Gå til innhold
Fiskersiden

Påbud flytevest, hva tenker fiskerfolket?


 Share

Recommended Posts

Rent personlig tenker jeg at dette var på tide.

Men begrunnelsen er helt på trynet, og begrensingen på 8 meters båter like så. Problemet er ikke mangel på vest, men overflod av alkohol. De som drukner er godt voksne menn, mer eller mindre fulle og uten vest. (Statistisk faktum.) At en kæll skal tenke "jeg bryr meg null om promillegrensen, men vest må jeg huske", er så dumt at det faller på sin egen urimelighet.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok med påbud, men idiotisk å sette grense på hvor stor båten er, hva er egentløig ressonementet her?

Og hvordan skal dette kontrolleres. Synes å huske at politiet har litt lite kapasitet til å ta seg av kriminelle....

Og det er nok desverre slik at dette kun bidrar til å melke avgifter fra vanlige folk, og ikke redder et eneste liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes påbud med flytevest eller tøy er topp, men å unnlate båter over 8 meter fra påbudet er bullshit.

Jeg synes at påbudet nesten burde vært motsatt, de som kjører de enormt dyre og svære båtene sine med alt for mye promille burde heller hatt påbud om redningsvest, det er jo primært de som trenger den!

..hele saken minner meg litt om båtførerprøven for alle som er født etter 1.1.1980 - når det åpenbart er de født før som heller burde tatt den, og som i mange tilfeller ikke burde fått lov å kjøre båt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et påbud burde vært unødvendig, hva skjedde med 'sunt bondevett'?

Synes og at det er påfallende at det ikke er påbudt å bruke dødmansknapp, noe som jeg nok må innrømme at jeg selv er alt for sløv med, å montere Coastkey er noe som står høyt på ønskelista og burde vel strengt tatt vært standard utstyr på mange båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på antallet som stryker med hvert år så er det jo tydelig at det mangler sunt bondevett hos litt for mange ;) Så jeg ser heller at noen får mukke og sukke hvis det gjør at det blir noen flere som kommer seg hjem litt våte og kalde men i alle fall levende. Litt annerledes scenario men nabofamilien her har blitt halvert i to separate bilulykker (først far og så sønn). Man kan selvsagt ikke sikre seg mot alt, men enkle grep som sterkt reduserer risikoen for dødsfall synes jeg er helt innafor å gjøre påbudt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette med påbud er tafatt... Synes selvfølgelig at alle bør bruke flytetøy men realiteten i dette er at dette er noe folk bør få avgjøre selv... komplett idioti å la være men dog ditt eget valg... ser forøvrig ikke helt for meg at selv om påbudet kommer så vil redningsvest-salget eksplodere.... "hvorfor bør man bruke redningstøy?" "jo, for hvis ikke kan man jo få bot..." Hvis det er noe det burde være gjort noe med så er det promillegrensa spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Promillegrensa er 0,8, det vil si at du kan ta en pils, men være forsiktig med nummer to.

Idiotkjørerene har mere innabords enn det.

Selv veier jeg 87 kg og er en godt voksen mann på 1,87 jeg må minium ha to halvlitere ganske kjapt etter hverandre for å komme opp i 0,8. I mørket i full fart i stor båt er det mer enn nok til å svekke reaksjonsevnen og sørge for/bidra til alvorlige ulykker..

Litt uventet reaksjon, men kanskje det er meg som er på bærtur. Jeg hadde nesten forventet at fiskerne og de med mye erfaring på sjøen var imot et generelt påbud, for det finner man fint ut av selv tenker jeg.

Personlig har jeg alltid på vest alene i båten, og i sammen med andre dersom sjøen/forholdene tilsier det. Dessverre er det mange "idioter" som ikke kan ta sine forhåndsregler, og derfor havner i faresonen for alvorlige ulykker.

I mange situasjoner på sjøen er jeg 100% for å ha vest, men det er også situasjoner der det blir helt merkelig og det er ei stødig snekke i 3-4 knop i lav sjø fra A-B for eksempel.

Er vi to stykker i båten spesielt eller flere, så ser jeg på vest-påbudet som tullete på en varm og stille sommerdag.

Og som andre har nevnt, hva har størrelsen med saken å gjøre? Fart hadde vært en bedre målestokk i mine øyne ift påbud..

For meg hadde det vært mye mer "livreddende" å kjøre mye hardere på opplæring og holdningskampanjer+ formelle krav til føring av båt+ lavere alkoholgrense, enn ett vestpåbud som ikke rammer de som er oftest utsatt for ulykker.

De eldre gutta med store raske båter kan fremdeles kjøre båten sin uten vest i brisen tilstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like greit å ha ett påbud. Det er ganske ukomplisert å bruke redningsvest, eller bilbelte, hjelm. De redder liv!, mens sykehusopphold og rednings situasjoner er til syvende og sist betalt av skattebetalerne.

Men hvor effektiv er en flytevest?, Samtidig synes jeg barn opptil en viss alder kanskje burde være sikret med den oransje klassikeren med krager (om det ikke er det allerede?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er ganske fornuftig jeg. I fjor sommer så så jeg en liten båt med fire ungdommer i, de var langt fra land og båten de brukte hadde ikke mer enn 10 cm fribord, ganske overlasta. De fisket alle fire, og to av dem sto i båten i tillegg. Ingen med noen form for flytevest. Jeg var frista til å kjøre bort til de og jage de på land, de hadde vært sjanseløse hvis båten hadde kantra. Sjøl bruker jeg alltid flytevest når jeg er ute. Med et lovpåbud så får politi og oppsyn en lovhjemmel til å sende slike farkoster på land igjen. Nå er vel ikke vi som har dette som hobby og fisker far båt de som er mest representert på ulykkesstatistikkene da, de fleste av oss vet å oppføre oss i båt, men det skader ikke å gå foran med et godt eksempel. Det er mange som ikke skulle føre båt, og det er mye hensynsløs kjøring, store cabincruisere som dundrer tett forbi småbåter i 25-30 knops fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelm og sikkerhetsbelte er vel veien å gå siden det nesten aldri er folk som faller over bord og drukner. Leser man statistikken for "drukningsulykker" i Norge så ser man at et påbud for flyteplagg ikke vil påvirke statistikken i særlig grad.

Hvis man ser på reele drukningsulykker der folk har falt i vannet og druknet så er det faktisk flere på den statistikken som har befunnet seg på fast grunn inntil ulykken en de som har vært i båt.

Totalforbud mot alkohol og forbud mot å kjøre småbåt i mørket ville derimot redusere antallet dødsulykker kraftig. Litt for mange som tror at plotteren er egnet navigasjonsverktøy om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelm og sikkerhetsbelte er vel veien å gå

Men se det, her er jo løsningen. Statistisk sett så er det jo veldig sjelden folk som bruker hjelm og sikkerhetsbelte drukner, tar man med vernebriller også så er det nesten ingen. et påbud om hjelm, sikkerhetsbelte og vernebriller vil sikkert være veien å gå, da ville ingen drukne lenger. :D:P

Sorry, ban, klarte ikke å la være. :)

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.