

Dag to på årets tur regner vekk, så da blir det handling og en Bodøtur. Fiskeutstyrsbutikken Løvold på kaia fortjener alltid et besøk, men følelsen av å se en god, gammeldags fiskebutikk med tradisjoner og verdier, råtne vekk i den nye Komplett Fritid med småunger bak kassa som har peiling på fint lite og et utvalg på høyde med en velutstyrt Coop Mega er fortærende. Argumentet om at man skal drive nettbutikk for å holde følge med resten av butikken er i grunn fint nok, men dessverre ødelegger det for den gode følelsen av å gå og kikke i den koselige Løvoldbutikken.


Tirsdag rekker vi to kloskatepass. Vi begynner med et pass på stigende vann. 20-30m dyp, mudderbunn og strøm er kloskatebiotop, men også slimålterritorie. Lange up-and-over gliderigger med en 3/0 Sakuma Manta Extra agna med akkar blir slynga et godt stykke ut mot det samme området jeg tok min første kloskate for en del år sida. Den veide i nærheten av kiloen, men den eneste flatfisken som dukker opp, er to småkveiter som drar seg mot halvannenkilosgrensa og er en rødspette oppunder tokilosgrensa som er feilkroket i ryggen (!). Den seiler av rett innenfor synsvinkelen vår, og siger utover. Det blir mye småhyse og torsk her, blant annet en feit sak som fatter lurer ved hjelp av en pulleyrigg med sild.


Torsk45kg_zps8d34fab1.jpg

Fatter med helt grei meitetorsk, 4505gr.

I det tidevannet snur tar vi kloskatepass nummer to på en ny plass. Har tidligere fått en del fin kolje oppunder tre kilo og sandflyndre opp til åtte hekto her, men overraskende lite torsk. Det burde borge for suksess, men neida. Lite fisk å hente i det hele tatt, det dukker opp en og annen småkveite som følger etter et par koljer under innsveiving, men en ganske rolig kveld. Natta forløper uten resultater.

Nattefiske-02-06_zps1740226e.jpg

Agnene ligger klare for kloskata. Det er bare å vente, og frem med kaffen!


Onsdag og torsdag er satt av til rødspettefiske, men alt som kommer opp er ei lita kveite på et par kilo som fatter kniper på en gliderigg med sild på kveitestanga, et par sandflyndrer signert meg og en del småtorsk godt fordelt på begge to, men den store rødspetta vi er på jakt etter dukker ikke opp.

pulleyspette6500_zps0fc83d33.jpg

Klar for spettemeite; en lett pulleyrigg med lang krokfortomm, perler og en 1/0 Sakuma Manta stappa med deilig blåskjell. Den trofaste Ambassadeuren er alltid med, denne gangen fikk den sitte på en Shakespeare Salt Agility Flattie-stang. Lett og spenstig sak...

egilmacro_zpsb8313b51.jpg

Dødtida mellom hvert napp utfylles med litt av hvert. Andre tømmer ryggraden for fjerde gang i skauen på tre timer, andre finner mulige fotoobjekter.

På kveldene passer det greit å gi steinbiten et par timers rettferdighet mellom inn- og utstrøm . En utrangert pilk på 200gr, et kort perlebefengt slep og en Cox and Rawle Meat Hook 6/0 agnet med akkar som dunkes

i bunnen faller i smak blant steinbiten, og vi lander seks stykker på to kvelder. Størrelsen varierer fra halvannen til tre kilo, men vi mister hver vår store steinbit i steinura på vei opp. Neste gang er det 20m sjokkfortom!


steinbit2kg_zps6e45d915.jpg

Brunsnegl på oppunder 2kg. Vi har truffet på plassen, men ikke heeeelt riktig...


Fredagen sitter vi fra morgen til kveld på plassen vi var på søndag. Svart hav! Ikke en torsk på land en gang! Slukøret går vi til sengs med en begynnende angst for at det blir nok en småkveitetur, men vi har lørdagen igjen. Siste sjans for å dra opp noe anstendig…

Lørdagen er kommet, og vi er særdeles lite gira på å dra. Det er noe vi mangler. Neste dag er avreisedag, og vi begynner å få dårlig tid. Vel, ny plass, nye muligheter. Jeg kjører to Century-surfstenger med hver sin Penn 525 Mag Extra lada med 50lb braid, 80lb sjokkfortom og et par pulley pennelrigger agnet med hel sild. Disse riggene blir sendt i bakevja av et korallrev vi vet ligger uti der, og får stramma opp gripesøkkene på rundt 20m dyp. Jeg har stengene mine i vannet før fatter får klaska ut sin første. Han føler han må finne roen, og sveipe over området med en shad først. I mellomtiden lander jeg ei lita kveite som så vidt det er henger i pennelkroken på pulleyriggen. Desto lettere å gjenutsette den. Jeg agner om på nytt, og sender riggen tilbake der den kom fra, og rusler bort til fatter, som står tjue meter unna og søker langs bunnen med shaden. Inne ved land begynner det å røske litt i shaden, og det viser seg å være et svært beist av en steinbit som har fulgt etter fra bunnen. Den vil liksom ikke, den bare røsker i halen på shaden og kommer helt opp i vannflata før den rusler rolig ned igjen. Vi står begge igjen med et svært smil rundt munnen, og sier i kor «Søkke ta, dætta e Sailtstraumen!».


Fatter finner frem tackelmappa, stjeler et par gripesøkker av meg, og begynner å skjære sildeflappere. Disse strikkes møysommelig fast til krokene på hver sin pulley pennelrigg. Utstyret han bruker, en Chub Outkast 2,75lb og en Okuma Axeon lada med 40lb PowerPro og 80lb sjokkfortom, frakter pulley-riggen til et gruntområde med heftig strøm. Vi har en teori om at kveita ligger inne

på grunna på floa, og siger ut mot dypere vann når fjæra kommer langt nok ned. Og dette har han tenkt å bevise for endte gang, når det gjelder som mest. Mens han rigger stang nummer to, en eldre ombygd Shimano Beastmaster Surf og en
Ambassadeur 7000 Pro Rocket, hyler det kraftig fra stanga på grunna og det blir liv i leiren. Jeg, som mekker snuspris nummer hundreogførtielleve den dagen, kaster fra meg snusen og ser fatter ta spenntak mot fisken der ute. Endelig
kveite av litt større kaliber! Fatter driller kveita på den spinkle karpestanga som er ferd med å knele, men han kjører den hardt, men på knallhard brems ruser kveita nye 20-25 meter. Den evige jobben med å pumpe fisken virker som en evighet, og jeg tenker at om fisken går, er det viktigste for oss å hvertfall se den. Den begynner å dukke opp noen tall i hodet, men ingen av dem fester
seg. Jeg har blitt skuffa før av kveitefighter, så jeg lar det ligge. Fatter kjører kveite som han ikke har gjort annet, og jeg gjør et forsøk på å taile den. Vi anslår kveita til et sted mellom 7 og 10kg, og så ruser den igjen. Fatter kverner den inn igjen, og jeg gjør et nytt forsøk. Venstrehånda kniper godt rundt sporden på kveita, og kveita er på land!

Kveite79kg_zpse15b2405.jpg

Fatter med ny kveitepers, 7910gr. Og dermed fravristet meg familiens kveiterekord...

Turen er i grunn redda, og vi sitter en god del timer før vi tenker på å gi oss. Vannet har begynt å stige, og floa er på vei. Med et runner det kraftig fra den ene Penn-snella mi, og ei ny kveite er på gang! På britisk kvalitetskarbon og kraftig snelle har jeg overtaket, og bare for å blære, dytter jeg knarrknappen inn mot spolen så hele Saltstraumen hører kveita drar ut. En stund tenker jeg at dette er bedre enn sex, men det får da være grenser…


Kveite75kg_zpsdf56f638.jpg

Endelig satt den, min nye kveitepers... Herlige 7500gr blank!

Penn525_zpse49ec167.jpg

Penn 525 Mag Extra... Elsker de der.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesningsmessig var dette rett og slett en høydare! Ikke bare beskriver du fiskeopplevelsene til deg og din far på en fantastisk måte, men du klarer på elegant vis å flette inn litt info og tips og. Sånt liker vi! :D

Grattis med mye fin fisk og, kult at det klaffet med både greie kveiter og steinbit fra land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy *****! Jeg husker de første postene dine på forumet jeg Lasse... You`ve come a long way, young padawan ;) Føkkings Jedi master på kystmeite nå.

Knallbra rapport, heftig fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy *****! Jeg husker de første postene dine på forumet jeg Lasse... You`ve come a long way, young padawan ;) Føkkings Jedi master på kystmeite nå.

Knallbra rapport, heftig fiske!

Takk for varme ord, Åsmund!

Lækkert :)

Frister med en tur opp dit, ble ikke mindre lysten nå :)

Hvilken type er snellefestene dine? Har noe plast greier fra breakaway tror jeg, de skulle gjerne vært byttet ut.

Kjører per dags dato Breakaway-coastere sjøl. Det funker greit. Det man egentlig skal ha ei Penn Talon Seat. :)

liker

humret godt her når du satte på knarren.

Og grattis med fine perser på begge (Er dere begge røslige karer forresten? fiskene så litt små ut i henda på dere)

Vel, jeg er 196cm og fatter er rundt 185cm, så jeg er hvertfall en røslig kar. Kveita mi på var 88cm lang, mens fatter sin var 91cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.